Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verschillende opaline mutaties

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Josly
    Hallo Jacobs,

Wat moet men vragen aan hen.
    Als ik mij niet vergis zijn zij " hen " die in het verleden alles hebben opgesteld. Hoe het " moest " zijn.
    ik denk dat u zich vergist. Zover ik weet is er binnen mutavi nog geen woord geschreven over neophema. Maar dat u er geen goed woord voor over heeft dat weten we al lang

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door De Kweker
      Dit rijst bij mij de vraag of dit vaker voorkomt bij 1 bepaald koppel ofwel zijn er combinaties van koppels die deze fout sneller laten zien als andere koppels. Is dit dus genetisch bepaald. Zo ziet het er wel bij mij uit.

Trek ik het koppel uit elkaar treedt het verschijnsel van wildkleur niet meer op. Wel zie ik bij dit koppel heel vaak jongen die niet volgroeien en in het nest overlijden.
      Denk dat het toch wel een uitzonderlijke situatie is, de situatie is dus terug te voeren naar een bepaald koppel. Met een zelfde nieuwe opgestelde combinatie zal je deze uitkomst waarschijnlijk niet krijgen. Mocht je uit de nakweek, zowel de wildkleur als de opaline jongen afwijkende resultaten krijgen dan is er genetisch behoorlijk wat aan de hand. Wil je ons op de hoogte houden van eventuele afwijkende resultaten? Kan ons toch weer stof tot nadenken geven en wellicht tot nieuwe inzichten leiden.

Opmerking

Hallo,

Dit bevestigd dat het warm wordt onder de voeten van sommigen.

Dat men in het verleden fouten hebben gemaakt. Dat er foute, verkeerde, beslissingen zijn genomen.
        Ik denk dat het niet een kwestie van fouten maken is geweest. Het is de kennis van dat moment waarop de beslissingen worden genomen. De beslissingen die nu genomen worden zijn ook gebaseerd op de kennis van nu. En vanuit die optiek het is dus makkelijk voor te stellen dat de volgende generatie ook weer aangescherpte inzichten heeft in de beslissingen die nu gemaakt zijn. En vanuit diezelfde optiek is dus het verwijt van fouten maken ook niet terecht. De kennis van nu niet gebruiken en in verouderde inzichten blijven hangen zou dan nog eerder een fout zijn. Maar zelfs daar past nog een mild oordeel, bijv. organisaties kunnen zo groot en daardoor log in hun aanpassingen zijn dat zij continu achter de feiten aanlopen. Dat is dus geen verwijt naar die organisaties, het is logisch verklaarbaar.

Opmerking

Hallo,

Een chronologische volgorde.

Opaline/opaline-ino
          Dit betekent:
          Split op het zelfde chromosoom.

Opaline/opaline-ino
          Een vogel kan niet split zijn voor de kleur die al wordt getoond, die al zichtbaar is.
          In dit geval opaline.
          Dus verwijdert men opaline.
          Wat blijft er dan over.
          Opaline/-ino
          Dit betekent:
          Split op het zelfde chromosoom

Opaline/-ino
          Wat gebeurd er.
          Wat doet men.
          Men verwijderd ook het koppelteken.
          Wat blijft er dan over.
          Opaline/ino
          Dit betekent:
          Split op het zelfde chromosoom, en of split op een eigen chromosoom.

Dus een zelfde voorstelling voor verschillende vogels (mutaties)

Wetenschappelijk kan dit niet.
          De chronologische volgorde ontgaat mij even. De suggestie wordt nu gewekt dat de schrijfwijze in het verleden is gebruikt. Daar herken ik niks van en heb toch al zo'n kleine veertig jaar vogels.

Het gebruik van opaline/ino is simpelweg parate kennis. Het / teken geeft aan dat de vogel split ino is. Men weet dat alleen mannen split SL ino kunnen zijn. En omdat men nu weet dat we met een man te maken hebben weten we ook dat opaline dubbel aanwezig moet zijn om de kleur te tonen. Immers opaline vererft altijd geslachtsgebonden recessief. We weten ook dat iedere man maar twee Z chromosomen heeft. We weten ook dat SL ino ook op het Z chromosoom moet liggen, het is immers sex-linked. En omdat er maar twee Z chromosomen in het spel zijn moet ino dus op een van de twee Z chromosomen gelokaliseerd zijn. Er onstaat dus een Z chromosoom met enkel op en een Z met op-ino. Er is dus geen sprake van split voor eigen kleur. Men mag niet de fout maken dat opaline en ino dezelfde mutatie is.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door bva118
            Denk dat het toch wel een uitzonderlijke situatie is, de situatie is dus terug te voeren naar een bepaald koppel. Met een zelfde nieuwe opgestelde combinatie zal je deze uitkomst waarschijnlijk niet krijgen. Mocht je uit de nakweek, zowel de wildkleur als de opaline jongen afwijkende resultaten krijgen dan is er genetisch behoorlijk wat aan de hand. Wil je ons op de hoogte houden van eventuele afwijkende resultaten? Kan ons toch weer stof tot nadenken geven en wellicht tot nieuwe inzichten leiden.
            dit is dus wat ik in u zeer bewonder u sluit niets uit en u nieuwschierigheid is gewekt en wil graag weten wat er aan de hand is .

dit is jammer genoeg niet op gepakt geweest door de studiegroep alweer een tiidje geleden ook toen werd er door nico algezegd dat het wel mogelijk zou zijn alleen er zijn altijd mensen die denken dat er maar een weg naar rome gaat.

er is bij hans en gerrit genetich materiaal. bij hans zelfs heel veel wat afwijk.bv eumelanine wat zichtbaar word in een opaline die uit opaline,ino x opaline ik noemde het indertijd *witbond*opaline is geboren. dat eumelanine weg trekken kan dat wist ik maar dat het als cinamon achtig kan terug komen heb ik nog nooit gezien .dus materiaal genoeg om over na te denken !

m.v.g eric

Opmerking

De kennis van nu niet gebruiken en in verouderde inzichten blijven hangen zou dan nog eerder een fout zijn.

Opmerking

heb nog een foto van de opaline waar de eumelanine terug komt was dus intensief rose

wie weet waar door of hoe

m.v.g eric

Opmerking

hier heb ik een vogel die dus geheel rose is geworden

wat precies anders om is.
                  vogel is mijn eigendom
                  m.v.g eric

Opmerking

jip en janneke taal.

kan een splitvogel de mutatie laten zien en kan dit op latere leeftijd ?

Opmerking

Dit is dus de mooie schone opaline die ik twee jaar geleden bij Eric heb gehaald

Afgelopen jaar ras veranderd van een opaline naar een ......................... ja zeg het maar. En het wordt steeds bonter.

Mijn leven...........

Opmerking

Opmerking

toch is de tweede man een opaline nu geheel rose met 1 klein violet stipje in de stuit dit terug lopen is bij de selectie BB opalines mannen normaal of anders gezegt gebeurt altijd hoewel er hier wel verbetering in kom in het behouden er van de poppen daar in tegen zijn veel verder.maar dat heb ik al aangegeven ergens in het topic.

wat ik ook vreemd vind is dat de kleur van de terug komende eumelanine niet zwart is lijk mijn juist cinamon achtig !

Opmerking

Kan zijn dat dit een hormonale oorzaak heeft. Zou goed zijn om dit goed te documenteren. Wellicht kan het ook met invloeden van buitenaf te maken hebben. Bij o.a. kanariekwekers wordt er naar maximaal melaninebezit gestreeft door ze bruidssluier te voeren. Kan zijn dat dit ook bij kromsnavels werkt. .
                            Mijn leven...........

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door eric 008
                              toch is de tweede man een opaline nu geheel rose met 1 klein violet stipje in de stuit dit terug lopen is bij de selectie BB opalines mannen normaal of anders gezegt gebeurt altijd hoewel er hier wel verbetering in kom in het behouden er van de poppen daar in tegen zijn veel verder.maar dat heb ik al aangegeven ergens in het topic.

wat ik ook vreemd vind is dat de kleur van de terug komende eumelanine niet zwart is lijk mijn juist cinamon achtig !
                              Wordt dan tijd dat ik een keer bij je kom kijken. Hoe kan ik je bereiken?

Opmerking

Wordt dan tijd dat ik een keer bij je kom kijken. Hoe kan ik je bereiken?
                                0620456797 of eric.gennissen@live.nl

Opmerking

Working...
                                X