Zal zelf wel even een nieuw topic openen over het al dan niet bestaan van meerdere opalinemutaties bij de bourks. De discussie laait steeds op in andere topics. Onderwerp is belangrijk genoeg om een eigen topic te hebben. Graag van de vraagsteller zoveel mogelijk gegevens om te zien of we daar gezamelijk middels een gezonde discussie helderheid in kunnen krijgen.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Verschillende opaline mutaties
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Eerste stap die we moeten zetten is om te kijken of er binnen de vogelwereld vergelijkbare situaties zijn. De grasparkietenwereld is dan een goede bron. Daar is een mutatie bekend die lijkt op opaline maar het niet is. Vererft autosomaal recessief. De naam is saddleback. Zie ook http://www.bestofbreeds.net/al-nasser/article3.htm. Hoeft natuurlijk niet dezelfde mutatie te zijn. Wel goed om over na te denken.
-
Maar ik heb toch een vraagje aan Eric:
Laten we er van uitgaan dat je gelijk heb en de NSL.opaline bestaat.
Uit wat voor koppel is deze vogel geboren en hoe ben je er achter gekomen dat de opaline autosomaal recessief vererfde.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door spiekyMaar ik heb toch een vraagje aan Eric:
Laten we er van uitgaan dat je gelijk heb en de NSL.opaline bestaat.
Uit wat voor koppel is deze vogel geboren en hoe ben je er achter gekomen dat de opaline autosomaal recessief vererfde.
daar bent u goed in lees ik welles voor de neus weg
opaline/pale fallow x opaline/bronsfallow
Opmerking
-
Hallo Eric:
Ik neem aan dat u met opaline eigenlijk opaline groen bedoelt ?
opaline X opaline geeft 100% opaline (mannen en poppen.
Dan blijft over:
groen/pale fallow X groen/bronze fallow:
25% groen
25% groen/pale fallow
25% groen/bronze fallow
25% groen/pale fallow/bronze fallow
Dus uiteindelijk:
25% opaline groen
25% opaline groen/pale fallow
25% opaline groen/bronze fallow
25% opaline groen/pale fallow/bronze fallow
alles zowel mannen als poppen.
Maar: er is mij geen vogelsoort bekend waarin zowel opaline, pale fallow en bronze fallow voorkomt.
Daarbij:
opaline is geslachtsgebonden recessieve mutatie;
pale fallow een autosomaal recessieve mutatie;
bronze fallow (een allele van NSL ino) is ook autosomaal recessief, maar ligt wel op een ander chromosomenpaar dan pale fallow.
Wessel van der Veen.
Opmerking
-
@ Wessel.
opaline groen is van toepassing bij een groene vogel, bij bv een bourke kan je niet spreken over opaline groen.
Bij dit soort komt tevens ook palefallow en bronzefallow voor.
@ Eric.
Wanneer ga jij eens antwoorden op vragen geven.
Ik vindt het een beetje jammer dat jij steeds vragen met vragen wilt beantwoorden.
Als je echt duidelijkheid wil hebben en medewerking van de liefhebbers hier, kan je toch wel gewoon antwoord geven.
Duidelijkheid krijg je ook wanneer je zelf duidelijk ben en niet steeds zomaar wat op een forum gooit.
Maar dat is mijn mening.
Opmerking
-
Beste Eric
Bedoel je SL.opaline x SL.opaline of NSL.opaline x NSL.opaline graag een beetje duidelijk, je bent teslotten een grote kweker met ervaring.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door spiekyBeste Eric
Bedoel je SL.opaline x SL.opaline of NSL.opaline x NSL.opaline graag een beetje duidelijk, je bent teslotten een grote kweker met ervaring.
dus vertel even grote kweker dat ben je tensloten wat hier aan de hand is want genetica is voor alles gelijk toch ik weet het niet en vele weten het niet misschien jij wel met al je ervaring in de soorten.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door fransb@ Wessel.
opaline groen is van toepassing bij een groene vogel, bij bv een bourke kan je niet spreken over opaline groen.
Bij dit soort komt tevens ook palefallow en bronzefallow voor.
@ Eric.
Wanneer ga jij eens antwoorden op vragen geven.
Ik vindt het een beetje jammer dat jij steeds vragen met vragen wilt beantwoorden.
Als je echt duidelijkheid wil hebben en medewerking van de liefhebbers hier, kan je toch wel gewoon antwoord geven.
Duidelijkheid krijg je ook wanneer je zelf duidelijk ben en niet steeds zomaar wat op een forum gooit.
Maar dat is mijn mening.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door eric 008sl want nsl is er niet toch, dus je moet uit gaan van sl je weet dat hier wildkleur uit is gevallen bij kweker jullie bekent en als je nog even terug ga zoeken nog meer ook bij jullie bekent
dus vertel even grote kweker dat ben je tensloten wat hier aan de hand is want genetica is voor alles gelijk toch ik weet het niet en vele weten het niet misschien jij wel met al je ervaring in de soorten.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door eric 008waarom zo ik anders doen dan anders omdat je drie keer moet lezen omdat ik nu eenmaal niet zo bijde hand formuleer
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door wessellouwHallo Eric:
Ik neem aan dat u met opaline eigenlijk opaline groen bedoelt ?
opaline X opaline geeft 100% opaline (mannen en poppen.
Dan blijft over:
groen/pale fallow X groen/bronze fallow:
25% groen
25% groen/pale fallow
25% groen/bronze fallow
25% groen/pale fallow/bronze fallow
Dus uiteindelijk:
25% opaline groen
25% opaline groen/pale fallow
25% opaline groen/bronze fallow
25% opaline groen/pale fallow/bronze fallow
alles zowel mannen als poppen.
Maar: er is mij geen vogelsoort bekend waarin zowel opaline, pale fallow en bronze fallow voorkomt.
Daarbij:
opaline is geslachtsgebonden recessieve mutatie;
pale fallow een autosomaal recessieve mutatie;
bronze fallow (een allele van NSL ino) is ook autosomaal recessief, maar ligt wel op een ander chromosomenpaar dan pale fallow.
Wessel van der Veen.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door spiekyWessel je heb 100% gelijk, dus het verhaal van de NSL.opaline berust weer eens op fantasie(wat mensen in hun hoofd beleven en niet werkelijk is)
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door eric 008weer geen verklaring voor de uitkomsten je weet het ook niet he anders scoorde je wel.
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking