Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Veelkleuren of Coloria papegaai amadine - Erythrura Coloria

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Ha Hans,

Vraag 1 kan ik je niet mee helpen.
    Driekleuren kunnen zeker coloria's grootbrengen. En de driekleuren ervaar ik zelf als zeer betrouwbare ouders.
    Ik heb bijv. nog niet meegemaakt dat driekleuren de jongen uit het nest werpen of niet overgaan tot voeren.
    Ik verwacht zelf dat koloniebroed best kan lukken. Ik heb nu de forbes in kolonie en er is geen agressie. Nadeel is dat maar 1 koppel broedactiviteiten vertoont, waarschijnlijk het dominante koppel. Aangezien de coloria's een stuk tammer zijn dan forbes zou ik ze zelf per koppel in
    een broedkooi proberen.

Opmerking

• Weer eens een update...

Het moet vast wel lukken om een paar koppels meeuwen of driekleur ppa te bemachtigen hier in de buurt. Ik wil er alleen niet te ver voor rijden. De benzinekosten wegen dan niet op tegen de vogels.

Er zit nog 1 van de mannen in de rui. Dat is tevens de dominantste man. Ik laat alles nu nog even bij elkaar en na de rui ga ik de ze per koppel huisvesten. Ook, omdat ik de komende weken veel in het buitenland zit. Ik zie nu eigenlijk hetzelfde als bij mijn gele rietvinken. De broers en zusters die langere tijd bij elkaar zitten trekken veel met elkaar op. Toen ik bij de rietvinken de vogels scheidde ontstonden daarna de koppels die vrij snel daarna eieren begonnen te leggen. Ik heb inmiddels een vermoeden wat potentieel goede koppels kunnen zijn. Die ga ik bij elkaar zetten en kijken of het daadwerkelijk klikt. Mogelijk dat ik nog een man bijkoop of een pop in bruikleen geef, zodat ik met 4 koppels het broedseizoen in kan gaan. Ik wil dan met twee koppels meeuwen/driekleur ppa gaan werken. Ik wil nl. niet teveel koppels gaan houden.

Dit zijn de koppels waarmee ik het ga proberen:
      man 2014 (paarse kleurring) x pop 2014 (roze) of pop 2014 (geel)
      man 2014 (groen) x pop 2013 (rood)
      man 2013 (wit) x pop 2013 (blauw)

Ik houd in eerste instantie 1 pop over. Ik ga eerst kijken of de koppels die ik samenstel ook echt koppels gaan vormen. Met de extra pop kan ik dan wat ruilen als het geen koppels blijken te zijn. Pas daarna haal ik een man of geen de pop in bruikleen. Iemand interesse voor een pop in bruikleen, waarschijnlijk vanaf oktober? Of kennen jullie iemand die daar interesse voor heeft? Moet dan wel een winterkweker zijn en die bekend is met de ppa soorten.

Overigens ga ik ook drie soorten huisvesting testen. paars x roze mag het gaan proberen in de ruim beplante binnenvoliere, groen x rood in de grote kooi van 160 lang en 55 diep en 80 hoog. Ook deze is volledig met kunstplanten ingericht. Het andere koppel huisvest ik in een standaard broedkooi van 120 x 50 x 50 met een kunstgroen aan het front.
      Last edited by HansV; 24-08-2014, 13:58.
      Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

• Leuk je up date weer.
        Ben benieuwd hoe het zal gaan, maar dat gaan we zeker lezen.
        groetjes
        Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
        http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

• Heb een pop (vanaf 2013 of 2014) in bruikleen te geven per oktober, omdat ik haar over heb. Ik vind ik het zonde om haar niet in te zetten voor de kweek. De jongen die eventueel uit deze pop gekweekt worden kunnen we dan delen. Ben benieuwd of dat wat oplevert.
          Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

• Er heeft helemaal niemand gereageerd. Is het dan zo raar wat ik voorstel. Dan misschien toch maar een man aanschaffen en beginnen met 4 koppels.

Ook hebben zich geen kwekers van de Japanse Meeuw gemeld uit Amsterdam die ik als pleegouders zou willen inzetten. Zou toch zeggen dat het een populair vogeltje is.
            Last edited by HansV; 02-09-2014, 18:15.
            Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

• Is toch wel moeilijk, want wat als de pop bij iemand anders komt te overlijden. Nog buiten de betaalafspraak om, ik zou me wel schuldig voelen.
              Dus ik zou ze liever kopen en dan 100% zelf verantwoordelijk voor mijn eigen vogels. Maar ik begin voorlopig niet aan coloria's.

Voor Japanse meeuwen zou ik a.s. zaterdag eens naar de vogelbeurs in Boskoop gaan als ik jou was.
              Lijkt me ook wel verstandig. Bij mijn kortstaarten is natuurbroed ook niet gelukt dit jaar. Ik denk wel dat het kan bij beide soorten.
              Maar om een start te kunnen maken heb je de eerste 2 jaar denk ik meeuwtjes nodig.

Opmerking

• http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Opmerking

• ik zou ook de pop als reserve achter de hand houden.

eventueel met de komende jongen, nog een onverwant koppel te maken. en koppels verkopen makkelijker dan losse vogels.
                  groeten Ton
                  mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

• De pop zou hier ook dood kunnen gaan, maar ik zal haar achter de hand houden.

Zal de komende weken wat beurzen afrijden voor 2 koppels meeuwtjes. Zou dat genoeg zijn op 3 koppels ppa's? Ga ik gelijk op zoek naar een leuke kleurslag bij de meeuwen. Is er binnenkort niet een beurs van de JMC? Daar moet ook wel wat te scoren zijn in de verkoopklasse...
                    Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

• 27 september in Leerdam is de JMC show met een vrij grote verkoopklasse.
                      Maar voor pleegouders beter bonte meeuwtjes nemen.
                      2 koppels lijkt me voldoende.

Opmerking

• "Japanse meeuwen komen er bij mij niet in" ! - een vroege quote in deze topic -

Ik zal dan meteen bij mijn thuiskomst dan maar de knuppel in het hoender hok gooien. Kweken heeft ook zeker te maken met habitat. Een habitat in een kooi zal moeilijk te creeren worden. Japanse meeuwen zouden er bij mij zeker niet aan de pas komen. Die tijd van 50 jaar geleden is lang achterhaald.

Kijk ook eens bij mijn eigen topic waar ik een korte beschrijving heb geplaatst met wat foto's over de manier van kweken in Australie. Niet iedereen kan natuurlijk een vlucht plaatsen van 30 x 40 meter zoals bij een van mijn vrienden maar...........

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Opmerking

• Bonte meeuwen zijn dus beter als pleegouders, maar zijn er nog meer zaken van belang waar je op moet letten? Ik heb gehoord dat de meeuwen eerst een keer zelf jongen gehad moeten hebben?

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door casehulsebosch Bekijk Bericht
                            "Japanse meeuwen komen er bij mij niet in" ! - een vroege quote in deze topic -

Ik zal dan meteen bij mijn thuiskomst dan maar de knuppel in het hoender hok gooien. Kweken heeft ook zeker te maken met habitat. Een habitat in een kooi zal moeilijk te creeren worden. Japanse meeuwen zouden er bij mij zeker niet aan de pas komen. Die tijd van 50 jaar geleden is lang achterhaald.

Kijk ook eens bij mijn eigen topic waar ik een korte beschrijving heb geplaatst met wat foto's over de manier van kweken in Australie. Niet iedereen kan natuurlijk een vlucht plaatsen van 30 x 40 meter zoals bij een van mijn vrienden maar...........

Jappen hebben wij maar niet om eitjes van andere vogels uit te broeden.
                            Onze stelling is dan ook dat niet ieder eitje een vogel hoeft te worden en zodoende laten wij onze vogels hun eigen eitjes uitbroeden.

Ik denk zeker dat je gelijk hebt met habitat maar ik zag ook op dit forum zeer lege kale kweekkooien met zebravinken die nog aan een nest beginnen ook.

(dank je wel ook weer voor je bericht op onze site. Ik ga echt tijd maken om nieuwe foto's erop te zetten)

Groetjes, Chantal
                            http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door casehulsebosch Bekijk Bericht
                              "Japanse meeuwen komen er bij mij niet in" ! - een vroege quote in deze topic -

Je hebt gelijk Kees. Dat heb ik ook gezegd. Echter ik vermoed dat deze vogels iets moeilijker zijn te kweken dan de Gele Rietvinken. Vooropgesteld mijn doel is blijft natuurbroed en daarbij houd ik rekening met voeding, huisvesting binnen de mogelijkheden die ik heb. De Meeuwen zijn er om als achtervang te dienen, mocht het niet op een normale manier niet lukken.

En tja een voliere van 30 x 40 meter daar kan ik niet tegen op. Zeker niet als het in vergelijkbare omstandigheden is als in hun thuis(ei)land. Ik zal het proberen met alle mogelijke middelen die ik wel tot mijn beschikking heb. Voor Nederlandse begrippen zijn mijn kooien best groot en daarnaast beschik ik over een binnenvoliere. Die hangt straks weer helemaal vol met kunstgroen. Ik hoop daarin weer op goede resultaten.

Ik zal jouw eigen topic eens doorlezen. Dank! Misschien heb je een link naar je eigen topic, want ik kan zo snel niets vinden over de coloria in jouw posts.
                              Last edited by HansV; 04-09-2014, 19:01.
                              Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

• [IMG][/IMG]

De vogels met de blauwe en rode kleurring zijn beiden poppen.
                                Last edited by HansV; 14-09-2014, 18:20.
                                Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

Working...
                                X