Als dit uw eerste bezoek is bekijk dan de veel gestelde vragen. U moet zich registeren voordat u zelf berichten kunt plaatsen en bijlage kunt bekijken.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Veelkleuren of Coloria papegaai amadine - Erythrura Coloria
Het is moeilijk om rond deze tijd een goed koppel vogeltjes aan te schaffen voor de zomer kweek. De meeste kwekers hebben nu net pas hun koppels samengesteld.
Ja, die mannen bij de Amerikaanse sijzen is best wel moeilijk.
Het is te doen, maar wel opletten en veel bij je vogels zijn.
Ik vindt het echter niet altijd makkelijk, zeker niet op de dagen dat ik moet werken
Hierdoor heb ik dit jaar ook wat eitjes verspeeld bij de zwartborstjes.
Als ik ooit nog eens een Afrikaantje in huis zou halen, zou het de violetastrilde worden (purper granaatastrilde).
Dit zijn prachtige vogels.
Mijn vader heeft ze ooit gehad, alleen tegenwoordig hoor en zie je er niet veel meer van/over.
Ik kan me goed voorstellen dat je het leuk vindt een moeilijke uitdaging aan te gaan, vooral Afrikaantjes, er zijn vele juweeltjes en niet de makkelijkste.
die purpergranaten staan ook als niet makkelijk bekend. moet je wel of niet levend voer geven, veel laten ze de jongen in de steek, of kieperen ze het nest uit.
wel heel mooie vogel, die s`winters naar binnen moet.
De 2 oudste dames (2013) zijn bijna door de rui heen en nu zijn de 2 jongste dames (2014) in de rui gevallen.
Komende week verwacht ik twee mannen te gaan halen. Moet een eind rijden richting Enschede. Waarschijnlijk kan ik het combineren met een zakelijke afspraak. Dat scheelt weer.
Als ze in huis zijn, dan zal ik weer wat foto's en filmpjes maken.
Ben heel benieuwd hoe ze op elkaar gaan reageren.
Wilde het als volgt gaan doen:
Eerst zet ik de mannen apart ter observatie in de huiskamer voor een aantal weken. Dan wil ik achterhalen wie de dominantste man is. Deze laat ik als eerste bij de dames. Vervolgens goed observeren met wie hij het meest optrekt. Als er een duidelijk koppel is vang ik ze uit en zet ze apart. Vervolgens zet ik de volgende man bij de overgebleven poppen. etc. Hoe klinkt dit?
Lijkt me prima, maar pas wel op met de jonge poppen, zeker als het oudere mannen zijn. Papegaaiamadine mannen doen nogal een hardhandige paring.
Dit kan soms slachtoffers opleveren. Ik vrees dat ik daar net ook een forbespop aan ben verloren. Maar misschien valt het mee met de coloria's.
Heb de halve dag in de auto gezeten om ze op te halen in het oosten van het land. En dat was ondanks de airco geen pretje. Echter het was de moeite meer dan waard. Heb ruim 1,5 uur bij de kweker mijn ogen uitgekeken. Naast een enorme hoeveelheid coloria's ook een groot aantal Indische Nonpareilen gezien. Een hoop tips gehad en diverse zakjes met voeding meegekregen. Dan merk je dat je met een enorme liefhebber te maken hebt.
Oh ja als je nog tips hebt over het vastzetten van de frontjes hoor ik dat graag.
De Nonpareilen zijn prachtig, maar om het goed te doen heb je minimaal 3 koppels nodig om mee te beginnen. En dan heb ik het nog niet eens over de voeding. Dat is bijna wetenschap en daar gaat veel tijd inzitten. En het kost toch ook wel wat, dus eerst maar even sparen en vooral goed oefenen met de Coloria's.
Mooie vogels Hans, zien er goed uit, ik wens je er veel succes mee.
De broedkooien die wij zelf hebben gemaakt, rammelde ook een beetje.
Dit heb ik opgelost met enkele wasknijpers er tussen te steken.
Niet heel mooi om te zien, maar de rammel is weg en de vogels vermaken zich er nog mee ook.
Opmerking