Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Veelkleuren of Coloria papegaai amadine - Erythrura Coloria

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• [IMG][/IMG][IMG]

De vogel met de witte kleurring is mijn oudste man uit 2013.
    [/IMG][IMG][/IMG][IMG][/IMG]
    Last edited by HansV; 14-09-2014, 18:20.
    Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

• Deze vogel met de gele kleurring is een jonge pop van 2014.

[IMG][/IMG]
      [IMG][/IMG]
      Last edited by HansV; 14-09-2014, 18:21.
      Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

• Gewoon weer eens een aantal foto's. Alle vogels lijken goed door de rui te komen. Ze zitten nog steeds met z'n zevenen bij elkaar. Van de vier poppen weet ik zeer waarschijnlijk welke geen mannetje gaat vinden. Het popje met de roze kleurring zit 's avonds alleen op een stok te slapen. De overigen zitten bij elkaar. Ik moet alleen nu goed opletten welke paartjes er echt ontstaan zijn. Voor het popje dat over is heb ik inmiddels een man gevonden. Deze zit bij een kweker uit de buurt van Den Haag. Mijn pop geef ik in oktober in bruikleen aan hem.

Alleen is het lastig om hier in de buurt 2 koppels pleegouders te vinden. Veel Japanse Meeuwtjes komen uit een voliere. Die wil ik niet, omdat ik de winter kweek. Verwacht n de komende weken nog wel wat aan te kopen op een vogelmarkt. Liever had ik dat bij kwekers thuis gedaan, maar die hebben zich niet bij gemeld.
        Last edited by HansV; 14-09-2014, 18:33.
        Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

• Algemene opmerking op coloria's: let op de lengte van de nagels, ik vind ze behoorlijk lang worden.

Oorspronkelijk geplaatst door HansV Bekijk Bericht
          De pop zou hier ook dood kunnen gaan, maar ik zal haar achter de hand houden.

Zal de komende weken wat beurzen afrijden voor 2 koppels meeuwtjes. Zou dat genoeg zijn op 3 koppels ppa's? Ga ik gelijk op zoek naar een leuke kleurslag bij de meeuwen. Is er binnenkort niet een beurs van de JMC? Daar moet ook wel wat te scoren zijn in de verkoopklasse...
          Dat ligt eraan wat je wil doen. Als je alle eitjes van de coloria's rechtstreeks onder de meeuwen wil leggen heb je zeker te kort aan 2 koppels. Een koppel meeuwen wat jongen groot brengt is vanaf het moment dat je ze in de kooi doet zeker 8 weken bezig. Bij mij is het zo dat als ik de meeuwen samenzet dat ze binnen 10 tot 14 dagen zitten te broeden. Reken dan voor het gemak 2 weken broeden, 2 weken jongen in het nest en 2 weken jongen uit het nest en je ben zo 6 weken verder. In die periode zitten de coloria's ook niet stil en hebben al zeker 1 of 2 nieuwe legsels. Per koppel colorias zul je dan zeker 3 koppels meeuwen moeten hebben (als je alles onder de meeuwen wil doen uiteraard). Misschien dat je in de praktijk de legsels van verschillende colorias bij elkaar kan leggen maar reken daar niet op (het komt altijd verkeerd uit is mijn ervaring).

Oorspronkelijk geplaatst door HansV Bekijk Bericht
          Alleen is het lastig om hier in de buurt 2 koppels pleegouders te vinden. Veel Japanse Meeuwtjes komen uit een voliere. Die wil ik niet, omdat ik de winter kweek. Verwacht n de komende weken nog wel wat aan te kopen op een vogelmarkt. Liever had ik dat bij kwekers thuis gedaan, maar die hebben zich niet bij gemeld.
          Ga je volgende maand naar Boskoop toe? Zo ja, dan wil ik wel een aantal koppels meeuwen meebrengen. Niet dat ik veel bijzonders heb qua kleurslagen maar het zijn prima pleegouders over het algemeen. Ik ben nu 2 jaar bezig om gekuifde meeuwen te kweken en die doen het ook prima als pleegouder.
          Misschien heb ik ook nog een coloria man te koop, ik weet niet of je daar nog naar op zoek ben, de pop daarvan heeft zich tot bloedens toe beschadigd en ik ben bang dat die het niet gaat redden.

Opmerking

• Hallo J-T,

De nagels zijn inderdaad te lang. Dat laat ik nu nog even zo. Over max 2 weken is alles door de rui. Dan vang ik ze uit en zet de vermoedelijke ontstane koppels bij elkaar zodat ze aan elkaar kunnen wennen voor het broedseizoen. Dan knip ik gelijk de nagels. De Japanse Meeuwtjes ga ik niet standaard inzetten. Het hoofddoel is om de Coloria's het zelf natuurbroed te laten proberen. En mocht dat niet lukken dan wil ik de Japanse Meeuwtjes inzetten als pleegouders bij enkele nestjes. En wat betreft jouw Japanse Meeuwtjes daar heb ik zeker interesse in, alleen weet ik nog niet of ik in Boskoop ben. Misschien kan je je telefoonnummer via een persoonlijk bericht sturen. Lijkt me sowieso wel interessant om met iemand te spreken die al ervaring met de Coloria's heeft.

Groet, Hans
            Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

• Hallo Hans,

Colorias kunnen probleemloos in kooien van 80x30x40 in natuurbroed gekweekt worden.
              Ik weet dat uit ervaring.
              Veelal echter en dan vooral in Duitsland werden ze in aparte vluchtjes gekweekt in natuurbroed.
              Misschien kan je ze best hun eitjes laten (het zijn er niet veel, slechts 2 of 3,uitzonderlijk 4 per ronde.)
              Als je dan opmerkt dat ze niet broeden, dan kan je ze nog altijd onder pleegouders leggen.
              Nog een raad: Koop je meeuwtjes bij een goede kweker, want de japanse meeuwenziekte moet je niet hebben,

Groetjes,

Opmerking

• Dank je voor je post erythrura!

Deed jij nog wat speciaals? Qua voeding? En wat voor nestkastjes bood jij ze aan?

De Japanse Meeuwtjes komen bij mij eerst apart te zitten en ik ga dan laten testen door een vogelarts of ze niet in het bezit zijn van de meeuwenziekte, want die wil ik inderdaad niet in mijn bestand hebben.
                Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

• Hallo,

Qua voeding gaf ik niets speciaals, juist zoals aan de goulds en de gele rietvinken.
                  Daar deden ze het prima mee.
                  Wel regelmatig badwater geven.
                  Ook qua nestkastjes, de gewone half-open.

Persoonlijk zou ik ze eerst kuren (en geen dierenarts = money ) en pas daarna inzetten, tenzij je van de vorige eigenaar-kweker weet dat ze recentelijk werden gekuurd.

Groetjes,

Opmerking

• Opmerking

• Ze zijn van hun lange nagels verlost. Zat toch thuis met mijn grieperige kop.

Erythrura hing jij de nestkasten in de broedkooien aan de binnenkant of aan de tralies? Had je daar dan wat kunstgroen omheen gedaan? Over badwater beschikken ze bij mij de gehele dag en ze nemen inderdaad graag een bad. Soms meerdere malen per dag. Als voeding krijgen ze bij mij voer voor Australische prachtvinken (ongeveer 60%) en daar doe ik zeer ruim knaulgras en een grasmix van fijn gras, engels raaigras etc. doorheen (40%). Daarbij hebben ze elke dag de beschikking over foniopaddy en chiazaad. In de ruiperiode 3x per week eivoer en in de broedtijd elke dag. Dan meng ik daar ook geweekte zaden en diepvries pinky's doorheen. En af en toe een stukje groenvoer.

En weer eens een filmpje http://youtu.be/1333pNt3dwc
                      Last edited by HansV; 17-09-2014, 16:44.
                      Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

• goed dat de vogels weer korte nagels hebben.
                        leuk filmpje ook.
                        groeten gijs

Opmerking

• Hallo,
                          De nestkastjes hing ik altijd aan de buitenkant van de kooi.
                          Zo behouden de vogels hun volle kooi-oppervlakte en is het zeer gemakkelijk om de leg, kweek op te volgen.

Kunstgroen heb ik nooit gebruikt bij colorias.
                          Ik gebruik het nu wel bij de Afrikaanse en dan nog enkel aan de buitenkant van de kooien. Ik veronderstel dat dit voor de vogels hetzelfde nut zou kunnen hebben (namelijk een beetje beschutting) en het neemt geen plaats af binnenin de kooi.
                          Qua voeding kan er niets verkeerd gaan, lijkt me zo.
                          Badwater wel wegnemen 's avonds, maar dat hoef ik je wel niet te zeggen.

Groetjes,

Opmerking

• Mooie vogels zijn het Hans en ze zien er goed uit.

Kunstgroen aan de binnenkant lijkt mij voor de vogels toch ook wel prettig, ze gaan er graag in zitten, tenminste bij mij.
                            Het is ook een beschutting voor, eventueel de pop, om weg te kruipen voor de man.

Ben benieuwd hoe ze het verder gaan doen.
                            groetjes
                            Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
                            http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door erythrura Bekijk Bericht
                              Badwater wel wegnemen 's avonds, maar dat hoef ik je wel niet te zeggen.
                              Waarom het badwater savonds weghalen?

Opmerking

• Als 's nachts paniek ontstaat in het vogelverblijf, dan gaan de vogels in de kooien alle kanten uit en terecht komen in het badhuisje is niet uitgesloten met verdrinking tot gevolg. Dus: weghalen.

Groeten,

Opmerking

Working...
                                X