Vanavond lag een putter, het popje, onverwacht dood onder in de kooi. Ze at en dronk goed, ik heb niets gemerkt. Ze zitten warm in de huiskamer. Wie weet hoe dat zo plotseling kan? Ik ben heel erg verbaasd.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
putter plotseling overleden
Collapse
X
-
Heb je haar al lang? Putters worden enorm veel gekuurd en als jij dat dan niet doet, dan gaat het wel eens mis. Het zijn sowieso kwetsbare vogels. Mocht je een nieuwe pop willen aanschaffen zoek dan naar een betrouwbare kweker die zijn vogels niet kuurt. En dan ben je natuurlijk nog afhankelijk van het woord van de kweker.
Overigens hoort dit topic thuis bij Europese Cultuurvogels ipv Tropische vogels.
-
Ik heb haar net een week. Of ze gekuurd is weet ik niets vanaf. Heb haar van een vriend die haar ook ergens gekocht heeft. Wist niet eens dat ze gekuurd moeten worden. Die vriend had ze ook al langer. Dus ik weet niet of hij ze kuurde, denk het niet. Hoe moet dat dan gebeuren, want ik heb de man nog.
Opmerking
-
ja putters worden plat gekuurd met antibiotica e.d. is een groot probleem, zelfs een pest aan het worden. Jammer voor de mensen die zich zo'n vogel aanschaffen.parakeetplaza.webnode.be met aansluitend blog i.v.m. de kweek 2017
Opmerking
-
Dat is de reden waarom ik weiger te kuren bij mijn putters.Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
Vergeet niet te kijken op mijn site!
http://birdbreeder.simpsite.nl/
Opmerking
-
Jammer dat dit er weeral verondersteld wordt dat overdadig kuren hier de oorzaak van overlijden is?
Voor zover ik in de eerste post kan lezen was er niets aan de hand met de putter en at en dronk zij goed, zij kwam ook van een vriend die deze vogel al een tijd had. Het is misschien interessant voor sommigen om dit ook eens te lezen ipv voorbarige conclusies te trekken en diagnoses te stellen.
Een putter die in het verleden overdadig gekuurd is sterft niet plotseling maar zit eerst een tijd dik! Putters die nooit gekuurd zijn kunnen ook sterven ... Dit is dan ook de reden waarom sommigen preventief kuren.Last edited by miro; 20-12-2015, 13:51.
Opmerking
-
Ik heb echt geen idee waarom deze putter zo plotseling overleden is. Ze zat bij andere vogels waaronder kanaries. En die manieren niets. Geef ze goed te eten met gevarieerd eten, fruit en groenvoer. Vers water. Dat is het dus niet. Het is en blijft een compleet raadsel.
Opmerking
-
er word hier weer door verschillende personen een hoop onzin verteld, hebben de klok horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt, het is zoals miro zegt een gekuurde putter zit een periode voor hij sterft niet goed in zijn vel, in dit geval zou de putter zomaar spontaan een hartstilstand kunnen hebben, komt bij mensen ook voor.
Opmerking
-
Josly, ik heb niet gezegd dat kuren onzin is en ik denk dat Binkie dat ook niet bedoelde. Ik vind het juist jammer dat kuren door sommigen rechtstreeks gelinkt wordt aan de dood van de putter door mensen die zelfs nog de moeite niet genomen hebben om de posts(het zijn er maar 2) van de topicstarter volledig te lezen.
-->Dit kan in mijn ogen toegewezen worden als zijnde onzin, kinderpraat, etc zoals jij het zo mooi verwoordt.
Uzelf haalde zelfs aan dat kuren de meest voor de hand liggende doodsoorzaak is ja dan nee rechtstreeks als onrechtstreeks.
--> Bij deze bewijst u ook dat u bevooroordeeld bent zonder enige achtergrondinformatie , kadaver of onderzoek... Ik had beter van u verwacht?
Waarom zou het kuren niet mogen aangekaart worden , besproken of bediscussieerd? Wie zegt dat hier? Een forum dient volgens u dus enkel voor eenrichtingsgesprekken???
--> Dit mag van mij en hoogstwaarschijnlijk van anderen ook, graag zelfs! Ik ben wel van mening dat bij een discussie de vooroordelen iets aan de kant moeten kunnen gezet worden en de al weinige verkregen info volledig moet gelezen moet worden alvorens weeral hoog van de toren te blazen mbt kuren...
Ik sta open voor alle info met achtergrond, waarom zou ik dan een andere hobby moeten zoeken?
Stress te maken met kuren?
--> Verklaar u nader? Hiervan heb ik nog nooit gehoord, ik vrees dat je hier het een en ander door elkaar haalt? De weerstand van een vogel vermindert in stress situaties waardoor de conditie van een vogel achteruit gaat waardoor uw vogel vatbaarder is voor ziekte ... .
Stress --> Niet eten --> Weerstand zakt --> conditie verminderd want hoge hartslag --> vatbaarder voor ziekte,schimmel,of zelfs drager van...--> Vul nu maar zelf aan...
Wat dan ook nog jammer is dat degenen die het luidst roepen van overdadig kuren nog niet de moeite doen om een vogelarts te contacteren om de enige juiste oorzaak te weten te komen, ik doel hier niet op de topicstarter maar spreek hier van reeds eerdere topics.Last edited by miro; 20-12-2015, 19:24.
Opmerking
-
Nagel op de kop geslaan ;-)Oorspronkelijk geplaatst door miro Bekijk BerichtJammer dat dit er weeral verondersteld wordt dat overdadig kuren hier de oorzaak van overlijden is?
Voor zover ik in de eerste post kan lezen was er niets aan de hand met de putter en at en dronk zij goed, zij kwam ook van een vriend die deze vogel al een tijd had. Het is misschien interessant voor sommigen om dit ook eens te lezen ipv voorbarige conclusies te trekken en diagnoses te stellen.
Een putter die in het verleden overdadig gekuurd is sterft niet plotseling maar zit eerst een tijd dik! Putters die nooit gekuurd zijn kunnen ook sterven ... Dit is dan ook de reden waarom sommigen preventief kuren.
Opmerking
-
dus is onze reactie toch niet zo misplaatst als ik alles zo lees..parakeetplaza.webnode.be met aansluitend blog i.v.m. de kweek 2017
Opmerking
-
Josly,Oorspronkelijk geplaatst door JoslyDe natuur zijn/haar gang laten gaan, zijn/haar werk laten doen.
Dan waren er nu onder andere putters met meer weerstand dan waarover de meeste putters nu beschikken.
Wat is de bedoeling van preventief kuren (vormen van antibiotica)?
In de eerste plaats om meer vogels op stok te krijgen.
Dit zijn vooral vogels die op een "kunstmatige" manier over meer weerstand beschikken.
Wat als "kunstmatige" niet meer voldoet, niet meer voldoende is.
Het "kunstmatige" opdrijven, kunstmatige weg volgen.
Of natuurlijke weg volgen.
Het wordt het een of het andere, en niet langer beide (zie nieuwe maatregelen diergeneesmiddelen).
En wat op het ogenblik binnen de vogelhobby zich voordoet.
Waarom zitten "zieke" vogels, vogels langer bol-dik, wanneer die preventief gekuurd zijn.
Onder andere vanwege preventief kuren (kunstmatige weerstand).
Cru uitgelegd betekent dit dat "zieke" vogels, vogels met "kunstmatige" weerstand langer afzien, langer lijden, dan wanneer dit gebeurd op natuurlijke wijze.
Neem nu het bericht van de topic starter.
Als ik heel eerlijk mag zijn, bestaat er geen exact-juist antwoord daarvoor. en zeker niet zonder grondig onderzoek van dode vogel, en of nog levende vogel.
Het kan te maken hebben met stress.
Onder andere vanwege, transport van de vogel, andere voeding, andere omgeving, etc.
Ongezonde stresssituaties ondermijnen, verminderen, de weerstand van de vogels op een natuurlijke wijze.
Vormen van preventief kuren stimuleren, verhogen, de weerstand van de vogels op een kunstmatige wijze.
Het natuurlijke zal het altijd halen op het kunstmatige.
Hoe langer dat preventief kuren zich voordoen (kunstmatige), hoe zwaarder de gevolgen zullen zijn (natuurlijke).
Want dan zal het waarschijnlijk niet meer gaan om/over een zeker aantal putters die komen te overlijden, en of die voor geen nageslacht meer zorgen.
Maar meer dan waarschijnlijk zal het dan gaan om alle putters die komen te overlijden, en of die voor geen nageslacht meer zorgen.
En is jammer genoeg ook al van toepassing bij verschillende andere vogelsoorten/ondersoorten.
Al wie "veelvuldig" preventief kuren, om op deze manieren meer vogels op stok te krijgen. Die alleen maar aan eigenbelangen, eigen portemonnee denken.
Zijn avicultuur aan het vernietigen.
Ik ben van mening dat er verschillende ziektes niet door elkaar gehaald dienen te worden. Je hebt de parasieten (coccidiose bv), bacterien (bv coli), schimmels (bv:megabacterie), wormen... .
Je haalt zelf aan dat een vogel in dit geval een putter als hij symptomen van ziekte laat uitschijnen het eigenlijk al te laat is, hoe kun je dan nog behandelen?
Ik weet niet met wat er allemaal gekuurd(al dan nier preventief) wordt bij putters maar in het geval van bv coccidiose is een eenmalige preventieve kuur in mijn ogen geen moord en kan dit alleen maar ten goede komen aan de gezondheid van een distelvink. Zeker als deze nog door de rui moet kan deze geen terugval in conditie veroorloven anders is het zeker een vogel voor de kat. In ieder darmstelsel van een putter zitten een klein aantal oocysten die kunnen opflakkeren bij een terugval in conditie bv rui. Dan kom je met de natuurlijke weerstand niet ver omdat de parasiet de bovenhand krijgt. Misschien is het gezegde beter voorkomen dan genezen hier wel op zijn plaats?
Ik moet u wel toegeven dat overdaad schaadt en zeker niet goed te praten valt, waar ligt natuurlijk de grens?
Daarom dat ik u ook vraag waartegen er eigenlijk allemaal gekuurd wordt bij putters. Ik ben daar niet van op de hoogte?
Opmerking
-
Ja, uw reactie is wel misplaatst, en lezen kun je blijkbaar ook al niet anders zou je geen zo'n antwoord geven na mijn eerdere post.Oorspronkelijk geplaatst door parakeetplaza Bekijk Berichtdus is onze reactie toch niet zo misplaatst als ik alles zo lees..
Bekrompen noem ik dat,alle putters worden plat gekuurd met antibiotica e.d. want dat heb ik van horen zeggen... .
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking