Mededeling

Collapse
No announcement yet.

"Buizen"-voliere voor kanaries en?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• "Buizen"-voliere voor kanaries en?

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op de site. Ik heb sinds ik klein was steeds vogeltjes gehouden in een gezelschapsvoliere, maar altijd parkietachtigen. Sinds 2 jaar geleden ben ik verhuisd, naar een huisje met een veel te kleine tuin en moest ik er iets op vinden.... vandaar de buizen-voliere.

Ik heb ze getest met zebravinkjes (zoals op de foto's te zien) en dat ging heel goed, behalve het kweken --- te agressief met elkaars nesten. Ik weet dat het ideale om te kweken wel in kweekkooien is, maar ik wil toch een minimum hebben.

Het nachthok/kweekhok is 2m/2m/1m (ongeveer). Vandaar vertrekt het buizensysteem, met verschillende tussenstop-kooien (3 van 1,5m hoogte/0,65m vierkant of 1m rond) voor een totale lengte 25 meter rondom het huis.

Sinds 2 maanden heb ik er een aantal kanaries in vliegen en die hebben het goed naar hun zin, maar....

Gezien de grootte (klein) van het nachthok/kweekhok kan ik er niet zoveel vogels in houden (de bedoeling is toch van ze veel te zien in de tuin, dus moet er toch wat in - misschien zelf iets overbevolkt voor het nachthok/kweekhok aangezien ze toch ook buiten kunnen?) Ik moet er minder mannen in doen, dus minder zangers... en toen dacht ik, waarom steek ik er geen andere zangvogel bij die het goed doet bij kanaries samen op een kleine oppervlakte. (zonder territoriumgevechten rondom het nest)

Iemand goede voorstellen? Laatst dacht ik aan mexicaanse roodmus of eventueel een zachtaardige vinkensoort die zingt?? Een goede zanger geeft evenveel plezier als een groepje vogels...
    Je merkt het, over vogels (anders dan parkietachtigen) ken ik bitter weinig...

foto's van de buizenvoliere in bijlage (denk ik, hoop ik)
    Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

Daar heb ik wel aangedacht, en die foto's dateren nog van enige tijd terug. Nu is de volledig voliere overgroeit (behalve de buiten in draad). De buizen zitten tegen een haag of zelfs in de haag. Het maximum zicht voor de vogels = 5 meter richting het huis, met op de meeste plaatsen slechts 2 meter. Enkel richting hemel is het hier en daar wat meer ;-)
      Er zijn geen katten mogelijk in mijn tuin.

De vogels zitten toch rustig en vliegen niet opgeschrikt weg. Ze zijn het al goed gewoon en volgen de mensen langsheen de buizen als ze groenvoer gaan krijgen. Dat kennen ze al direct.

Opmerking

Opmerking

Blijft mijn vraag.... Welke zangvogel is niet te dominant tijdens de kweek zodat hij bij kanaries kan maar dan in een beperkte ruimte wat de nestmogelijkheid betreft. Enkel de nesten bevinden zich jammer genoeg in dezelfde omgeving 2mH / 2mL / 1mB. Ze kunnen niet nestelen in de buitenvoliere, daar dominante vogels anders de weg zouden durven versperren. Sommige delen van de buizen zijn echte autostrades (meer dan 10 meter) waar ze echt aan hoge snelheid doorvliegen.

Opmerking

Opmerking

Welke zangvogel is niet te dominant tijdens de kweek zodat hij bij kanaries kan maar dan in een beperkte ruimte wat de nestmogelijkheid betreft
              Naar mijn mening geen enkele. Alle zangvogels hebben een territorium nodig, dat zal botsen met andere soorten.
              Groet Ton,
              www.allevogels.nl

Opmerking

Alvast bedankt voor de snelle reacties.

Er zitten momenteel geen zebravinken in. Dat was anderhalf jaar geleden als test om te kijken of ze erin konden vliegen en niet enkel huppelen.

De tussenstations zijn enkel in de buitenruimte, dus niet allemaal overdekt. Ik verkies ook ze daar niet te laten in nesten, om te vermijden dat ze die ruimte te erg zouden verdedigen, waardoor andere vogels er niet meer langs kunnen.

Het gedeelte over "kweken": Ik weet dat echt kweken niet "kan" in zo een voliere en ik heb het eerder over de mogelijkheid voor nestjes te zien opgroeien, maar toch met enige regelmaat (niet een kweek om groooote hoeveelheden jongen te krijgen).

De kanaries "zingen", fluiten wel, maar ik hoopte er een echte zanger bij te kunnen krijgen. Ik zal me dan misschien maar eerder toeleggen op de kleuren, om een mooi geheel te krijgen. Ik wil geen TOP-kweker worden met top-vogels,maar een hobbyist met gelukkige vogeltjes in de tuin.

Niks zo leuk als een barbecue of een etentje in de tuin met enkele vogeltjes die over en weer huppelen in de tuin. Geen circus-act, maar enige vrijheid. De tuin in niet zooo groot. De lengte van de voliere is ongeveer 25m, maar ik ga over 1 lengte en 1 breedte van de totale tuin.

Opmerking

Voila, ziehier de voliere:

Opmerking

tsja?

Daar ga ik eens een nachtje over slapen!

Peer

Opmerking

Tsja, net als zo een vissenkom, ik vind het toch wat smal allemaal voor je vogels.

Opmerking

ze gaan er vlotjes door over de hele lenge (tot op de hoek) zonder te stoppen...

Opmerking

Zet hier een kanarie man en 2 poppen in en je zal wel kweken.
                          Kweken kunnen ze enkel in het nachthok.
                          De buizen is heel leuk maar mag je niet als extra ruimte tellen ivm het houden van meer vogels.
                          Maar 3 vogels in zo'n buizensysteem is mischien ook maar weinig.

Overigens knap idiee

Greetz Leffe

Opmerking

Ik vind het op zich wel een leuk idee.
                            Als ik zie hoe de vogels bij mij (na gewenning) door kleine ruimtes vliegen, kan ik me voorstellen dat de inderdaad door de biuzen scheren. Ik zou zelf inderdaad wel iets grotere 'tussenstations' maken (en waar mogelijk een paar erbij). Geeft je toch wat meer mogelijkheden.
                            Als je meer vogels in deze ruimte wil, zou je ook kunnen denken aan echte kolonievogels. Zo heb ik een groepje bruinruggoudmussen in de voliere en die zitten en vliegen eigenlijk altijd dicht bij elkaar. Ook de nesten zitten bijna op elkaar. Nadeel is dat ze alleen 'kwetteren' zoals mussen dat doen en absoluut geen zangers zijn.
                            Succes ermee.
                            www.vogeltuin.webnode.nl

Opmerking

Hallo vogelcafe leden en lezers,

Ik moet zeggen echt ongeloofelijk gaaf gedaan. Had je ratten of iets dat hierop lijkt dan was het voor mij prima. Maar eehm vogelcafe toch? Ik quote de opmerking van Rob nog eens ik denk dat je op een dag toch eens een vijand waarschijnlijk zowieso een kat in de buurt krijgt en de vogels kunnen niet veel kanten op. Met misschien wel een heel vervelend gevolg, doodvliegen van je vogels. Wat me opviel is de strekkende meters dat je moest lopen van begin tot eind. wow wat een tuin. ik kan me dan ook niet voorstellen dat je niet nog 2 losse voliere's ergens kan neerzetten los voor alleen het zomer seizoen evt. zou je dit gedeeltelijk kunnen afdekken. dan heb je toch zomaar opeens 3 voliere's staan. in de winter verzamel je de vogels die je wilt houden in je binnenhok, de rest verkopen.

je kan als zanger een zangkanarie proberen maar deze soorten weten soms echt van geen ophouden en dan hoop ik dat je buren dit ook na 3 weken dit aan te horen nog steeds kunnen waarderen. een gewone kanarie heeft zo zijn momenten en ik kan hier ook al van genieten en de meeste buren hebben hier geen problemen mee.

Succes groeten, Ben
                              Groeten, Ben

Opmerking

Working...
                              X