Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat moet ik ermee?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Wat moet ik ermee?

Beste mensen,

ik ben hier nieuw en heb me sinds vandaag aangemeld bij jullie.
    Ik heb een kooi met 5 zebravinken zitten ( de 6e, dat was een vrouwtje, is net na de kerst overleden) en vandaag een nieuwe zebravink erbij gezet.
    IMG_6951.1.JPG
    Kan iemand mij vertellen of het een mannetje of een vrouwtje is en welk soort heb ik gekregen? Ik vind het wel een mooi vogeltje verder. Maar sinds zij erbij zit is een mannetje helemaal uit zijn dak gegaan en ging telkens achter haar aan en had met enige regelmaat een pluk veren in zijn bek. Ik heb hem nu apart gezet maar wat kan ik nu aan deze situatie doen?

Alle tips en raad zijn welkom.

Groetjes Suzanne

Hallo Suzanne,
    Het is een vrouwtje, een masker grijze.
    Vanaf hier is het wat moeilijk te beoordelen, maar jouw vogels willen vermoedlijk graag een nest maken.
    Hoe groot is de kooi en hoeveel mannetjes en vrouwtjes zitten er in?
    Heb je er al nestkastjes in en geef je ook nestmateriaal?

Als je niet weet of het mannetjes of vrouwtjes zijn kan je ze ook op de foto zetten. Dan kunnen we dat wel zien.
    Ruud.
    www.strekervogelvrienden.nl

Opmerking

Bedankt voor de snelle reactie.

De kooi waar ze in zitten is 70 cm breed, 90 cm hoog, 32 cm diep.
      IMG_6952.1.JPG
      Dit zijn de andere die erin zitten waarvan 3 mannetjes en 2 vrouwtjes.
      Ik heb nu 1 man eruit gehaald. Verder geef ik ze helemaal niks aan nestmatriaal, nestkastjes en eivoer. Ze zijn wel druk bezig met paren maar ik heb nog geen eitjes gevonden wel waren ze van de week bezig om de trosgierst stengel bovenin de kooi te krijgen.
      Ik vond het nog vrij vroeg om nestkastjes op te hangen want 1 paartje is van dit jaar.

Groetjes Suzanne

Opmerking

hey

hey welkom op dit forum!! ben ook een zebravink liefhebber

nieuwe vogels krijgen soms int begin de volle laag
        maar ik denk als je die man dat appart zit in een apparte kooi eventjes alleen laat en dan trug zet het wel beter zal gaan

maar 3 koppels samen in 1 kooi die niet al tegroot is dat kan vechtpartijdjes voortbrengen als ze beginnen nesten te maken
        dus misschien als je de mogelijkheid hebt ze per koppel zetten

mvg bart

Opmerking

Hoe groot moet de voliere of kooi dan zijn om 6 zebravinken bij elkaar te houden zonder dat het knokken is en dat het gewoon gezellig blijft?

Opmerking

Alleen zes mannetjes zou wel gaan in die kooi denk ik, zodra er popjes bij komen, denk ik aan twee keer zoveel ruimte.
            Groet Ton,
            www.allevogels.nl

Opmerking

Ruud.
              www.strekervogelvrienden.nl

Opmerking

hey

als je ze echt samen wil laten moet je al een klein voliere gaan kopen
                of zoals ton zegt alleen mannekes!!!
                eens een koppel kweekt dan is het ambras in de kooi en zeker als er 3koppels een nest hebben!!
                anders moet je ze geen nestmogelijkheid geven mischien dat ze dan overeen blijven komen! maar stubbelingen zijn nooit uitgesloten

Opmerking

hey

deze kooi kun je in 2 splitsen zou al leuk zijn voor 2 koppels

of samen in deze==
                  Kalender 2026 of agenda nodig? Bestel eenvoudig via Kalenderwinkel.nl. Inclusief track&trace en beoordeeld met een 9.5 door duizenden tevreden klanten.

Opmerking

een zebravink wil jongen kweken als een man en pop bij elkaar zitten
                    gezellig bij elkaar zitten in een kooi en niets doen zit er niet in
                    vechten wie de baas is ;soms eentje afmaken om veertjes om een nest te maken
                    vogeltjes zijn geen mensen die gezellig samen in een ruimte zitten zonder elkaar iets aan tedoen

Opmerking

het is wel een vrouwtje maar je kan beter een andere kopen want anders vallen er dadelijk nog doden

Opmerking

Bedankt voor alle reacties. Ik heb weer een hoop geleerd ook al had ik een hoop gelezen erover. Maar je raakt nooit uitgeleerd met vogels.

We hebben buiten deze voliere staan:
                        IMG_6959.1.JPG

Zouden de zebravinken in dit formaat voliere wel er met zijn zessen in kunnen
                        zitten?
                        En tot welke temperaturen kunnen zebravinken in de winter buiten zitten?

Groet Suzanne

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Suzanne
                          Bedankt voor alle reacties. Ik heb weer een hoop geleerd ook al had ik een hoop gelezen erover. Maar je raakt nooit uitgeleerd met vogels.

We hebben buiten deze voliere staan:
                          [ATTACH]5072[/ATTACH]

Zouden de zebravinken in dit formaat voliere wel er met zijn zessen in kunnen
                          zitten?
                          En tot welke temperaturen kunnen zebravinken in de winter buiten zitten?

Groet Suzanne
                          kooi is veel te klein voor 6 vinken je moet rekenen dat er ook jongen komen
                          en vinken kunnen tot wel min 10 buiten zitten
                          met 1 zebra in de hand ben je nog niet de beste van het land

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door zwartwang
                            kooi is veel te klein voor 6 vinken je moet rekenen dat er ook jongen komen
                            en vinken kunnen tot wel min 10 buiten zitten
                            je kan ze in deze kooi zetten maar zou er zeker niet in kweken!!! want dat geeft wel problemen! beter een kooi dat te breed is dan een hoge kooi

als de vogels nu binnen zitten mag je ze niet meer naar buiten verhuizen of ze zijn binne de korste keer dood ! beter in de lente als het warmer word buiten zetten en dan buiten laten zitten !dan passe ze zich aan de temp aan

mvg bart

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door gijsie
                              het is wel een vrouwtje maar je kan beter een andere kopen want anders vallen er dadelijk nog doden
                              waarom een ander kopen?? als de man efkes bij de pop zit komen ze wel overeen hoor als ik men kweekkoppels samen zet is er ook altijd wel een paar dat ne dag ambras maakt

tuurlijk als je 5 vogels hebt en zet daar plots een nieuwkomer in dat is een ander paar mouwen dus dan kan je elke dag een nieuw pop gaan kopen ze krijgen er allemaal vanlangs hoor

Opmerking

Working...
                              X