Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Raadje Plaatje

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Raadje Plaatje

In overleg met Kris van dit forum heb ik besloten even een nieuw topic te openen over mijn weesje, in de hoop dat er meer kenners zullen kijken naar de volgende foto's, want.... wij komen er niet zo goed uit wat voor kleur mijn weesje nu is:

Zwartborst bruin, MAAR... hij heeft een spierwitte buik, keel en tussen wangen en snavel.
    Kris zei ook al: gooi maar op het forum, misschien dat anderen er nog iets van kunnen maken.

NB: IK weet niet wie de ouders zijn, want hij is als pasgeboren wees bij mij gekomen en door de Japanse neeuwtjes opgevoed.

Daar gaat-ie, de eerste foto's. (sorry voor de kwaliteit van sommige; dat beest wil niet stilzitten!)

(dat popje dat ervoor zit wil ook nauwelijks aan de kant gaan; ze zijn dus in elk geval al goed gekoppeld... ze kwam op het laatst ook steeds dichter en dreigender naar mijn camera toe om haar kleine lief te verdedigen.)

Deel 1, hierna meer foto's, ook van achteren.
    'Vliegde ik?'
    -'Nee, je valde.'

Meer foto's:

hier laat hij mooi even zijn koppie zien.

En de laatste, nog een (helaas onscherpe) actie foto, gewoon voor de lol erbij.

Hier kun je wel goed zien dat hij echt helemaal wit aan de onderkant is.

Nou, ik zou zeggen: zeg er maar wat intelligents over; zijn tekening is enigszins richting de zwartborst bruin, alleen de bruin tekening is niet zo uitbundig bij de borst en flanken en hij is echt heel wit, terwijl mijn andere zwartborst bruin een beige buik etc. heeft.
    'Vliegde ik?'
    -'Nee, je valde.'

Opmerking

Ik ben geen kenner, maar bruin zie ik er niet in.
      Verder als zwartborst grijs kom ik niet.
      http://michelsfotosite.weebly.com

Opmerking

Hey Troetel

we zullen afwachten wat er hierover gezegd gaat worden
        Michel zijn antw kennen we nu dus al; vindt zelf dat hij op foto ook niet echt bruin overkomt, maar denk toch dat het een koud bruine is

mvg
        kris

Opmerking

Bijgevoegde Bestanden
          'Vliegde ik?'
          -'Nee, je valde.'

Opmerking

Ik moet wel eerlijk zeggen, Michel, als ik op google zoek bij 'zwartborst grijs', stuit ik op o.a. dit soort sites: http://petervandinteren.webapply.nl/...hp&subpagina=5

En dat wat hier zwartborst grijs wordt genoemd heeft toch behoorlijk bruine vleugels.

het zou wel de witte buik verklaren, want zo goed als alle zwartborst grijze die ik op google vind, hebben een witte buik.

Alleen heeft mijn wees erg weinig tekening.
            maar dat ligt misschien aan de leeftijd van nog geen 2 maanden.

Als dit zo is... was een zwartwang bruine ertegen zetten misschien niet zo handig hahahaha. maarja.... ze zijn nu al zo verliefd en dit wordt toch geen officieel koppel om iets leuks uit te willen kweken.

Nog even gevonden op zebravinken.be:
            Zwartborst grijs:
            De zwartborst grijzen zijn eenvoudig onder te verdelen in twee groepen, namelijk daar waar de eumelanine overheerst of daar waar de phaeomelanine overheerst. Overwegend eumelanine bezittende zwartborst mannen vertonen een mooie zwarte borst en dit valt enorm op. Maar deze vogels vertonen daarnaast miniem uitvloeiende wangen, noch oogstrepen en weinig of geen omzoming van de vleugelpennen. Overwegend phaeomelanine bezittende vogels zijn zwartborsten met prachtig uitlopende wangen, een flinke vleugelomzoming en de oogstreep ontbreekt. Een fout die deze laatsten vertonen is de miniem uitlopende borstband.
            Tja.... ik denk dat hiermee toch het raadsel al zo snel is opgelost..... Ik had uiteraard meteen kunnen googlen op zwartborst grijs voor ik dit topic opende, maar had nooit aan zwartborst grijs gedacht; ik kende de kleur nog niet. (Dus niet in tjoepgat a.u.b!!)
            'Vliegde ik?'
            -'Nee, je valde.'

Opmerking

Hey Troetel

mijn teller stond op 97 niet op 79, 79staat achter mijn naam, mijn geborrtejaar.ik heb niets veranderd hoor, heb het nooit int oog gehouden, kan wel zijn dat dit correct is hoor, daarvan zijn dan 90 berichten antw op jouw postings, haha
              Zwartborst grijs zou idd de witte buik kunnen verklaren, en het bruin wat ik in rugdek zie, kan zijn dat dit de bruine jeugdpennen zijn die mogelijk nog verdwijnen na 2de rui, het ander weesje was toch wel echt bruin he? dus dan zou deze man ook wel zeker split bruin zijn, wat dan ook weer een verklaring kan zijn voor de bruine schijn?
              kan dus mogelijk opgelost zijn, maar zou toch nog graag op wat andere reacties wachten

mvg
              kris

Opmerking

Ik ben geen kenner, maar wil ook eens een gokje wagen.
                Zwartborst witborst grijs.

Opmerking

Hoi Troetel,

Ik denk een zwartborst bruin.

Opmerking

er is zo aan de foto's te zien

zwartborst bruin maar hij is te wit in borst en buik en die traanvlek tussen snavel en wang is spierwit

weet niet hoe deze kleur heet staat ie niet op een site van de zebravinken

maar kan wezen dat dit de ouders zijn

man zwartborst bruin x pop witborst bruin of grijs of een witte
                    of de combie anders om

ik weet het niet zijn zoveel kleuren

Opmerking

Misschien een combinatie van zwartborst bruin met isabel.

Ik heb zelf een bruine man/ split isabel en deze heeft ook een hele lichte borsttekening. Heb een foto bijgevoegd.
                      Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door kris79
                        Hey Troetel
                        het ander weesje was toch wel echt bruin he? dus dan zou deze man ook wel zeker split bruin zijn, wat dan ook weer een verklaring kan zijn voor de bruine schijn?
                        mvg
                        kris
                        Dat weet ik niet. Ik heb zijn broertje al een tijdje niet gezien. Die had overigens wel blokpatroon op zijn staart. Ik zal binnenkort weer eens bij die kennis van me op bezoek gaan en kijken hoe het andere weesje zich heeft ontwikkeld. Wat ik al wel vrij snel heb gezien is dat hij ook een witte buik heeft.

Oorspronkelijk geplaatst door christ
                        Ik ben geen kenner, maar wil ook eens een gokje wagen.
                        Zwartborst witborst grijs.
                        Oorspronkelijk geplaatst door badraaf
                        Hoi Troetel,

Ik denk een zwartborst bruin.
                        ja dat dachten wij dus ook in eerste instantie, maar door al het wit en de (nog) niet uitlopende wangvlekken twijfelen we. Maar hij is a.s. dinsdag pas 2 maanden oud, dus voor zover ik het begrepen heb nog niet 100% op kleur.

Oorspronkelijk geplaatst door veenstrahoeve
                        er is zo aan de foto's te zien zwartborst bruin maar hij is te wit in borst en buik en die traanvlek tussen snavel en wang is spierwit weet niet hoe deze kleur heet staat ie niet op een site van de zebravinken maar kan wezen dat dit de ouders zijn man zwartborst bruin x pop witborst bruin of grijs of een witte of de combie anders om

ik weet het niet zijn zoveel kleuren
                        'Vliegde ik?'
                        -'Nee, je valde.'

Opmerking

hier staan de eisen voor heel veel kleurslagen.
                          vanaf blz 61 staan soorten zwartborst vernoemd.

Alleen bij zwartborst isabel wordt een borststreep genoemd, maar die moet doorlopen tot aan de ondersnavel.
                          Bij alle soorten zwarborst staat wel wit tussen wang en snavel.
                          Flanktekening zou er wel aanwezig moeten zijn, maar heeft mijn weesje dus (nog) niet.

Al met al denk ik een mislukte zwartborst grijs, en als de borststreep zo licht blijft heel misschien een mislukte zwartborst isabel grijs.

Witborst zit er in elk geval niet in, denk ik, want dan zou die borststreep weg moeten zijn.

Dat zie je ook als je die combinatie invult bij de calculator.

Nou ja... een mislukt weesje.... maar het is toch mijn favoriet hoor.
                          'Vliegde ik?'
                          -'Nee, je valde.'

Opmerking

Geen verstand ervan maar hij ziet er wel erg lief (mooi) uit.

Opmerking

Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

Working...
                              X