Mededeling

Collapse
No announcement yet.

mysterieus nest

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• mysterieus nest

ik heb 6 zebravinkjes, waarvan 3 heren, 3 dames. 1 koppel is bruin, heb ik al eens een nestje mee gehad, maar die spelen in dit verhaal even niet mee.

Nu had ik steeds eitjes weggeraapt en dan legden ze toch weer eitjes bij.
    In 1 nest voelde ik 3 eitjes liggen, maar ik had nooit iemand op dat nest zien zitten, dus ik dacht; laat maar liggen, dan leggen ze niet meer bij. En de weken erna zag ik ook zelden of nooit een vink op die eitjes zitten en er kwamen ook geen eitjes meer bij, dus ik dacht; prima.

Nou, hoe ze het gedaan hebben weet ik niet, maar nu heb ik dus sinds een dag of 2 ineens 3 jongen in dat nestje. Ik heb er nooit een vogel op zien broeden, dus hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen?

Maar goed; hier de verwarring: Ik zie alleen 2 vrouwtjes zich om die jongen bekommeren; een zwartwang vrouwtje en een geheel wit vrouwtje.
    Nu zou je kunnen denken dat die witte dan een mannetje is en ik een verkeerd 'popje' gekocht heb, maar ....ik heb haar echt in al die maanden dat ik haar heb niet 1x horen zingen of wat dan ook.
    Plus dat zij de hele tijd bij een pastel man zat. Elkaar kroelen en samen nestje bouwen enzo.

Geen van beide mannetjes zie ik ooit bij dat nestje komen, maar ik heb het zwartwang popje de jongen zien voederen... en het witte popje zat er net overheen en toen ik even naar binnen keek, spreidde die de vleugels er beschermend over uit....

Kan dat? dat 2 popjes in hetzelfde nestje eitjes gelegd hebben, ook al waren het totaal maar 3 stuks?
    En voeden ze ze dan ook samen op?
    Ik zie geen van beide andere mannetje meehelpen... maar.... ik zag de afgelopen weken ook zelden of nooit een vogel op dat nest zitten.... Dus dit is een heel mysterieus nest.
    En ik weet niet wie de ouders zijn.

En ze hebben me weer voor de gek gehouden; het was niet de bedoeling zo laat nog jongen te krijgen.
    Ze leggen ook als miterrailleurs hoor. Ik kan het haast niet bijhouden.
    'Vliegde ik?'
    -'Nee, je valde.'

Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

Oh, ik krijg ze wel kwijt, daar ben ik zeker van.

wie de ouders ook zijn; ze zijn heel mooi, vind ik.

De vrouwtjes: (beetje oude foto hoor; bekjes zijn inmiddels al lang helemaal oranje.)

De mannetjes:

Ik had al een kennis die me van de zomer zei dat hij wel jongen hiervan wilde hebben, al was dat meer in het voorjaar bedoeld... maar.... is het wel mogelijk dat 2 vrouwtjes in hetzelfde nestje eitjes leggen en jongen verzorgen?

Die witte heeft een lichte oranje snavel en nog nooit gezongen.. plus dat ze altijd bij de pastelkleurige man zit te flemen.... rare beesten, maar wel heel mooi.
      Dat vergoeilijkt dan weer het een en ander hahaha.
      'Vliegde ik?'
      -'Nee, je valde.'

Opmerking

ik zie geen witte
        op foto 1 is zwartwang grijs pop en maskergrijs pop
        op foto 2 zwartwang grijs man en zwartwang isabelgrijs man

Opmerking

Volgens mij hebben echte witten van jongs af aan geen zwarte snavels ,maar witte die later rood of onranje worden.
          Zelfs de meeste van mijn bonte hebben dan ook witte snavels.

Opmerking

Ik denk dat Troetel masker en wit met elkaar verward.....

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Hans de Vries
              Ik denk dat Troetel masker en wit met elkaar verward.....
              Nou, Troetel heeft gewoon geen verstand van kleuren namen en zo, dus troetel noemt die witte gewoon wit en die met grijs en wit gewoon pastel en die andere zwartwang... omdat ik toevalllig weet wat een zwartwang is.

maar goed; die twee popjes zitten dus saampjes op het nest en verzorgen saampjes 3 jongen.

De vraag was; Kan dat? Komt dat vaker voor? Is er dan de kans dat de jongen van allebei de popjes zijn? Dat ze hun eitjes gewoon bij elkaar gelegd hebben? dat ik dus verschillende kleuren zebra's krijg?

okee, dit zijn vragEN.... maar ik heb er toch nog steeds geen antwoord op.
              'Vliegde ik?'
              -'Nee, je valde.'

Opmerking

Ja, het kan dat ze beide een of twee eieren in hetzelfde nest gelegd hebben, en ze nu samen de jongen grootbrengen. Ik vind het wel raar dat de vader er niet naar omkijkt, bij mij helpt die altijd goed de jongen voederen. Aan de kleur van de jongen zul je misschien toch nog kunnen opmaken van welke oudervogels ze zijn. Ik weet zelf niet hoe de jongen vererven van die verschillende kleuren, maar als ze eenmaal op kleur zijn zal er je hier wel iemand mee kunnen helpen. Misschien best dan nog eens een foto van de jongen plaatsen.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door arickx
                  als ze eenmaal op kleur zijn zal er je hier wel iemand mee kunnen helpen. Misschien best dan nog eens een foto van de jongen plaatsen.
                  Ja, want hier valt nog niet veel aan te ontdekken:

kan trouwens best zijn dat er toch een vader ergens helpt hoor; ik sta natuurlijk niet 24 uur per dag voor die koi; ik heb ook niet gezien dat er iemand op broedde.

maar als het grut groot is en kleur heeft, dan laat ik het uiteraard weer zien. jammer dat die kleintjes altijd eerst als gewoon bruin beginnen... of in dit geval; naakt met wat pluis.
                  'Vliegde ik?'
                  -'Nee, je valde.'

Opmerking

Dan worden het geen witten ,want die beginnen niet bruin of met bruine pluis.

Opmerking

Nou, ik vind het moeilijk te zien, maar het eerste dat ik dacht toen ik een paar dagen terug in het nest keek was: 'Ah bah een bruine rups?'

Mijn bruine koppel kreeg grijsbruine jongen. Tenminste; naakt met een witte pluis en toen ze echt veertjes kregen waren die bruin/ grijs.

Dit kan ik nog niet zo heel goed zien, maar ik geloof wel dat ze bruin pluis hebben. Dus nog weer anders dan die van mijn bruine koppel.

Ik kan alleen niet goed zien (het hangt net zo'n 10 cm te hoog voor mij eigenlijk), of er nu 3 bruine pluisjes in liggen, of bv 1 witte ertussen. Maar ik meende in de spiegel 3 bruine pluisjes met wijd opengesperde bekkies te zien...
                      Ze zijn nu inmiddels al 2x zo groot als eergisteren, of de dag ervoor.

Hoe dan ook; ik heb alleen de zwartwang vrouw ze zien voeden en de witte alleen erop zien zitten.

Het wordt dus nog een spannend verhaal en ik vind het wonderbaarlijk hoe klein alles is en dat toch alles erop en eraan lijkt te zitten.... tenminste; ze hebben alle 3 een grote bek en verder kan ik er niet heel veel aan herkennen.

Ik hou jullie op de hoogte.
                      'Vliegde ik?'
                      -'Nee, je valde.'

Opmerking

Update: Ik kon vandaag heel goed in het nest kijken en zag 2 lichtroze jongen met wit pluis en 1 zwart jong met wit pluis.
                        Het bruin dat ik meende te zien blijken veertjes te zijn die in het nest gelegd zijn. (van de jappanse meeuwtjes gepikt, denk ik)

maar dus 2 lichte jongen en 1 donker jong.... LIEF!!!!!
                        'Vliegde ik?'
                        -'Nee, je valde.'

Opmerking

inmiddels liggen er 3 zwarte jongen met de oogjes open mij aan te staren.... Nu weet ik waar Jim Henson zijn inspiratie vandaan haalde voor sommige muppets zeg!
                          'Vliegde ik?'
                          -'Nee, je valde.'

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Troetelduifje
                            .......inmiddels liggen er 3 zwarte jongen met de oogjes open mij aan te staren....
                            En ALS ze konden praten, wat zouden ze dan zeggen....?

gr
                            Hans.

Opmerking

waarschijnlijk: "Je hebt warme zweethanden en wat moet die ring om mijn poot?"

of niet, want ze leken er nogal schijt aan te hebben dat ik ze beetpakte... alle drie... in mijn hand... bah!

Volgens mij worden ze trouwens door allebei de popjes gevoerd en dan ook vaker per dag dan normaal, want ze hadden dikke kroppen!!! geen wonder dat ze zo goed groeien.

Helaas heeft mijn man de digicam tijdelijk mee, en hij komt morgen pas terug, dus dan kan ik pas foto's maken van de pikzwarte monstertjes.
                              Zegt die huidskleur nog wat over wat ze gaan worden?

1 popje is zwartwang en 1 popje lijkt wit,maar volgens kenners is het dus iets masker van een kleur ofzo.... Ik snap die benamingen nog niet helemaal, maar ga dat ooit nog leren..... voor ik een jongetje ben.

Oh de papa's zijn zwartwang en iets van pastel grijs/lila ofzo.... had ik geen foto's in dit topic geplaatst?
                              'Vliegde ik?'
                              -'Nee, je valde.'

Opmerking

Working...
                              X