Mededeling

Collapse
No announcement yet.

mijn japanse nachtegalen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Vandaag de jongen geringd. Misschien een dag te vroeg, zeker voor de kleinste. Maar toen zonet beide ouders van het nest waren, toch maar van de gelegenheid gebruik gemaakt. Morgen of overmorgen controleer ik nog eens of alle ringen nog netjes om de pootjes zitten.

Trouwens: de uitkomst was 4/4. Ze hadden zelf 3 eieren gelegd en ik heb er nog een 4de ei bijgelegd van het eieretende koppel. Het was het enige ei dat ik kon redden: het lag in het waterschaaltje/bad. Dus ondanks dat het ei onder water had gelegen, is het toch nog goed uitgekomen.

Aan de ene kant blij dat ik dus opnieuw 4 jongen heb. Aan de andere kant wel spijtig om vast te stellen dat de opgegeten eieren dus meer dan waarschijnlijk wel goed bevrucht waren. Het eiervretende koppel zit ondertussen bij een kennis: eens zien wat ze er daar van terecht brengen???

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door secundo
      . Het eiervretende koppel zit ondertussen bij een kennis: eens zien wat ze er daar van terecht brengen???
      waarschijnlijk niks meer want ik lees nergens meer wat eraan gedaan is om dit( inmiddels) aangeleerde gedrag af te leren.
      het zal wel "rustiger"worden ,wie weet...?
      maargoed waarschijnlijk "een leer voor de volgende niet weer keer "? , ik hoop dat alles goed gaat verder.
      succes met de kweek .

mvg

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
        waarschijnlijk niks meer want ik lees nergens meer wat eraan gedaan is om dit( inmiddels) aangeleerde gedrag af te leren.
        ...

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door secundo
          De veranderde omgeving en het niet langer samenzitten met het andere koppel warenen dus niet de oplossing.
          .
          maar wat had je verander dan?
          ik bedoel uitvangen en apart gezet , ja dat is verandering maar.................
          ze konden elkaar nog zien en op zeker horen, wat is de verandering? ( als ik bedoel niet samen zitten is dat ook niet binnen zie en hoor afstand en ja het is soms gelukt bij mensen om met meerdere koppels te kweken op 1 terrein, maar dat zijn dan vaak andere omstandigheden dan bij jouw).

ik blijf zeggen : voor de "aantallen" hoef je het zeker niet te doen meerdere koppels, loopt altijd fout.( was jouw insteek ook niet)
          wil men kweken met meerdere en accepteert dit soort dingen dan kan men op zeker zo kweken ,maar ik zie de lol daar niet van in ( vechten, jagen, geen goede nestbouw, kapotte eieren, dode jongen etc etc want dat gebeurt gewoon,maar men is eigenwijs en dat is goed ,maar er is zat voor gewaarschuwed ook hier op het forum) , dan zeg ik altijd : er zijn nog zoveel mooie vogels in de wereld ,probeer er dan zo eentje te kweken, heb je dit soort dingen bij voorbaat al niet.
          maarja , als er 1 zegt dat het kan dan ...................................

dat ze direct eieren gaan leggen binnen 3 dagen komt alleen maar omdat ze in een bepaalde cyclus al zaten voordat ze gevangen werden, wat is dan de verandering?

dat ze dus eieren weer kapot maken is gewoon omdat ze nog in dezelfde situatie en gedeachten/gedragsgangen zitten.
          dat ze ook nu weer de eieren kapot gingen maken is niet zo heel verwonderlijk, ze hebben dit zich zelf nu aangeleerd en dat is moeilijk weer af te leren ( zo niet onmogelijk in bepaalde situaties/vogels).
          en dat had voorkomen kunnen worden om geen twee koppels te houden in 1 voliere.

want als ze eenmaal gaan tikken op de eieren dan maakt het niet zo heel veel uit , want de kunsteieren worden getikt en gedraait en gebeurt niks word deze met rust gelaten , leg er een echt ei naast ( of vervangt ze allemaal) en oppertunisties/onderzoeken dat ze zijn word er ook op dat eitje getikt daarmee gebeurt dan wel wat en heeft het dus geen enkel nut.
          want men leer dan juist de vogels aan dat ze de gevlekte ( echte) moeten hebben, daar komt dat lekkere spul uit, die witte/groenblauw achtige(kunst) tja daarvan hebben ze geleerd om ze met rust te laten...................komt toch niks uit dat hebben ze wel geleerd inmiddels.
          vogels zijn niet gek.

je zou ze zo ver moeten krijgen dat ze of gelijk het al niet meer doen ( en dat is totale gedragsverandering en dat is moeilijk) of dat ze het opgeven na een paar dagen ( pop gaat in een bepaalde modus van"vast" broeden ) en dan pas de echte eieren eronder schuiven.

beste is denk ik echte eieren vullen met gips, ze zullen timmeren ,krijgen zelfs schil los ( en dat is juist goed) maar komen dan vrij snel tot de conclusie dat hetgeen wat zo lekker is ,er niet meer inzit. dan breek je met de natuur...............in de natuur eten ( sommige) nachtegalen maar wat graag jongen en eieren van andere vogels als ze die te pakken kunnen krijgen.

nu heeft er dus een echte verandering ( zoals ik het dus bedoelde) plaats gevonden ( te laat naar mijn denken maargoed het kan nog) de vogels zitten nu bij vriend, daar kan men nu pas echt een start maken om het nu wel goed te doen.

succes ermee

Opmerking

• Opmerking

• Japanse nachtegalen

Secundo,

Ik volg altijd de berichten over de nachtegalen kweek. Dit had ik toch even gemist.

Hoeveel jongen had je van ronde twee?

Dus rond 25 mei weer jongen?

Hoe gaat het met de vogels bij de vriend? Gaat dat nu wel goed?
              M.vr.gr.
              Wim van der Linden
              http://www.vvvogelvreugd.nl/

Vogelfoto's en kweekverslagen zijn altijd welkom.

Opmerking

• Opmerking

• goed om te horen dat het goed gaat secundo.
                  ik heb hier en daar al vernomen dat het een extreem goed jaar (nu al) is met de kweek van de jappen. er word in "overvloed"gekweekt op dit moment , mooi toch?
                  dit is nu een successoort die niet gaat verdwijnen uit de avicultuur (gelukkig maar want ze verdienen een plekkie in de hobby).

denk dat het mooie (droge) weer van deze lente er toch wel wat mee te maken/mee geholpen heeft.

mvg

Opmerking

• Gisteren 3 jongen geboren uit 4 eieren.

Hopelijk krijgen ze de jongen van deze 3de ronde ook vlot groot...

Opmerking

• je ziet het secundo,

als je eenmaal de zaakjes op orde heb dan zijn het net muizen (of mocht ik dat niet meer zeggen ,want dat was denigrerent toch of zo iets ? ) het gaat maar door en het gaat maar door.

handopfok................niet nodig
                      goed vogels en juiste benadering wel nodig , dan gaat het vanzelf.
                      al die jongen die jij kweekt zijn aanwinsten voor de avicultuur want andere mensen kunnen daar op een normale manier weer verder mee...............kijk dat is gezond bestandsopbouw voor in de avicultuur.

succes en er komen nog wel wat rondjes als jij ze niet afremt. ( en je krijgt nu meer jongen dan dat je met 2 koppels had verder gegaan ).

mvg

Opmerking

• Dit is echt wel super goed nieuws secundo ! Bij mij zitten ze nog altijd stil, de jappen en roodkelen althans.
                        Mvg,Ben

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door ele
                          Hier nog enkele prijzen van levend voer: http://www.muchaterra.nl/index.php?o...art&Itemid=106

Opmerking

• Misschien even de andere website bekijken

Opmerking

• Opmerking

• Opmerking

Working...
                                X