Mededeling

Collapse
No announcement yet.

mijn japanse nachtegalen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Deze morgen even in het nest kunnen kijken (was gisteren niet gelukt wegens constant bezet) en er blijken uiteindelijk 3 eieren in te liggen.

Ben mij maar weer levende meelwormen, levende buffalo's en diepvries pinkies gaan halen. Diepvries wasmotlarven had ik nog.

Ook de overkapping om het levend en diepvries voer aan te bieden is geplaatst en na een halfuurtje kennen ze het al goed

Opmerking

• be). Op Aviornis.nl vond ik in de vogeldatabase als ringmaat 4mm. Ik veronderstel/hoop dat de 3,5mm ringen niet gaan knellen??

Opmerking

• Japanse Nachtegalen

Secundo,

Heb jij dan twee koppels in dezelfde vlucht?
        M.vr.gr.
        Wim van der Linden
        http://www.vvvogelvreugd.nl/

Vogelfoto's en kweekverslagen zijn altijd welkom.

Opmerking

• Hi Secundo. Wim was me al voor met deze vraag. Indien het antwoord "neen" luid. hoe ver zitten ze dan uit elkaar, kunnen ze elkaar zien en horen? Ik hoor het graag.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door casehulsebosch
            Indien het antwoord "neen" luid.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.
            Het antwoord luidt 'ja'. (zie bericht 152)

Voorlopig gaat alles nog goed, maar ik hou het nauwgezet in de gaten en vang zonodig een koppel uit.

Is een situatie die vorig jaar 'toevallig' ontstond: mijn koppel maakte geen aanstalten om te kweken. Daarom had ik een popje gekocht om aan mijn man te koppelen. De dag echter dat ik het nieuwe popje ging ophalen, begonnen ze met nestbouw en hebben ze uiteindelijk ook succesvol gekweekt.
            Dan maar een mannetje bijgezocht voor het extra popje en eenmaal de jongen van het eerste koppel zelfstandig waren heb ik het 2de koppel in de voliere gelaten. Zo zitten ze dus sinds september/oktober met 2 koppels in de voliere (de jongen van 2010 zijn weg). Voorlopig zonder problemen...

Opmerking

• Het nest in de Thuya leek niet te gaan lukken: ze kregen het niet echt goed vastgemaakt.
              Dan maar ergens anders een nest proberen te bouwen: in een andere Thuya!! Opnieuw lijkt het niet echt te gaan lukken.
              Waar het ongelofelijk is hoe het mannetje van het ene koppel bij de start van de nestbouw alles mooi vast kan vlechten, lijkt het andere mannetje er nog niet erg bedreven in te zijn. Om hem wat te helpen heb ik nu een tenen-nestmandje op de plaats gebonden waar hij aan de slag was gegaan. Benieuwd of hij het zal willen gebruiken??? Hij is nog jong en moet nog veel leren...

Opmerking

• Opmerking

• Opmerking

• Opmerking

• Veel geluk secundo, bij mij is het al vaak misgelopen de eerste paar dagen na uitvliegen. Om de 3 uur vers levend voer geven was bij mij de oplossing tot succes

Mvg,Ben

Opmerking

• leuk hoor secundo
                        komt wel goed ,net zoals vorig jaar.
                        je moet ook beetje geluk hebben qua weersomstandigheden.
                        succes met de verdere kweek , dat je er maar heel veel mag kweken.

hou die eiervreter,eruitgooiers etc goed in de gaten, je kan de vele truukjes toepassen en hopen op dat het werkt ( ga ik niet heel veel over uitweiden,is genoeg besproken).
                        wat je wel kan doen is die twee eieren(op foto) leegmaken( gaatje maken in schil),en vullen met modelgips ( via dat gemaakte gaatje met een spuitje inspuiten, wel in twee keer doen vanweg lucht het ei moet echt helemaal gevuld zijn met gips anders heeft het geen nut) ,heb je de ideale "nep"eitjes en kunnen de de snaveltje op "krom"tikken zodat ze het in het vervolg misschien wel uit hun hoofd laten.

wellicht is het apart huisvesten de "oplossing" maar i.i.g. saartje weet nu dat eieren eten toch wel "iets"is wat mogelijk voor herhaling vatbaar is ,nu maar hopen dat ze niet "verslaafd" is geraakt.( al dan niet door de schuld van het andere koppel of huisvestingswijze).

mvg

ps: het koppel wat ik vorig jaar heb weggedaan heeft nu een nest van 4 jongen,gisterenavond ben ik wezen ringen daar.
                        leuk voor dat mannetje,maar ik zie wel aan hem dat hij ook andere interesses krijgt nu dat het voorjaar is en het zomer begint te worden het is de leeftijd zullen we maar zeggen (aan de vogels zal het i.i.g niet liggen, die willen wel).

Opmerking

• Opmerking

• Opmerking

• Opmerking

• 2de ronde

Sinds gisteren zitten de nachtegalen niet meer diep weggedoken in het nest. Ze zitten duidelijk hoger en af en toe ook eens op de rand van het nest: m.a.w. de jongen zijn aan het uitkippen.
                                Toen ze vandaag eens beiden van het nest af waren vlug even gekeken: 3 jongen!
                                Het zal tijd worden dat ik het jong van de eerste ronde uitvang.

Even terzijde: gisteren ook jongen geboren van de Izegemse Koekoek (natuurbroed) en deze morgen het eerste ei van een keizergans.

Opmerking

Working...
                                X