Balen dat is geen leuk thuiskomen zo, het is nog vroeg, gaat zeker goed komen, succes!
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
mijn japanse nachtegalen
Collapse
X
-
-
Vervelend Secundo, maar je gezondheid gaat voor. Ook van de zaadetende vogels ga je vast veel plezier beleven.
Opmerking
-
jeetje, dat is balen.
ik kan me goed voorstellen dat je voor je gezondheid kiest, maar met pijn in je hart, dat wel.groeten Ton
mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber
Opmerking
-
seizoen 2016 is begonnen...
nadat ik vorig jaar de meeste vogels van de hand heb gedaan, blijf ik uiteindelijk nog met mijn 2 koppels zilveroren en het koppel goudvleugels over. Die laatste kon ik niet over mijn hart krijgen om van de hand te doen.
Sinds een goeie week krijgen de vogels weer insecten aangeboden (alles diepvries: pinkies, buffalo's, hermetia & wasmotlarven) en vandaag lag het eerste ei in het nest van het oudste koppel zilveroren. Benieuwd...
Opmerking
-
Eerste teleurstelling is binnen!
hEb nieuw koppel japanse nachtegalen ,pop 10 en een halve maand oud, man 10 maanden,erg jong nog dus, ze hebben een half nest gebouwd in een touwnestje en vandaag en gisteren vond ik een kapot ei op de grond.
kAn dit te maken hebben met de onervarenheid van de vogels en hun jonge leeftijd, of moet ik nu al rekening houden met eierpikken ? Raar is ook dat het nest ook maar gedeeltelijk af was
Groeten bobbie
Opmerking
-
Het is gissen, maar als ik een reden moet bedenken is het de onervarenheid van de vogels. Mogelijk was het nest niet sterk genoeg en is het ei eruit gerold. Zou gewoon vertrouwen houden en dit als een leerjaar voor de Nachtegalen bestempelen. Pas als elk ei, gedurende het eerste kweekjaar, volledig verdwijnt zou ik mij zorgen maken over eieren pikken.
Opmerking
-
nee, het kan er niet uitgerold zijn, omdat het een half afgemaakt nest is in een touwnestje, dwz dat het nest van binnen nauwelijks bekleed was met cocosvezel, slechts het touwnestje in een rieten korfje met aan de bovenrand wat cocosvezel.
Of de eieren zijn buiten het nest gelegd, omdat het nest niet afgemaakt was,of eruit gegooid,maar het zou zomaar kunnen dat eea te maken heeft met onervarenheid van de vogels.
Opmerking
-
het voorbije kweekseizoen kende ups & downs...
zilveroor(goudvleugel)gaailijsters: zelfde verhaal als vorig jaar, ondanks de nieuwe (oudere) pop. Tot 3 X toe gebroed op een leeg nest. Bij de derde broedronde heb ik een plastic ei ondergelegd. Dit nepei werd niet uitgegooid en werd gewoon bebroed...
zilveroornachtegalen:
beide kweekkoppels hadden bij de eerste broedronde alle eieren onbevrucht
beide koppels zijn ook een nest van respectievelijk 3 en 4 jongen van een kleine 10 dagen oud verloren door het loskomen/uitvallen van het nest
Ondanks de verliezen, uiteindelijk toch wel een redelijk aantal mooie, geringde jongen kunnen opkweken.
Opmerking
-
Ja secundo, deze soorten kweken gaat gepaard met ups en downs,daar kan ik over meepraten.
Tijdens de eerste broedronde kwam bij mij ook het nest los,maar gelukkig had ik het op tijd gezien zodat ik er een mandje onder kon binden.
Bij een vriend van mij is het laatste nest losgekomen en dat heeft hem 4 eitjes gekost.
Ook heeft hij 3 uitgevlogen jongen verloren omdat het daags na het uitvliegen s,nachts zo hard heeft geregend hier dat er in 3 uur tijd 96 mm water is gevallen en daar waren die kleintjes nog niet tegen bestand. Ik heb dit broedseizoen 10 jongen geboren zien worden uit resp 3, 3 en 4 eitjes en van de 2e ronde is een nagenoeg zelfstandig jong gestorven doordat een sperwer het had onthoofd. Van de 3e ronde heb ik nu 4 jonge jappen die nagenoeg zelfstandig zijn en die ik overmorgen ga afvangen.
Hopelijk blijft een 2 e bezoekje van de sperwer mij bespaard zodat ik 9 jonge jappen als kweekresultaat voor 2016 kan noteren.
Opmerking
-
als het jong aan het gaas hangt in de voliere dan pakt de sperwer hem van buitenaf met zijn sterke klauwen en trekt het vogeltje door het gaas.Oorspronkelijk geplaatst door Seabie Bekijk BerichtHoe heeft die sperwer bij jong kunnen komen dan?
Opmerking
Advertentie
Collapse

Opmerking