Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De eerste jonge gouldamadinen van dit jaar.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Een vraag.

Ik heb dit jaar gekweekt met 2 koppels.
    De mannen wildkleur oranjekop.
    De poppen wildkleur zwartkop.

Nu heb ik 22 jongen gekweekt en er zit er niet een bij met een zwarte kop.
    Wel 2 popjes die een grote zwarte kraag hebben met toch een heel klein oranje snoetje.
    De rest is allemaal oranjekop.
    Dit vind ik frappant.
    Ik moet wel zeggen dat ik me nog nooit verdiept heb in kleur vererving.
    Ik wil er nu wel wat meer over weten.
    Weet iemand van jullie een goede site die ik er op na kan slaan.

Bedankt alvast voor de moeite.
    groetjes
    Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
    http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

Dat is inderdaad opmerkelijk Loodje. Had je zwartkoppen gehad, dan waren dat mannen geweest. Je hebt volgens mij bij deze koppeling kans op 50% mannen, zk, rk en ok en 50% poppen rk en ok. Denk dat beide zwartkop poppen split moeten zijn voor oranjekop.
      Last edited by HansV; 28-09-2015, 12:21.
      Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door loodje Bekijk Bericht
        ...Wel 2 popjes die een grote zwarte kraag hebben met toch een heel klein oranje snoetje.
        laat es een foto zien, ben wel benieuwd.
        Oorspronkelijk geplaatst door loodje Bekijk Bericht
        De rest is allemaal oranjekop. Dit vind ik frappant...
        Dat is logisch. Je moet immers een zwartkop pop hebben doe split is voor oranje, je kan dat zien aan de oranje snavelpunt. Je man is volledig oranjekop vanwege de oranje kop en oranje snavelpunt. Vanuit die twee vogels kan je alleen maar oranjekop of zwartkop met split voor oranjekop kweken zowel mannen als poppen, de vererving is niet geslachtsgebonden. Roodkop zal je nooit krijgen uit deze vogels.

Opmerking

Hierbij een foto van jonge gouldjes van vorig jaar, toen zaten er ook een paar popjes bij met een zwarte kop (geen kraag, dat was verkeerd verwoord)en een oranje snoetje.
          Op deze foto zit het oranje aan beide kanten van de wangen.
          Die ik dit jaar had, zat het oranje echt alleen rond de snavel.
          Daar heb ik helaas geen foto van gemaakt.

groetjes
          Heidi

Opmerking

http://www.gouldamadine.com/kweken/v...opkleuren.html

http://kippenjungle.nl/kruisingFlex....;White%20head;
            Vriendelijke groeten,
            Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

Dank je wel Henk.
              groetjes
              Heidi

Opmerking

@Heidi,

De vogel op de foto rechts heeft een verervingsfoutje wat nog wel bij kan trekken maar het zwart in het masker zal niet helemaal weg gaan, tevens heeft hij/zij een te lichte borst of het moet een pop zijn. Niet kleurzuiver dus. De middelste is een zwartkop of roodkop, dat is nog niet goed te zien maar heeft wel een witte borst. Links wordt ook een oranjekop maar kan een zwart masker gaan krijgen.

Ik weet niet of je kweekt op zuivere vogels, ik deed dat wel en heb er jaren over gedaan om zuivere oranje koppen te kweken of zwartkop split voor oranje want daaruit krijg je dan weer oranje. Regelmatig kwam ik dan in mijn stam een pastel tegen en die ging dan de verkoop in net zolang tot ik zuivere vogels had welke in mijn ogen de mooiste zijn.

Opmerking

Deze vogel is een pop. De kop is goed zwart geworden alleen de oranje wangetjes zijn gebleven.
                  Ik heb ze nu niet meer.

Ik probeer te kweken op dezelfde manier zoals jij dat hebt gedaan. Alles gaat weg wat geen zuiver zwartkop of oranjekop is.
                  In het verleden heb ik een witborst pop gehad, die kom ik dus nog regelmatig eentje tegen bij de jongen vogels die krijg.

Ik heb mijn twee popjes nog eens goed bekeken en deze hebben aan het uiteinden van de snavels een oranje punten, allebei.
                  Deze zijn, als ik het nu begrijp, split voor oranje kop. Als ik het zo goed zeg.

Die verervingsfoutjes zullen de kop nog wel even blijven opsteken denk ik omdat de overgrootouders anders van kleur waren.
                  Volgend jaar ga ik nog verder met deze twee koppels omdat ze erg goed klikken en toch hele mooie jongen geven buiten die paar foutjes.
                  Daarna koop ik dan een nieuwe man en een nieuwe pop bij.
                  De bedoeling is om in de toekomst alleen nog maar oranjekoppen te kweken. Dat vind ik de mooiste en een natuurlijke kleur.

Als je nog tips voor me hebt, dan hoor ik het graag.
                  groetjes
                  Heidi

Opmerking

alleen oranjekoppen kweken kan niet je moet ook zwartkoppen gebruiken. je bijvoorbeeld wel doen oranjekop x oranjekop en het jaar daarop de jongen weer op zwartkop.

Opmerking

Zoals ik het ooit heb begrepen is af en toe een zwartkop inzetten goed voor het behoud van het zwarte randje rond de kop.
                      Nu heb ik dus mannen met een oranje kop en poppen met een zwarte kop die split zijn voor oranje.
                      Alle jonge mannen zijn mooie oranjekoppen. De poppen daar zitten de foutjes in.
                      groetjes
                      Heidi

Opmerking

Hoi Loodje,

"De bedoeling is om in de toekomst alleen nog maar oranjekoppen te kweken. Dat vind ik de mooiste en een natuurlijke kleur."

Dat je deze de mooiste vind kan ik best begrijpen want het is een kwestie van smaak.
                        Dat het een natuurlijke kleur is, is weer een heel ander verhaal.
                        Om te beginnen noemen wij ze aan deze kant van de wereld geen oranje koppen omdat je geel moeten zijn. De vogels die ik eerder dit jaar in Rosmalen en Apeldoorn zag waren ver verwijderd van de echte in het wild voorkomende geelkoppen.
                        Ik doe er eventjes een foto bij van deze in het wild zeldzaam voorkomende vogel. De foto is niet aangetast of bijgewerkt. Of men ooit weer op de originele wildkleur van de Geelkop Gould amadine terug kan komen in Europa betwijfel ik. Er vliegen te veel toverballen rond.
                        Mischien een hoop Koningsgezinde kwekers in Nederland waardoor de kleur is verbasterd naar oranje.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Opmerking

Dank je wel voor je reactie Kees.
                          Met een natuurlijke kleur bedoel ik de wildkleur. Met de kop kleur oranje, rood of zwart.
                          Daarvan vind ik de kop kleur oranje het mooist. Dat is inderdaad een persoonlijke smaak.
                          Dat de kleuren in onze kooien inmiddels niet meer kloppen met de natuurlijke kleuren, dat begrijp ik.

Bedoel je dat de hele gouldamadine zeldzaam is of alleen de geel (oranje) kop?

Toch even een foto van 2 oranje koppen die ik vorig jaar zelf heb gekweekt.
                          Om even ter vergelijken. Ze missen ook het zwarte randje rond de bovensnavel.

Geel kop wordt hier ook helemaal niet meer over gesproken of genoemd.

Last edited by loodje; 04-10-2015, 15:57.
                          groetjes
                          Heidi

Opmerking

Down Under hebben we een groep mensen die de wildkleur/wild vorm van de vogels in stand willen houden.

Als ik dan de 2500 zebravinken van de speciaal club langs zie komen lijkt geen enkele vogel op de wild vorm, om over de grasparkieten maar niet eens te beginnen.

Wat de zeldzaamheid van de gould amadine betreft is deze nu van de bedreigde lijst af en nu geklassificeerd als "nearly endangered" Slechts 0,001 procent van de in het wild voorkomende Gould amadines is een geel kop dus is ben al heel blij dat ik ze een paar jaar op een rij bij de telling heb kunnen waarnemen.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Opmerking

Opmerking

Dank je wel euphonia.

Gisteren het maandblad de Witte Spreeuwen binnen gekregen.
                                Daar staat toevallig een stukje in over de gouldamadine, kleurtechnisch bekeken.
                                De focus ligt op tentoonstelling vogels.
                                Daar staat in dat, als je oranjekoppen wilt kweken, je ook af en toe een roodkop moet inzetten. Altijd Oranje kop x oranje kop, zal de kopkleur fletser worden.

Kees, jouw naam werd ook nog in het stukje genoemd.
                                groetjes
                                Heidi

Opmerking

Working...
                                X