Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mijn vogeldagboek!

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Even een foto update

Mijn enige zwartkop sijs man nog, EK. Andere koppel hebben we weggeven aan mijn oom die ook een nieuwe soort wou. En nee, deze man is niet ziek.

Verstopt achter het riet zat de Chinese Groenling pop, heeft dit jaar 3 rondes geprobeerd, maar om een of andere reden mislukte het steeds helaas. De ene keer was het nest gewoon niks, de andere keer stopte ze op het laatste moment met broeden en zo maar door, hopelijk volgend jaar nog een poging, want vorig jaar is het ook gelukt.
    Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
    Vergeet niet te kijken op mijn site!
    http://birdbreeder.simpsite.nl/

Opmerking

• Een van de jongen bloemputters, iemand die het geslacht zou weten? Is nog niet volledig uitgeruit.

De pop van het jaar om zomaar te zeggen, komt uit 2012, dit jaar voor het eerst 3 jongen mogen groot brengen.

De jongste telg, doet het goed

Volgens mij is dit een jong, ben er niet vrij zeker van, maar ik zie geen ring zitten zo snel.

Opmerking

• als ik naar de stand van de ogen kijk zou de eerste foto een man zijn en de andere drie poppen, maar 100% zeker ben ik er niet van, om het met zekerheid te kunnen zeggen moeten de vogels uitgeruid en op kleur zijn , en dan zit je er nog wel eens naast met putters, ik zelf kijk meer naar de zang, jonge mannen moeten nu beginnen te oefenen, zeker als ze in het zonnetje zitten, poppen kunnen ook wel zingen maar doorgaans op latere leeftijd.

Opmerking

• Mooi Rick, vogels zien er prima uit.

Succes verder.
          groetjes
          Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
          http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

• Mooie vogel Birdbreeder.

Bij de putter kijk ik altijd naar de grootte en intensiteit van het masker en natuurlijk de zang. Als het masker door loopt tot achter het oog en het is flink rood dan moet het een man zijn. Stopt het masker op of voor het oog en is het wat rood/donker oranje dan moet het een pop zijn.

Opmerking

• Bedankt voor de complimenten
              Net terug uit Zwolle, met een nieuw koppel vogels, iets totaal anders dan ik gewend ben. We hebben namelijk een koppel Catharina parkieten gekocht, een hele licht groene man uit 2013 en een groene pop uit 2014. We zouden voor 2 koppels gaan maar er was werkelijk waar geen verkoper haast over die ze had zitten, we zijn er 3 tegengekomen, 1 opkoper, waar deze dus vandaan komen, 1 man die de vogels er niet echt verzorgd bij had zitten en dan nog een man die allemaal jongen had maar die waren allemaal groen en het zou allemaal maar onverwant aan elkaar zijn en dat geloofde ik nou ook niet echt. Zal binnenkort wat foto's maken, zijn dieren die wel graag stilzitten, ze hebben zich nog helemaal niet bewogen namelijk haha.

Opmerking

• Oh jah over het bloedluis dat je in de nesten had. Een bekende gouldamadine kweker uit Urk zij tegen me tabak in de nesten doen, dan krijg je ook geen bloedluis. Dat was ook op het moment dat ik er ook last van had.

In de duivensport wordt ook takken van de tabakplant gebruikt. Kwam er opeens op omdat ik deze week in een tabaksfabriek aan het werken was.

Nog niet bezig met je kolonie vogel? Nog wel een aantal mooie vogels!
                Groeten Niels

Opmerking

• Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries

Opmerking

• plaats hier ook wat foto`s van je jongen, kunnen we even meekijken.
                    groeten Ton
                    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

• Even een update. Helaas is een van de jonge putters overleden, dat was het laatste jong. Eigenlijk heeft die altijd al moeilijk in de veren gezeten, nooit zo mooi strak als de andere 2, is al enige tijd geleden dat hij overleden is, vermoedelijk kwam hij de rui niet door, want was midden in het ruien. Ook is mijn oudere man overleden spontaan, ik snap er niks van. Was enorm fit, gewoon van 2014, dacht eerst dat het de pop was, die is namelijk al wat ouder, maar het was mijn man. Baal ervan, was echt de perfecte man. Nu is het twijfelen of ik nu nog een nieuwe man aanschaf voor de oude pop, want ze is wel een goede kweekpop. Gelukkig is er ook nog leuk nieuws, de kapoetsen sijzen zijn vandaag opgehaald en zitten nu met zijn vieren in de binnenkooi. Ook hebben we een van de zwartborst sijs mannen omgeruild voor een pop en heb ik dus weer een koppel zitten. Zal binnenkort wel wat foto's proberen te maken van de kapoetsen, maar kan niks beloven qua mooiigheid

Opmerking

• Jammer dat het niet goed ging met de putters. Wat ik altijd vreemd heb gevonden is dat als je laat jongen hebt van de putter zij in het koude najaar moeten ruien. Ik weet wel dat ze dan een dikker verenpak krijgen dan als het warm is tijdens de rui. Het is toch een aanslag op zo een vogel en als hij maar even wat kracht mist is het vaak met de dood tot gevolg.

Kon je nog wat zien aan de oude man?

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door BirdBreeder Bekijk Bericht
                          Even een update. Helaas is een van de jonge putters overleden, dat was het laatste jong. Eigenlijk heeft die altijd al moeilijk in de veren gezeten, nooit zo mooi strak als de andere 2, is al enige tijd geleden dat hij overleden is, vermoedelijk kwam hij de rui niet door, want was midden in het ruien. Ook is mijn oudere man overleden spontaan, ik snap er niks van. Was enorm fit, gewoon van 2014, dacht eerst dat het de pop was, die is namelijk al wat ouder, maar het was mijn man. Baal ervan, was echt de perfecte man. Nu is het twijfelen of ik nu nog een nieuwe man aanschaf voor de oude pop, want ze is wel een goede kweekpop.
                          Het vochtige najaarsweer is altijd een delicate periode voor putters. Het jongste jong stond nogthans mooi op de foto, het zal later wel iets opgelopen hebben? Vroege of late jongen ik zie bij mij geen verschil in het ruien, het is zelfs zo dat zij bijna samen door de rui gaan.
                          Ik kweek practisch nooit met overjarige koppels, ik vind jonge koppels beter...

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door euphonia Bekijk Bericht
                            Jammer dat het niet goed ging met de putters. Wat ik altijd vreemd heb gevonden is dat als je laat jongen hebt van de putter zij in het koude najaar moeten ruien. Ik weet wel dat ze dan een dikker verenpak krijgen dan als het warm is tijdens de rui. Het is toch een aanslag op zo een vogel en als hij maar even wat kracht mist is het vaak met de dood tot gevolg.

Kon je nog wat zien aan de oude man?
                            Oude man? Was toch van 2014??
                            Late jongen van de putter zijn samen door de rui met de jongen van de 2de ronde. Dikker verenpak heb ik hier ook nog niet gezien?

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door miro Bekijk Bericht
                              Oude man? Was toch van 2014??
                              Late jongen van de putter zijn samen door de rui met de jongen van de 2de ronde. Dikker verenpak heb ik hier ook nog niet gezien?
                              Hij schrijft zelf "Ook is mijn oudere man overleden spontaan" maar 2014 is niet oud nee.

Met betrekking tot dat dikkere verenpak is dat een speling van de natuur en voor de leek niet echt duidelijk zichtbaar. De dikte (lees isolatiewaarde) van een vogeljas wordt bepaald door de temperatuur tijdens de rui en heeft te maken met lange en korte winters. Hoe eerder de winter in valt hoe langer hij dan ook kan duren en hoe dikker het verenpak moet zijn/worden. Zo een lange winter kost in totaal een vogel een enorme bak energie en als je niks te eten kan vinden omdat het bijvoorbeeld even een paar dagen sneeuwt dan is het handig als je een dikke jas aan hebt want dan kost dat weinig energie om jezelf warm te houden en zo kom je dan door de beroerde dagen heen zonder kapot te gaan aan de kou.

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door euphonia Bekijk Bericht
                                Hij schrijft zelf "Ook is mijn oudere man overleden spontaan" maar 2014 is niet oud nee.

Met betrekking tot dat dikkere verenpak is dat een speling van de natuur en voor de leek niet echt duidelijk zichtbaar. De dikte (lees isolatiewaarde) van een vogeljas wordt bepaald door de temperatuur tijdens de rui en heeft te maken met lange en korte winters. Hoe eerder de winter in valt hoe langer hij dan ook kan duren en hoe dikker het verenpak moet zijn/worden. Zo een lange winter kost in totaal een vogel een enorme bak energie en als je niks te eten kan vinden omdat het bijvoorbeeld even een paar dagen sneeuwt dan is het handig als je een dikke jas aan hebt want dan kost dat weinig energie om jezelf warm te houden en zo kom je dan door de beroerde dagen heen zonder kapot te gaan aan de kou.
                                Leek? Bedankt voor het compliment.
                                Van uw theorie mbt het verenpak heb ik nog niet gehoord, dank om deze dan ook mee te delen... . De vroege jongen hebben volgens voorgaande dan niet veel kans om de winter door te komen?
                                Ik dacht dat de kleine putter een trekvogel is die overwinterd in het zuiden??? Waar slaat uw theorie dan op?
                                mvg van een leek in de putterkweek

Opmerking

Working...
                                X