Mededeling

Collapse
No announcement yet.

handopfok niet meer toegestaan

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door rupicola
    Per 1 januari 2013 simpelweg verboden wordt om jonge dieren van ouders te scheiden voordat die jongen de zelfstandige status hebben bereikt.
    weet je ook of er een uitzondering wordt gemaakt op in de steek gelaten jongen?

Opmerking

Omtrent uitzonderingsbepalingen heb ik nog niets kunnen vinden, maar Nederland een beetje kennende komen er vast nog wel wat uitzonderingen op de spreekwoordelijke regel.
      Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

Tja en wie gaat dat allemaal controleren?
        Op mp aanbieden kan niet meer bv.
        Stel ik heb een nest met vogels, toevallig omdat ik een koppeltje heb, maar ik ring ze niet ( is wel verplicht maar wie weet dat ik deze vogels heb? niemand dus) Ik ga deze jongen met de hand grootbrengen en verkoop of geef ze aan kennissen.
        Wie doet me wat? Niemand weet tenslotte dat ik kweek?
        Ik vind het een beetje erg ver gezocht moet ik zeggen.
        Er kan nooit volledige controle op uitgeoefend worden.
        Trouwens al ring ik wel: de regering gaat bij iedere kweker langs om te kijken of je toevallig geen handopfokvogels heb zitten of zo

Groetjes: Caroline.

Opmerking

Caroline, de wetgeving is ook niet bedoeld voor mensen als jij en ik. Het is bedoeld voor de mensen die nu op verkeerde wijze papegaaien fokken voor het geld, dus eieren of jongen wegnemen en de vogels "uitmelken", twee of drie legsels proberen met de hand groot te brengen.
          Ook de handelaren die nu adverteren met "tamme babyvogels" worden zo aangepakt, een babyvogel is niet tam, die is volledig afhankelijk, een groot verschil.
          Het is in het belang van de dieren, deze regels.
          Groet Ton,
          www.allevogels.nl

Opmerking

Zou het dan ook strafbaar zijn als je eieren onder japanse meeuwen of lachduiven laat uitbroeden? Of heb ik dat gemist?
            Gouldamadine kweker, lid van SNGN.

Groeten, Anne van Tuijl. ( Jeugd )

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
              Caroline, de wetgeving is ook niet bedoeld voor mensen als jij en ik. Het is bedoeld voor de mensen die nu op verkeerde wijze papegaaien fokken voor het geld, dus eieren of jongen wegnemen en de vogels "uitmelken", twee of drie legsels proberen met de hand groot te brengen.
              Ook de handelaren die nu adverteren met "tamme babyvogels" worden zo aangepakt, een babyvogel is niet tam, die is volledig afhankelijk, een groot verschil.
              Het is in het belang van de dieren, deze regels.

Dat snap ik wel en vind dat ook een goede zaak, maar nogmaals hoe controleert men dit? Behalve dan dat het op mp ed niet meer kan.
              Op vogelmarktplaats is het al niet toegestaan om niet zelfstandige vogels aan te bieden want dan wordt je advertentie verwijderd. Maar goed zijn ze wel zelfstandig weten ze toch nog niet of het handopfok is? Er kan niet van uitgegaan worden dat alle tamme vogels dat wel zijn want dat is dus niet zo?

Opmerking

maar waneer gaat dit in dan

Opmerking

Hier en daar (ander forums) is de discussie omtrent het wetsvoorstel van Bleker behoorlijk opgelaaid en ik constateer dat daarbij enkele feiten worden verdraaid.

Misschien heb ik daar met de door mij geschreven titel van dit zelfs wel aan bijgedragen!

Waar het in het wetsvoorstel allemaal om gaat en wat er per 1 januari 2013 dus aan zit te komen is het scheiden van niet zelfstandige jonge dieren en hun ouders.

Handopfok zoals dit doorgaans wordt toegepast, -het met de hand grootbrengen van jonge niet zelfstandige dieren in combinatie met het langdurig/definitief scheiden van de ouders- wordt verboden.

Handopfok in letterlijke zin wordt daarmee echter niet verboden!
                  Een jong dier kan bijvoorbeeld bijgevoerd- en regelmatig gehandeld worden,
                  mits deze tot zelfstandige leeftijd bij de ouders worden gelaten c.q. steeds wordt teruggeplaatst.

Een prima en beproefde manier om dieren tam te maken overigens!

Verder zag ik dat er ergens zelfs gesproken werd over een verbod op huiskamervogels.
                  Dit staat nergens omschreven in het wetsvoorstel en hiervan is dus ook in het geheel geen sprake!
                  Het staat een ieder vrij om jonge gezelschapsdieren tam te maken en deze
                  b.v. in de huiskamer te houden.
                  Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Ik kwam deze advertentie tegen
                    (weet eigenlijk niet of linken mogen )

Het is op de eerste foto duidelijk te zien dat het inderdaad papvogels zijn! Ik kon het niet laten haar te mailen wat de beweegreden is om dit te doen. Dit gaat echt veel te ver!

Wat kan je hier nu mee doen dan?
                    Op het moment ws. weinig, maar kan je zo iemand dus met ingang van januari aangeven?

Opmerking

weg

Ik kwam deze advertentie tegen
                      (weet eigenlijk niet of linken mogen )
                      Ik heb de betreffende link aangeklikt maar de advertentie was reeds verdwenen. De link naar de niet meer bestaande advertentie heb ik in het bericht van carco daarna verwijderd.

Groet,

Rob.

Opmerking

Op dit moment is mij even niet bekend of de voorstellen al definitief zijn behandeld en of 1 januari 2013 inderdaad de ingangsdatum gaat worden.

Zoals bekend is men in Den Haag eerst en vooral druk is met de verdeling van het pluche!
                        Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Opmerking

met

Jammer dat er verder nog niets bekend is wat je met deze mensen kan doen.
                            Ik zou zeggen; bak koffie mee gaan drinken en horen wat de argumenten zijn om datgene te doen, wat ze doen. Indien nodig kan je dan altijd nog eens wat andere argumenten aandragen.

Groet,

Rob.

Opmerking

Als het inderdaad diegene is waarvan ik hoor dat het is, is dat onbegonnen werk.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door carco
                                Als het inderdaad diegene is waarvan ik hoor dat het is, is dat onbegonnen werk.

Zolang er vraag naar tamme vogels is zal handopfok blijven bestaan.
                                Het gaat gewoon om het geld.

Opmerking

Working...
                                X