Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Roodkleur

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Roodkleur

Toch maar even een apart onderwerp voor deze vraag.

Ik wil waarschijnlijk twee kanaries gaan houden en hierbij zat ik te denken om 1 rode en 1 oranje te nemen. Nou heb ik het 1 en ander zitten lezen maar volgens mij begrijp ik het nog niet helemaal.

Om een mooi rode vogel te krijgen moet hij dus genetische aanleg hebben voor "rood" en bijgevoerd worden met "kleurstof". Maar er wordt aangegeven dat als je een gele vogel deze kleurstof geeft dat hij ook oranjeachtig wordt. Betekend dit dan dat een oranje vogel ook roodachtig wordt, maar minder rood omdat hij mindere genetische aanleg heeft?

Ook vraag ik me af of bijvoeren van kleurstof lastig is of erg nauw komt (ik ben immers beginner ). Er wordt op verschillende websites namelijk gesproken over dat je in bepaalde periodes rondom de rui juist wel of niet moet bijvoeren. Is dit ook het geval bij vogels die binnen worden gehouden. (Gaan deze wel in de rui?). Ik ben geen wedstrijd kweker en een perfecte rode vogel is voor mij dus niet essentieel, hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Alvast bedankt!

Hoi Xochimilco

In jouw situatie zou ik niet aan kleurstof beginnen uit een potje.Dat van de genetische aanleg heb je goed gelezen.Als je 2 rode vogels aanschaft die kleurstof hebben gehad,heb je na de rui die ieder jaar plaats vindt groot kans dat ze zonder kleurstof oranje zijn.Als je vrouwtjes(poppen)aanschaft loop je de kans dat ze broedrijp worden en nestelgedrag gaan vertonen zelfs zo dat ze hun eigen veren gaan plukken om te nestelen ze kunnen ook eieren beginnen te leggen en dan kunnen het net legkippen worden.Ik zou mannen nemen die je apart kunt zetten.Persoonlijk vindt ik 60 cm lang voor een kooi het minimum.
    Jan

Opmerking

Hartelijk dank!

Als ik besluit om twee oranje vogeltjes aan te schaffen blijven deze na de rui dan wel oranje?

En begrijp ik dus dat jij aanraad om 1 los mannetje te nemen of twee kooitjes met vrouw en man apart? Als ik toch besluit een man/vrouw koelte te nemen leidt dit dan vrijwel altijd toch jongen of is dit in mijn geval ook mogelijk?

Opmerking

oranje zonder kleurstof (caroteen of zo) blijft oranje.
        Bijkleuren moet eerst door rood eivoer te voederen als er jonkies zijn en dan als de rui nadert kleurstof oplossen en in het drinkwater doen tot een poos na de rui.
        Elke veer die uitvalt komt oranje terug, tenzij ze dag in dag uit over kleurstof (rood eivoer bv.) beschikken.

Kanaries kweken lukt het best 1-1 in de kooi of een man met meerdere popjes (tot 3) in een grotere vlucht.
        parakeetplaza.webnode.be met aansluitend blog i.v.m. de kweek 2017

Opmerking

Hartelijk dank voor de aanvulling, denk dat ik als beginner dan toch voor oranje ga.

Aangezien ik de vogels gewoon oor de gezelligheid wil houden zijn nakomelingen juist niet wenselijk en zodoende vraag ik me af wat ik het beste kan doen. Ik vind alleen namelijk geen optie, twee vrouwtjes zouden dus voortdurend broedgedrag gaan vertonen en man en vrouw kan voor nakomelingen zorgen. Wat moet ik doen?

Opmerking

Opmerking

Dus twee mannen van een andere soort? Wat zijn dan eventueel goede opties als exoot? En hebben zij dan voldoende gezelschap aan elkaar? Of kan een kanarie dan toch alleen. Heb nog een keer gegoogelt en elk websites zegt weer wat anders.

En hoe doe ik dit eventueel met voer. Een algemeen mengvoer kiezen, enkel kanarie voer of beide apart aanbieden.
              Last edited by Xochimilco; 02-03-2016, 16:33.

Opmerking

Je kan er vanalles bijplaatsen. Als het toch voor in huis is, dan kan je er bijvoorbeeld een gould amandine bij stoppen, die zijn wat prijziger dan een kanarie, maar wel mooi van kleur. Andere amandines kunnen ook. Je kan ook gewoon zebravinken of Japanse meeuwen kopen, die kosten weinig, maar in vergelijking met kanaries is de zang van exoten beperkter.

Je kooi zou dan inderdaad minimaal 60cm lang moeten zijn en twee bakjes voeding is aan te raden. De meeste exoten zouden kanariemengeling ook wel opeten, maar ideaal is het niet.

Opmerking

Denk dat ik dan toch geneigd ben om een gauldamadine te kiezen. Deze lijkt na Googlen zo'n beetje dezelfde grootte te hebben terwijl zebravink en toch aanzienlijk kleiner zijn.

De zang maakt mij persoonlijk niet heel veel uit. Vind het welzijn van het beestje prioriteit dus als ik hem een plezier kan doen met een niet zingende medevogel dan is dat geen probleem.

wijken deze vogels alleen niet te veel af in verzorging (kanarie moet niet te veel licht enzo). En hebben ze ook echt wat aan elkaar of is het slechts Dat ze elkaar tolereren (wat uiteraard nooit volledig is na te gaan)

Opmerking

Denk dat ik bij nader inzien toch maar voor een koppeltje ga. Vindt dit denk ik toch de meest geschikte manier. Denk dat het ontbreken van nestmateriaal en nestkastje voortplanting toch al minder waarschijnlijk maakt.

Toch bedankt voor jullie antwoorden, ben helaas en enorme twijfelkont...dat blijkt maar weer.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Xochimilco Bekijk Bericht
                      ...Denk dat het ontbreken van nestmateriaal en nestkastje voortplanting toch al minder waarschijnlijk maakt...
                      Dat zou ik niet zeggen. Je zal zien dat zij de eieren gewoon in de zaadbak gaat leggen. Wellicht is het een idee om twee broers te halen bij een kanariekweker?

Opmerking

Werkt dat vaak wel? Vind het houden van twee verschillende soorten namelijk ook meer " bij gebrek aan beter" en weet op dit moment gewoon niet zo goed wat ik het beste kan doen. Niks lijkt echt een goede optie indien je geen jongen wil.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Xochimilco Bekijk Bericht
                          Werkt dat vaak wel? Vind het houden van twee verschillende soorten namelijk ook meer " bij gebrek aan beter" en weet op dit moment gewoon niet zo goed wat ik het beste kan doen. Niks lijkt echt een goede optie indien je geen jongen wil.
                          Of koppeltje houden en eieren rapen indien deze zonder nestkastje toch worden gelegd, dit is mij aangeraden Door verkoopster van dierenwinkel.

Opmerking

Als je doet wat de verkoopster zegt, zal de pop toch blijven leggen. Beter is dan ze een nestkorf te geven, de eitjes weg te nemen en te vervangen door enkele nepeitjes. Zo zal ze tenminste haar broedcyclus uitdoen vooraleer weer te leggen en uitgeput te geraken.

Opmerking

Had in mijn quote misschien iets vollediger moeten zijn. Zij raadde mij inderdaad nep eitjes aan. Mijns inziens is de beste optie om ze kunnen houden. Mee eens?

Opmerking

Working...
                              X