Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Roodkleur

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Roodkleur

Toch maar even een apart onderwerp voor deze vraag.

Ik wil waarschijnlijk twee kanaries gaan houden en hierbij zat ik te denken om 1 rode en 1 oranje te nemen. Nou heb ik het 1 en ander zitten lezen maar volgens mij begrijp ik het nog niet helemaal.

Om een mooi rode vogel te krijgen moet hij dus genetische aanleg hebben voor "rood" en bijgevoerd worden met "kleurstof". Maar er wordt aangegeven dat als je een gele vogel deze kleurstof geeft dat hij ook oranjeachtig wordt. Betekend dit dan dat een oranje vogel ook roodachtig wordt, maar minder rood omdat hij mindere genetische aanleg heeft?

Ook vraag ik me af of bijvoeren van kleurstof lastig is of erg nauw komt (ik ben immers beginner ). Er wordt op verschillende websites namelijk gesproken over dat je in bepaalde periodes rondom de rui juist wel of niet moet bijvoeren. Is dit ook het geval bij vogels die binnen worden gehouden. (Gaan deze wel in de rui?). Ik ben geen wedstrijd kweker en een perfecte rode vogel is voor mij dus niet essentieel, hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Alvast bedankt!

Hoi Xochimilco

In jouw situatie zou ik niet aan kleurstof beginnen uit een potje.Dat van de genetische aanleg heb je goed gelezen.Als je 2 rode vogels aanschaft die kleurstof hebben gehad,heb je na de rui die ieder jaar plaats vindt groot kans dat ze zonder kleurstof oranje zijn.Als je vrouwtjes(poppen)aanschaft loop je de kans dat ze broedrijp worden en nestelgedrag gaan vertonen zelfs zo dat ze hun eigen veren gaan plukken om te nestelen ze kunnen ook eieren beginnen te leggen en dan kunnen het net legkippen worden.Ik zou mannen nemen die je apart kunt zetten.Persoonlijk vindt ik 60 cm lang voor een kooi het minimum.
    Jan

Opmerking

Hartelijk dank!

Als ik besluit om twee oranje vogeltjes aan te schaffen blijven deze na de rui dan wel oranje?