Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mutatie bonte kauw
Collapse
X
-
Je hebt wel een punt secundo. Ik woon aan een meer en dat meer is heel groot. Toch kan hier slechts 1 koppel Nijlganzen broeden. Die zitten er dus en elke moedereen met jongen die hier durft te komen wordt afgemaakt. Bijna dagelijks zie ik de Nijlganzen elke andere eend die hier komt wegjagen. Dus waar er vroeger een heleboel koppels broedde van verschillende soorten woont er nu 1 paartje exoten. Gister viel hij zelfs de zwanen aan, de enige eendachtige die hier nog kunnen komen.
Hadden ze alle ontsnapte Nijlganzen meteen afgeschoten dan zat Nederland niet met een diersoort die alle inheemse eenden verdrijft.
Opmerking
-
De feiten zijn dat er 15 jaar geleden 1 koppel met een boot meevoer en dat er nu na 15 jaar 27 exemplaren zitten, dus ca. 13 koppels. De uitspraak: "over een paar jaar zijn het er honderden/duizenden" lijkt mij dan ook wat overdreven.
Marx,
De vergelijking met de Nijlgans gaat behoorlijk mank, daar de huiskraaien heel sociale vogels zijn die bijv. in gemengde groepen samen met kauwen optrekken.
Opmerking
-
Die vergelijking gaat niet mank. Kijk, al is die vogel nog zo sociaal, dan vreet hij wel weer alle kuikens van bepaalde zangvogels op. Of hij gaat gewoon een deel van de kauwenpopulatie worden en die misschien zelfs vervangen. De negatieve effecten op een heel systeem door een exoot kunnen gewoon heel groot zijn. Ook al vallen ze niet op. De grijze eekhoorn verdrong de rode niet door hem op te eten maar door hem weg te concurreren. Als het krisisjaar was waren de grijze eekhoorns net iets handiger, net iets beter in overleven en zo heb je na een paar jaar geen rode eekhoorn meer over.Oorspronkelijk geplaatst door RobinMarx,
De vergelijking met de Nijlgans gaat behoorlijk mank, daar de huiskraaien heel sociale vogels zijn die bijv. in gemengde groepen samen met kauwen optrekken.
Van mij mogen ze die vogels ook laten zitten hoor. Maar de negatieve effecten van een exoot ken je niet op voorhand. En als straks blijkt dat die vogels een worm dragen die de hele roekenpopulatie uit zal roeien is het te laat.
Allemaal hypothetisch natuurlijk maar niet op voorhand uit te sluiten.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door RobinDe feiten zijn dat er 15 jaar geleden 1 koppel met een boot meevoer en dat er nu na 15 jaar 27 exemplaren zitten, dus ca. 13 koppels. De uitspraak: "over een paar jaar zijn het er honderden/duizenden" lijkt mij dan ook wat overdreven.
Opmerking
-
Opmerking
-
Allerlei veronderstellingen en aannames worden er aangaande deze soort geponeerd, maar niemand kan exact weten wat de invloed van de huiskraai zal zijn op ons ecosysteem, omdat het de eerste keer is dat deze soort voet aan wal probeert te krijgen in een gematigd klimaat. De zeer langzame groei van de populatie doet vermoeden dat het beestje ook zonder in te grijpen niet een echt probleem zal worden, maar als ik zo het uitgelekte rapport lees van het ministerie, dan kan ik mij niet aan de indruk ontrekken dat enkele mensen de eventuele gevaren behoorlijk overdrijven. Van alles wordt er bij gehaald, tot de volksgezondheid aan toe!
Ik zou het jammer vinden als ons binnenkort de kans wordt ontnomen deze intelligente en interssante kraaiensoort in het wild in Nederland te bestuderen.
Opmerking
-
Ik geloof zeker dat die dieren enorm schadelijk kunnen worden. Het is net als bij katten en willekeurig welk ander dier. Eerst heb je er 2, dan 8 en dan 30 bij wijze van. Vanaf 30 gaat het extreem hard. Dan krijg je bij een kraai jaarlijks ongeveer een 2-3 x zo grote populatie. Dus 30 wordt 90, 90 wordt 200 (om niet te hard te gaan) en 200 wordt 500. En dan hang je dus en dat is in 3 jaar tijd vanaf nu.
Inderdaad, 1 paartje is geen probleem. Denk dat het 2 jaar duurt eer ze succesvol worden en dan nog moeten ze hier alles leren. Vanaf nu zijn dit dieren die hier geboren en getogen zijn. Ze kennen alles, leren hun jongen de kneepjes van leven in Nederland en ook zijn de sterke jongen die tegen dit klimaat kunnen nu de vogels die gaan voortplanten. Dus daar waar het van 2 naar 27 ging zal een komende toename met deze snelheid dus veel meer vogels geven. Immers 2 wordt 27 is een toename van x15 bijna. Een toename van x 15 op de 27 vogels is al bijna 400 vogels. En aan 400 vogels die zich aan het versprijden zijn is vrijwel niets meer te doen. Altijd zal er weer hier of daar een populatie opduiken op deze manier.
Nogmaals, van mij mag je ze laten zitten. Maar ik vind de vergelijking met de Nijlgans wel op gaan. De schade is helemaal niet te voorspellen en hoe dan ook nemen ze een niche in die al bezet was. De vraag is of de oorspronkelijke bezetter van die niche de competitie met deze vogel aan kan. In het buitenland bleek deze kraai de absolute winnaar. En is het wel leuk om straks te weten dat er geen lepelaars meer zijn omdat blijkt dat de 500 huiskraaien speciaal die eieren zo graag vreten?
Want ik heb het hier gezien. 0 nijlganzen was een meer vol watervogels. Van zaagbekken tot kuifeenden. En nu? Nu zit hier geen enkele eend meer en lopen er 2 nijlganzen met 3 kuikens. De rest is verbannen en laat dit nu een van de weinige echt grote open meren zijn in de omgeving.
Ik had dus liever gehad dat ze bij de Nijlgans wel meteen tot afschot waren overgegaan. Inmiddels worden er nl heel wat meer afgeschoten dan nodig was geweest als je de eerste 10 had afgeschoten. Dus wat leed betreft kan je beter ook niet eerst wachten...
Opmerking
-
Van 2 naar 13 paar in 15 jaar is natuurlijk een vrij langzame toename. Bij dat tempo heb je over nog eens 15 jaar minder dan honderd koppels...Oorspronkelijk geplaatst door MarxIk geloof zeker dat die dieren enorm schadelijk kunnen worden. Het is net als bij katten en willekeurig welk ander dier. Eerst heb je er 2, dan 8 en dan 30 bij wijze van. Vanaf 30 gaat het extreem hard. Dan krijg je bij een kraai jaarlijks ongeveer een 2-3 x zo grote populatie. Dus 30 wordt 90, 90 wordt 200 (om niet te hard te gaan) en 200 wordt 500. En dan hang je dus en dat is in 3 jaar tijd vanaf nu.
Inderdaad, 1 paartje is geen probleem. Denk dat het 2 jaar duurt eer ze succesvol worden en dan nog moeten ze hier alles leren. Vanaf nu zijn dit dieren die hier geboren en getogen zijn. Ze kennen alles, leren hun jongen de kneepjes van leven in Nederland en ook zijn de sterke jongen die tegen dit klimaat kunnen nu de vogels die gaan voortplanten. Dus daar waar het van 2 naar 27 ging zal een komende toename met deze snelheid dus veel meer vogels geven. Immers 2 wordt 27 is een toename van x15 bijna. Een toename van x 15 op de 27 vogels is al bijna 400 vogels. En aan 400 vogels die zich aan het versprijden zijn is vrijwel niets meer te doen. Altijd zal er weer hier of daar een populatie opduiken op deze manier.
Nogmaals, van mij mag je ze laten zitten. Maar ik vind de vergelijking met de Nijlgans wel op gaan. De schade is helemaal niet te voorspellen en hoe dan ook nemen ze een niche in die al bezet was. De vraag is of de oorspronkelijke bezetter van die niche de competitie met deze vogel aan kan. In het buitenland bleek deze kraai de absolute winnaar. En is het wel leuk om straks te weten dat er geen lepelaars meer zijn omdat blijkt dat de 500 huiskraaien speciaal die eieren zo graag vreten?
Want ik heb het hier gezien. 0 nijlganzen was een meer vol watervogels. Van zaagbekken tot kuifeenden. En nu? Nu zit hier geen enkele eend meer en lopen er 2 nijlganzen met 3 kuikens. De rest is verbannen en laat dit nu een van de weinige echt grote open meren zijn in de omgeving.
...
Wat dat betreft werkt de aanwezigheid van verwante soorten zoals kauw en kraai misschien remmend. Maar het kan ook dat er idd. nog een een niche is voor deze soort. Een soort die optimaal gebruik maakt van de kansen die de mens hem biedt en alleen daar voor komt waar mensen bijv. veel afval en voedselresten laten slingeren. Een goede opruimer in het kunstmatige cultuurlandschap van Nederland. Prima toch? Reeds nu zie je het kleine groepje huiskraaien schuimen bij een viskraam in het havengebied.
In Nederland zijn er zo veel soorten dierenen planten die hier van nature niet thuishoren. De huiskraai past hier nog wel bij.
En wat de nijlgansen en zaagbekken betreft: Die zaagbekken broeden veel noordelijker en zijn in maart-april verdwenen uit de Nederlandse binnenwateren. Daar hebben die nijlganzen niks mee te maken. Sowieso is het maar de vraag of de nijlgans echt invloed heeft op de populaties watervogels. De grauwe, brand en canadese ganzen nemen de afgelopen jaren alleen maar toe...
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door Robin..., maar niemand kan exact weten wat de invloed van de huiskraai zal zijn op ons ecosysteem, omdat het de eerste keer is dat deze soort voet aan wal probeert te krijgen in een gematigd klimaat.Hierop zijn wel enkele bedenkingen te geven:Oorspronkelijk geplaatst door RobinIk zou het jammer vinden als ons binnenkort de kans wordt ontnomen deze intelligente en interssante kraaiensoort in het wild in Nederland te bestuderen.
- mensen die graag die inlandse soort bewonderen die door toedoen van de huiskraaien het onderspit heeft moeten delven, zullen het jammer vinden dat zijn hun lievelingssoort niet meer in het wild zullen zien in eigen land
- hyena's om maar iets te noemen: ik zou het leuk vinden als ik deze intelligente en interessante diersoort in het wild in eigen land zou kunnen bestuderen. Maar is dit daarom een goed idee? Er zijn veel zaken die ik graag zou willen, maar die er gelukkig niet zijn
Opmerking
-
Hoi Robin, de nijlganzen zitten hier permanent. En geloof me, die hebben invloed. Nog geen maand geleden hoorde ik vanuit huis jonge eendjes piepen. Dacht leuk, even kijken. Pa Nijlgans zat ze in de rietkraag achterna en was bezig ze stuk voor stuk dood te maken. Ben hem gaan verjagen, heb 1 halfdode en 1 levende pul kunnen redden. De rest was dood. Maar naast jonge eenden maken ze hier ook volwassen eenden dood. Ze vliegen door de lucht achter eenden die willen landen aan en geloof het of niet, die ganzen zijn extreem handig in vlucht. Ze pakken dan de eenden vast aan de staart zodat die terug het water in vallen. Ze vliegen nl al hysterisch weg als de nijlgans 1 meter boven het water op ze af komt vliegen. In het water maakt hij ze af. Echt, dat zien wij hier regelmatig gebeuren.
Ik denk dat ik het zelfs kan filmen binnenkort. Zal mijn best doen.
In deze omgeving zit in elk weiland met een sloot een paar nijlganzen. Ik denk dat ze nu op dit moment al een deel van de lokale eendensoorten erge schade toebrengen. Want als ze in de tijd dat ik naar ze kijk al moordend te zien zijn dan vraag ik me af wat ze doen als ik niet kijk en wat die andere honderd paren hier in de buurt aan het doen zijn. Ik denk dat ze de eendenstand aan het decimeren zijn persoonlijk.
Ik zie hier nergens eenden. Geen een. En dat terwijl ik aan een meer woon naast weideland. 0 eenden en dat waren er honderden. Ze kunnen hier in de omgeving niet meer landen zonder dat er een nijlgans op ze af komt.
Opmerking
-
Ja, die nijlganzen zijn geen lieverdjes. Maar als men zou willen zijn ze vrij gemakkelijk te decimeren. Ze zijn een makkelijk doelwit voor een jager met hun wit zwarte vleugels en ze laten zich ook vrij eenvoudig naderbij lokken door hun roep te immiteren en plastic lokganzen te gebruiken.
Maar ja, in Nederland mag weinig op dit gebied. Denk ook eens aan de grote aantallen aalscholvers en blauwe reigers(hoeveel jonge eendjes en weidvogels zouden deze laatsten jaarlijks wel niet buitmaken?)
Gezien het terughoudende of totaal afwezig afschotbeleid is het me een raadsel dat er zo'n hysterisch rapport over die 27 huiskraaien is verschenen. Als men tegen exotische soorten is waarom worden de duizenden halsbandparkieten dan niet bestreden? Het lijkt een beetje op meten met 2 maten...
Ja lachen met die Hyena's Secundo. Maar er zijn wel wolven onderweg. Gaan we die ook afschieten als ze de grens bij Duitsland passeren?
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking