Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ringen verplicht

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

@ Josly je bent nog al 'goed' in de 'theorie' maar met concrete tips en feiten ben je mijn inziens wat minder goed bezig.

Nu noemt je weer de zwolse vogelmarkt in dit topic. De NVWA is met 20 man langs geweest en er komen 4 foute vogels bovendrijven. Als het allemaal zo slecht is dan zou de nvwa toch een gouden dag moeten hebben in zwolle? Waar hebben ze anders de kans om 500 verkopers te controleren op alle door jou genoemde verplichte papieren? Er zouden dan toch veel meer misstanden aan het licht moeten komen ? Het zou dan pv's moet regenen op zon dag?

Josly richt je nu eens op de feiten en de praktijk geef de mensen eens informatie waar men wat aan heeft! Heb het je in een ander topic ook gevraagd ook daar kom je niet met concrete tips en info, en wakker niet steeds vuurtjes aan!

mvg

HJ de Graaf

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Josly
      In Belgie/Vlaanderen is er, bestaat er, alleen een ringplicht voor/bij wildvorm/wildkleur beschermde inheemse vogelsoorten/ondersoorten (Europese cultuurvogels), en of beschermde uitheemse vogelsoorten/ondersoorten.

Wat als een Nederlandse vogelliefhebber in Belgie/Vlaanderen een satinet putter aankoopt (geen ringplicht).
      Dan bezit die Nederlandse vogelliefhebber een satinet putter die niet geringd is. Ondanks dat er in Nederland een ringplicht bestaat voor dergelijke Europese cultuurvogels (satinet putter).
      Wat dan gedaan bij dergelijke niet geringde Europese cultuurvogels (kruisingen/hybrides, mutaties/mutanten.
      Daarvoor dienen dergelijke mogelijkheden (aanvraag bezitsontheffing).
      Wat als een pootring dringend moet worden verwijderd, door bijvoorbeeld ingroei.
      Dan is die wettelijke vogel plots onwettelijk.

En dat er op het ogenblik zich steeds meer en meer problemen voordoen, onder andere met alles wat vogelringen aangaat? Heeft vooral met te maken met lakse beleid van vogelbonden.

"We regelen het wel zelf, we zullen het wel zelf regelen, maar zijn er niet verantwoordelijk voor".
      Tot wanneer er zich plots abnormale dingen zich voordoen (diefstallen, sterfgevallen, controles, etc.).
      Dan is het eenieder voor zich, in de eerste plaats de vogelliefhebbers zelf die er bij betrokken geraken, en blijven de verantwoordelijken, beleidspersonen, buiten schot. Die blijven zich verstoppen in hun ivoren torens.
      Als een Nederlander in Belgie een Satinet putter koopt en hij woont in Belgie kan dat dan niet?
      Dat de vogelbonden laks zijn is maar net door welke bril je kijkt.Een rijwielhandelaar de fietsen verkoopt hoeft er toch niet op toe te zien dat zijn klanten zich aan de verkeersregels houden.Bij de NBvV kunnen de leden bij de ringencommissaris op een speciaal formulier ringen bestellen voor Europese vogels,deze gegevens moeten minimaal 5 jaar bewaard blijven als je bv 50 ringen voor Sitta europaea besteld worden deze om de onwaarschijnlijke hoeveelheid niet zomaar klakkeloos geleverd.

Opmerking

josly schreef

Dus dat is ook weer dat je uit je nek kletst.

ben dan sportief en laat dan ook zien dat op het zelfde vogelblad, 2 artikels later, een belg gepakt is die minstens 20000 vogels heeft gedood, over olie op het vuur gooien gesproken.

Opmerking

parakeetplaza.webnode.be met aansluitend blog i.v.m. de kweek 2017

Opmerking

Toch een heel interessant topic

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door josmo Bekijk Bericht
              Toch een heel interessant topic
              Maar wel voorspelbaar.

Opmerking

http://www.rvo.nl/onderwerpen/agrari...en-voor-vogels.

(heb er lang over nagedacht om mij in deze discussie te mengen)
                www.fretteren.eu

Opmerking

Naruch gewoon blijven doen.

Jan.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door naruch Bekijk Bericht
                    http://www.rvo.nl/onderwerpen/agrari...en-voor-vogels.

(heb er lang over nagedacht om mij in deze discussie te mengen)
                    Ringplicht is er inderdaad gelukkig maar! Als je europese vogels kweekt of andere kun je wel eens het ongeluk hebben dat er bij nestcontrole een jong zijn ring kwijt is geraakt, ik veronderstel dat ik niet de enige ben die zoiets tegenkomt? Dan heb je een vogel die niet reglementair is.
                    Om dat te vermijden heb ik vorig jaar telkens het kleinste jong geringd met een ring van 0,1mm kleiner, wat doen jullie om dat probleem te voorkomen? Ik weet natuurlijk wel dat er een verschil is tussen de nederlandse en belgische wetgeving mbt aangeven van de te kweken vogelsoorten maar in belgie kan dat wel.

Opmerking

in Nederland mag dat niet, kleiner ringen.

hier heeft elke soort een voorgeschreven maat, met een afwijkende maat ben je strafbaar.
                      groeten Ton
                      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

is niet helemaal waar Ton,een noorse goudvink mag je volgens mij ringen met 2,9mm of met 3mm

gr gert

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door miro Bekijk Bericht
                          Ringplicht is er inderdaad gelukkig maar! Als je europese vogels kweekt of andere kun je wel eens het ongeluk hebben dat er bij nestcontrole een jong zijn ring kwijt is geraakt, ik veronderstel dat ik niet de enige ben die zoiets tegenkomt? Dan heb je een vogel die niet reglementair is.
                          Om dat te vermijden heb ik vorig jaar telkens het kleinste jong geringd met een ring van 0,1mm kleiner, wat doen jullie om dat probleem te voorkomen? Ik weet natuurlijk wel dat er een verschil is tussen de nederlandse en belgische wetgeving mbt aangeven van de te kweken vogelsoorten maar in belgie kan dat wel.
                          ik knip het stukje ventielslang wat ik over de ring doe niet te kort af en dan word de opening vanzelf wat kleiner

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
                            ...met een afwijkende maat ben je strafbaar.
                            Inderdaad, maar beter een afwijkende maat dan helemaal geen ring denk ik dan en als je dan een ring gebruikt welke dan 0,1 millimeter kleiner is lijkt het mij zo dat je bij controle geen echt probleem gaat krijgen.

Opmerking

kleiner ringen mag, maar dan moet de ring wel voor de soort besteld zijn, jaren lang heb ik ook 2,9 mm ringen besteld voor de grote goudvink, maar omdat ze steeds groter werden ben ik over gegaan op 3.0 mm ringen, toen kwam het vraagstuk, dat op de 3.0mm ring geen breukzone zat. waar ook over werd gesproken dat dit niet kon/mocht.

er wordt altijd gesproken over maximale ringmaat( voor geschreven ringmaat is de maximale ringmaat)dus kleiner kan en mag.
                              Last edited by naruch; 20-03-2016, 08:16.
                              www.fretteren.eu

Opmerking

In Belgie dien je enkel ringen voor europese te bestellen, de soort dien je niet op te geven. Daarom denk ik dat het geen probleem is om hier een maatje kleiner te ringen?
                                Wat doen jullie als er een jong zijn ring verloren is in het nest?

Opmerking

Working...
                                X