Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kuren bloemputters noodzakelijk?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Mijn ervaring met kuren niet kuren.

Vroeger kweekte ik Barmsijzen, nooit gekuurd. Ging perfect en ik had heel beperkte ruimte. Buitenhuid , want er mochten geen vogels binnen (thuis). Een 5 tal jaren geleden bouwde ik mij een kooi. lxbxh 185cm x 60 cm 100cm. Kan onderverdeeld worden in 3. 125 x 60 x 2 keer 50. Ik kocht mij een koppel distelvinken. Eerste nest 5 distelvinken zonder problemen de nesten daarna lagen de jongen dood naast het nest. Beginnersgeluk? Het kan.
    Waren de vogels gekuurd? Kan ook. Ik wisselde een pop voor een andere een gekuurde. Wist ik veel wat effect dat op de vogels had. Ze liet al snel het loodje. De jongen van mijn koppel hebben het al die jaren perfect gedaan, zonder kuren, maar ook zonder nageslacht, want ik zag er tegen op om nog gekuurde vogels aan te schaffen en mijn geld verloren te zien gaan.

Opmerking

Opmerking

Top uitleg, helemaal mee eens !!!!!!

Opmerking

Ik heb volgens mij al eerder in dit topic verteld van het kuren van mijn duiven. Zonder baytril had ik geen duiven hobby, dus kuurde zeker wel indien nodig. Waren de duiven niet goed belande ze in de kliko, had helemaal niets te maken met geld. Koste me alleen maar geld. Hierom ging ik geen vogels onnodig dood laten gaan. Voorbeeld, ik had een duif die om de zoveel jaar echt baytril nodig had. Top duif, goede kweker en speelde super in de lucht. Leeft nu nog steeds, is nu al tegen de 20 jaar aan. Nog een voorbeeld, deze is van onlangs. Ik had een goudvink en altijd alles goed, kom op een gegeven moment de dieren voeren, en zie dat de goudvink op beetje leven na bijna dood is. Bleef plat in mijn handen liggen. Dacht echt die kan ik straks begraven. Vlug baytril klaar gemaakt, en met pipet wat in zijn bek gedruppeld, ook bakje met water (baytril) op de grond erbij gezet zodat hij kon drinken (op stok zitten ging niet meer..) Dag later aanzienlijk verbetering, na 3 dagen de kuur al gestopt. Leeft nog steeds, is nu 12 jaar en blijft hopelijk nog lang hier. Preventief kuren doe ik niet meer, dit omdat ik van mening ben dat je gezonde dieren geen medicatie hoeft te geven. Maar kn niet anders zeggen als dat ik blij ben dat we ook zoiets als baytril kunnen gebruiken !

Opmerking

Laat mij het positieve van deze discussie belichten.
            Ik heb geen zin in bezoekjes aan dierenartsen (die meestal geen kaas hebben gegeten van klein pluimvee) etc.
            Ik ken ook persoonlijk geen mensen die kweken met wildzang of er mee gekweekt hebben. Ik steek alles van vogels op via boeken en internet. Het leuke aan dit forum is dat er gezegd wordt zoals het is! Kijk nu weet ik wat ik moet doen. Ofwel ga ik op zoek naar eerlijke(bedoel hiermee kwekers die niet liegen) kwekers die kweken zonder antibiotica, ofwel volg ik Marx zijn spoor en zoek mij wat sterkere vogels zoals Mozambique sijsjes. ps : Wordt er bij kardinalen ook veel gekuurd?

Mijn gedacht: er is niets mis met een zieke vogel behandelen. Antibiotica geven aan mens of dier zonder dat hier een reden voor is , is volledig verkeerd.
            Last edited by jotto; 08-10-2015, 11:16.

Opmerking

[QUOTE=bonkje;515595]al tijden reageer ik niet meer maar hier kan ik niet anders.ik kweek bloemputters zonder kuren ook niet 1-2 keer per jaar ik werk alleen met onkruiden zoals al eerder is aangegeven zit hier de juiste samenstelling in.Helaas zijn er altijd nog de geldwolven die wel preventief kuren en wat krijg je dan de nieuwe eigenaren vragen er na en beginnen er ook aan helaas is het zo maar wel waar verder zal ik over kuren niet meer op in gaan.preventief kuren is in mijn ogen funest voor deze geweldige hobby[/QUOTE
              Olie op het vuur smijten is ook een hobby... voor de rest dank voor uw nuttige bijdrage in dit toch al 'verouderde' topic...

Opmerking

Opmerking

al die drama om helemaal niets kan de avicultuur missen josly

Opmerking

Alle reptielen fora, drama. Alle exoten fora, drama. En nu kom ik veel op vogel fora, drama. Al die drama is al JAREN aan de gang, en heeft nooit niemand maar dan ook niemand geholpen. Er word gevraagd of kuren noodzakelijk is, en dan komt er een draai aan alsof iemand die bv baytril gebruikt een crimineel is en heel de hobby verpest. BELACHELIJK !! De hobby word verpest door die drama makers......

Opmerking

Opmerking

Er zullen altijd voor- en tegenstanders zijn, volgend jaar wil ik het ook proberen zonder preventief te kuren bij mijn putterkweek, wat ik nu wel doe.

Opmerking

Tja zitten we terug in de middeleeuwen?Zoals ik van uw tekst begrijp kunnen enkel gekuurde vogels ziek worden en niet gekuurde vogels niet? In ieder geval een zeer ouderwetse gedachte...
                          By the way heb je dit jaar ook niet geprobeerd om putters te kweken?

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door miro Bekijk Bericht
                            ...Zoals ik van uw tekst begrijp kunnen enkel gekuurde vogels ziek worden en niet gekuurde vogels niet?...
                            Dan heeft u dat inderdaad verkeerd begrepen. Niet gekuurde vogels kunnen uiteraard ook ziek worden. Frappant is wel dat gekuurde vogels met mijn methode 9 van de 10 keer problemen krijgen.

Zo kocht ik onlangs twee koppels Geelbuiksijzen welke gekuurd waren, dit omdat ik op dat moment geen kweker kon vinden die ongekuurde geelbuik sijzen had. Het ene koppel is van 2012 en heeft jongen gehad en het andere van 2015 en hadden natuurlijk nog nooit jongen gehad. Meteen toen ik ze thuis had ben ik ze gaan observeren en ontdek ik dat ze een beetje zaten te hijgen en dat ze de vleugels niet mooi op de staart dragen, ze laten ze een beetje hangen en er zit weinig beweging in devogels. Ik heb ze onderworpen aan mijn test en na een dag of 3 gingen ze raar doen, eerst die van 2015 en daarna die van 2012, dus ben ik direct terug gegaan op kraanwater met Allicine en Ropabird. Vervolgens trokken ze weer bij. 7 dagen later weer op regenwater gezet en nu 4 weken later zijn ze keihard. Ze zitten niet meer te hijgen en zijn veel actiever, ook de vleugels laten ze niet meer hangen en liggen mooi plat op de staart. Volgende week na het uitvangen van mijn jonge Magellaansijzen mogen ze in de Voliere.

Oorspronkelijk geplaatst door miro Bekijk Bericht
                            ...By the way heb je dit jaar ook niet geprobeerd om putters te kweken?

Opmerking

Ik denk dat dit eigenlijk wel een beetje zo zou moeten zijn: Men moet vogels puur kuren indien dit noodzakelijk is als de vogels ernstige klachten heeft waardoor hij zou kunnen overlijden, niet om meer jongen om stok te krijgen. Maar dat is mijn mening. Ik ben zelf heel trots op mijn 3 jonge bloemputters, en heb liever 3 jonge zonder kuur dan 8 met kuur.
                              Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
                              Vergeet niet te kijken op mijn site!
                              http://birdbreeder.simpsite.nl/

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door BirdBreeder Bekijk Bericht
                                Ik denk dat dit eigenlijk wel een beetje zo zou moeten zijn: Men moet vogels puur kuren indien dit noodzakelijk is als de vogels ernstige klachten heeft waardoor hij zou kunnen overlijden, niet om meer jongen om stok te krijgen. Maar dat is mijn mening. Ik ben zelf heel trots op mijn 3 jonge bloemputters, en heb liever 3 jonge zonder kuur dan 8 met kuur.

Opmerking

Working...
                                X