Maar ik stop er ook weer mee. Was leuk om weer even te praten over een onderwerp als dit. Ik heb gelukkig geen putters meer en ik ga gewoon verder met het naar eer en geweten verzorgen van mijn huidige en toekomstige vogels. Lekker genieten van een hobby en me niet teveel bezig houden wat iedereen op internet vindt van hoe ik het doe. Eerder eens discussie gehad over handopfok van wat vogels. Puttertjes onder kanaries en noem maar op. Allemaal gedaan. Super leerzaam want niks bleek te kloppen. Kweken doen ze prima. Heb nu een handopfok Mozambique sijsjes popje op haar tweede nestje zitten. Puttertje dat door mijn harzer was groot gebracht deed het ook al prima met zijn putterpop dus ik neem al die stellige meningen tegenwoordig met een korrel zout. En ik ga er ook niet meer energie in steken dan nodig. Want iedereen weet tegenwoordig alles erg goed op internet maar ervaring leert dat dat lang niet altijd correct is. Niks persoonlijks maar gewoon eigen ervaring.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Kuren bloemputters noodzakelijk?
Collapse
X
-
geen problemen, met het vinden van de nesten, in zo`n grote voliere ? de europese soorten, moeten een ringetje tenslotte.groeten Ton
mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Berichtgeen problemen, met het vinden van de nesten, in zo`n grote voliere ? de europese soorten, moeten een ringetje tenslotte.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door miro Bekijk BerichtIk denk dat Marx bedoeld dat er in de vrije natuur geen gevaar is voor overbevolking zoals in een voliere wat de ziektedruk reduceerd.
Groenlingen keiharde vogels??? Ik vrees dat je van EC-vogels niet veel kaas gegeten hebt...Oorspronkelijk geplaatst door euphonia Bekijk BerichtDat mag u vrezen, mijn mede collega kwekers weten dat dit echter iets anders ligt.
Nog even ter aller informatie hier eens stukje van een man die al vanaf 1961 vogels kweekt, o.a. putters.
"De rui van de jongen:
Ik heb alleen problemen met jonge putters en wel voordat ze in de eerste rui komen. Iedereen zegt dat dat aan het weer (vocht) ligt. Iedereen weet wel een oplossing; heel lang ESB3 geven met 1 gram/liter drinkwater, om de 2 weken of iedere week zelfs Baycox geven, water het hele jaar door aanzuren. Of een heel weekprogramma van firma’s die tientallen potjes, flesje of poedertjes verkopen. Ze spelen in op ‘kwekerspech’. Als je al die adviezen zou opvolgen krijgen de vogels geen dag per week normaal drinkwater en moet je wel 10 potjes hebben om aan het eivoer toe te voegen.
Medicatie en zo ja welke?
Ik heb tot op voor enkele jaren mijn putters enkele dagen per week ESB3 gegeven. Jongen bleven doodgaan. Toen het sneller werkende Baycox in de handel kwam maakte ik de combinatie: 1 x per maand 2 dagen Baycox met uitzondering van mei, juni, juli en augustus en in die kweek maanden weer ESB3 (lage dosering) enkele dagen per week. Indruk: dat ging beter. Ik heb ESB3 nu vaarwel gezegd om preventief te kuren en heb de laatste 3 jaren 1 x per maand ‘gebaycoxd’.Vanaf begin volgend jaar geef ik in de kweek maanden de putters ook een Baycox meer. Met medicijnen geven los je alleen maar tijdelijk een probleem op. Strengere selectie op gezondheid en lichamelijke weerstand tegen atoxoplasmose en coccidiose levert volgens mij meer op. Die weg zoek ik."
Bron: http://www.bec-info.com/Leden/Artike...0-96243cd20640
Ik heb nog steeds geen wetenschappelijk onderzoek gevonden over putter in het wild en of een onderzoek m.b.t. het in gevangenschap kweken van putters.
Jij zegt dus dat je van europese wel iets afweet, of nee uw collega-kwekers weten het wel. Wat heb je dan van europese gekweekt dit jaar en welke soorten bezit je dan?
Zoals ik eerder in het topic aanhaalde kuur ik mijn jongen 1 keer preventief(ESB3) bij het uitvliegen en spenen, van de 28 jongen die ik dit jaar gekweekt(4koppels) heeft het er eentje niet gehaald. Spring ik onbezonnen om met antibiotica? Ik vind van niet, zeker niet als ik uw aangehaalde bericht er tegenover zet want dat is over de top mijn inziens? Ik snap eigenlijk niet waarom je deze tekst erbij haalt? Jij bent toch tegen kuren??. Heb ik slappe vogels? Ik vind van niet aangezien mijn vogels de hele winter buiten verblijven en zelfs geen nachthok hebben.
Niet tegenstaande zal ik volgend kweekjaar mijn jongen niet kuren en kijken naar het verschil in uitval ik ben benieuwd... Misschien dat alle vooroordelen hier dan de wereld uitgeholpen zijn.
Wat de resultaten zijn van generaties roekeloos kuren zijn tov vogels die nooit preventief gekuurd zijn kan ik heel kort zijn en daarvoor hoef ik geen wetenschappelijk onderzoek. Ze gaan allemaal dood als je het niet goed doet... In de tijd dat er nog niet van kuren gesproken was en we nog vogels mochten vangen zijn er veel putters en andere EC-vogels dood gegaan! Dat zal dan wel niet geweest zijn door generaties lang te kuren...
Opmerking
-
Ik vind het vrij apart dat jullie beweren dat kuren noodzakelijk(of af en toe) is bij putters, terwijl ik mijn putters nooit heb gekuurd en er gewoon jongen bij heb gekregen. Ik deel de mening dat het nodig wanneer een vogel ziek is, maar waarom zou je nog meer gebruik maken van kuren als de vogel gewoon goed in de veren zit?Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
Vergeet niet te kijken op mijn site!
http://birdbreeder.simpsite.nl/
Opmerking
-
Hoi Marx,
Hybrides van zwarte x bruine spreeuw zijn gewoon vruchtbaar. Hierdoor is de zwarte spreeuw er tegenwoordig ook in een bruine mutatie...Zou zelf via mijn witte Europese spreeuwen witte zwarte spreeuwen kunnen fokken, maar ja, wie zit daar op te wachten?
Misschien een keer een nieuw topic openen , zodat de mannen hier verder kunnen over al dan niet kuren.
Ja je voelt het goed, ik sta niet echt te springen om weer veel te posten. Voor je het weet raak ik weer verzeild in de discussies van een paar jaar geleden. Enfin, jij weet wat ik bedoel, want je was er zelf ook bij en werd destijds zelfs verbannen als ik het goed heb.Last edited by Robin; 13-10-2015, 17:43.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door Robin Bekijk BerichtHoi Marx,
Hybrides van zwarte x bruine spreeuw zijn gewoon vruchtbaar. Hierdoor is de zwarte spreeuw er tegenwoordig ook in een bruine mutatie...Zou zelf via mijn witte Europese spreeuwen witte zwarte spreeuwen kunnen fokken, maar ja, wie zit daar op te wachten?
Misschien een keer een nieuw topic openen , zodat de mannen hier verder kunnen over al dan niet kuren.
Ja je voelt het goed, ik sta niet echt te springen om weer veel te posten. Voor je het weet raak ik weer verzeild in de discussies van een paar jaar geleden. Enfin, jij weet wat ik bedoel, want je was er zelf ook bij en werd destijds zelfs verbannen als ik het goed heb.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door Robin Bekijk BerichtHoi Marx,
Ja je voelt het goed, ik sta niet echt te springen om weer veel te posten. Voor je het weet raak ik weer verzeild in de discussies van een paar jaar geleden. Enfin, jij weet wat ik bedoel, want je was er zelf ook bij en werd destijds zelfs verbannen als ik het goed heb.Oorspronkelijk geplaatst door Robin Bekijk BerichtDit soort spreeuwen misschien?
Fantastisch mooi zo'n nest. Hebben ze in je duim gepikt?
Last edited by Marx; 13-10-2015, 21:39.
Opmerking
-
mooie vogels Robin, en een wel heel bijzondere voliere denk ik, zo te lezen.
500 m2 is wel prachtig ja, in sprundel staat ook zo iets, bij Jack Evers.
ik zou er graag eens in rond neuzen.....groeten Ton
mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking