Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Uitleg Positieflijst

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Op dit moment bestaat er geen Positieflijst, het wachten is op de eerste resultaten van de nieuwe methode.
    Naar verwachting zal de staatssecretaris die rond 1 januari 2015 bekend maken.

Er is dus ook geen reden om nu alvast afstand te doen van uw dieren !!!www.huisdieren.nu
    Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

Voor wat betreft de effecten van een positieflijst -althans in de mate zoals het ministerie en de lobbypartijen c.q.anti-Dierhouderijorganisaties (voor alle duidelijkheid eerder door mij op een rij gezet) zou ik graag de discussie met betreffende partijen aangaan.
      Het geheel is/wordt in het leven geroepen onder de vlag van dierwelzijn, maar heeft mijns inziens in te hoge mate een volstrekt omgekeerd effect.

Zoals Jeroen terecht opmerkt staat het begrip 'ongewenste invasieve exoten' los van de positieflijsten.
      De wet dieren en bijbehorende bijlagen (indeling in lijsten) is geheel van Nederlandse makelij.
      De wetgeving aangaande invasieve exoten komt uit Brussel en zal derhalve een apart 'gevecht' worden.

Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Stand van zaken: http://www.aviornis.nl/actueel/avior...1dc53494848370
        Met vriendelijke groet, Jeroen

www.jeroenhubert.nl

Opmerking

#
          Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Naar aanleiding van diverse reacties in mijn mailbox het volgende:

In het huidige stadium is 'slechts' sprake van regelgeving ten aanzien van zoogdieren.

Onderneem onder geen beding (paniek) acties met uw dieren en al helemaal niet met vogels, reptielen vissen etc.

Nog even voor de duidelijkheid:
            Uw medewerking aan de door het ministerie gewenste opgave van soorten is -geheel in tegenstelling tot de door datzelfde ministerie gewekte suggestie- geen verplichting!

Door recent gebleken houding en acties van het ministerie is het wellicht zelfs verstandig om hier vooralsnog geheel niet aan mee te werken!

Eerst maar eens duidelijkheid omtrent welke (vogel)soorten strak wel en niet gehouden mogen worden.

Dan procedures uitvechten en uiteindelijk een beslissing van het Europese hof afwachten.

Pas daarna is het vroeg genoeg om eigen beslissingen nemen!

#
            Last edited by rupicola; 13-12-2014, 21:25.
            Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Wij zijn gewend om geduldig te wachten op eitjes die uit moeten komen, dus we wachten nu ook geduldig af.

groetjes fons
              Uit gouden korenaren schiep GOD de Goirlenaren
              uit het restant de rest van het land.

Opmerking

Waar ik met name van geschrokken ben is de welhaast slinkse wijze waarop het ministerie te werk blijkt te gaan, afspraken voor overleg met de sector afzegt, doorgaat met het opleggen van ongefundeerde beperkingen en bovenal doodleuk, maar wel discutabel en vooral ook in strijd met bestuursrecht aankondigt dat tegen een besluit omtrent een soort geen bezwaar en beroep mogelijk is!!!

Met het illegaal bezit in het vooruitzicht is het dumpen van dieren al in verhoogde mate gaande.
                Dit raad ik sterk af.
                Niet alleen omdat de strijd nog niet is gestreden, maar ook ten aanzien van de gevolgen hiervan voor zowel de betreffende dieren als ook de natuur.
                Dit is geen goede reclame vanuit de houderij en bovendien zeker geen goede oplossing!
                De staatssecretaris is overigens wel in kennis gesteld van dit risico als gevolg van onderhavige wetgeving.

Verder mag het opmerkelijk heten dat de staatssecretaris blijkbaar en willens en wetens, (zij is dus schriftelijk in kennis gesteld van meerdere nadelige gevolgen van deze wetgeving) doorgaat met de geplande decimering van de dierhouderij.

Zomaar even een paar gevolgen op een rij:

Een fokverbod kan betekenen dat koppels (al dan niet voor het leven gevormd) moeten worden gescheiden.

Een fokverbod kan betekenen dat sociale soorten niet langer samen gehuisvest kunnen worden.

Een fokverbod kan betekenen dat huisvesting in grote diervriendelijke verblijven niet langer mogelijk zal zijn, teneinde een 100% effectieve controle te kunnen uitoefenen op het voorkomen van strafbaar gestelde fokresultaten.

De betreffende soorten zullen als gevolg van onderhavige wetgeving uit het zicht gehuisvest gaan worden, waarbij ze van (buiten)verblijven naar zolders en kelders zullen verdwijnen.

Een aanzienlijk deel van de getroffen dierhouderij zal zeker in de illegaliteit verdwijnen, met doorgaans een aantal bijkomende randverschijnselen die het welzijn van de betreffende dieren niet direct ten goede zal komen.

De economische waarde van de dierhouderij loopt in de miljarden!
                ook hier zal een fikse schade worden toegebracht aan de maatschappij.

Meervoudig wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat de kwaliteit van menselijk leven aanzienlijk wordt vergroot door het houden van dieren. Het spreekt voor zich dat onderhavige wetgeving hier schade aan gaat toebrengen.

#
                Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Opmerking

Coen, zoals ik ergens in eerdere berichten al eens heb gemeld mankeert er wel een en ander aan de gang van zaken.

De weg zoals deze nu wordt bewandeld door het ministerie heeft onnodige nadelige gevolgen voor mens en dier
                    en krijgt bovendien steeds meer karaktertrekken van een prestigeproject.

Het is zo langzamerhand ook zeer de vraag waar het aandeel 'dierwelzijn' uiteindelijk nog staat in het gehele verhaal.

Het is tevens de vraag of al die zgn. lobbypartijen, 'dierenvrienden', 'dierenbeschermers' en noem maar op
                    eigenlijk wel in de gaten hebben wat ze allemaal teweeg brengen en wat de gevolgen van de voorgenomen positieflijst methode voor veel soorten gehouden dieren gaat inhouden.

Ten slotte herhaal ik ook nog maar eens mijn stelling omtrent overeenkomsten met maatschappelijke vraagstukken als bijvoorbeeld drugs- en prostitutiebeleid,

Deze zijn over de jaren meer dan overstelpt met allerlei al dan niet aangescherpte wet- en regelgeving.

Het 'probleem' werd uiteindelijk nooit opgelost!

vroeger niet, nu niet en in de toekomst niet!

. . . . . en ik weet dat ik niet de enige ben die de overeenkomsten ziet.

De bereidheid om desnoods te komen tot een minder transparante vorm van dierhouderij is groot.

Laat ik echter voorop stellen dat geschetste situatie niet mijn voorkeur heeft.
                    Last edited by rupicola; 15-12-2014, 10:33.
                    Amigo de los Psittacidos

Opmerking

mag houden!

De positieve kant van het geheel is dat het bekende gezegde: "van uitstel komt afstel" misschien nog wel eens een rol kan gaan spelen.

Het heeft er in ieder geval alle schijn van dat men zich enorm aan het verslikken is in de complexiteit van het onderwerp.

#
                      Last edited by rupicola; 24-12-2014, 10:38.
                      Amigo de los Psittacidos

Opmerking

toevoeging op vorig bericht:

Zoals aangegeven begint de gang van zaken rond de positieflijst trekjes te vertonen van wanbeleid.

Met stijgende verbazing heb ik kennis genomen van de berichtgeving in het nieuws vandaag, waarbij dit kabinet heeft aangegeven dat zij geen maatregelen zal treffen tegen 2 ministers die een recent aangenomen wet (hoge inkomens) voorlopig zullen negeren.

Lekkere geloofwaardige club daar in Den Haag!

Wat kan en mag een dergelijk kabinet dan nog verwachten van de Nederlandse burgers!
                        Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Een beetje leesvoer.
                          Het beleid vanuit Europa (2007 - 2013, een nieuwere versie heb ik nog niet kunnen vinden): http://ec.europa.eu/food/animal/dise...trategy_nl.pdf

Opmerking

Deze brief had ik gemist, maar de datum van inwerkingtreding is al opgeschoven naar 1 februari 2015: http://www.rijksoverheid.nl/document...erenbezit.html

www.jeroenhubert.nl

Opmerking

Er zijn vandaag weer wat berichten in de media verschenen: http://www.nu.nl/binnenland/3963354/...-huisdier.html. Hierin wordt gesuggereerd dat de Positieflijst vogels (en reptielen) ook al in 2015 ingevoerd zal worden.

Overigens wordt er (ineens?) op verschillende plekken over 'huisdierenlijst' gesproken.

Op mijn eigen website heb ik ook een stukje over de Positieflijst geschreven om er wat meer aandacht voor te vragen: http://www.jeroenhubert.nl/positieflijst/

Verder zag ik dat hier ook wat meer informatie over het indienen van bezwaarschriften voor soorten staat: https://mijn.rvo.nl/dieren-op-de-huisdierenlijst (ik heb geen idee hoe lang het er al staat).

www.jeroenhubert.nl

Opmerking

Tot mijn grote verbazing (b)lijkt dat de 'positief'lijst voor zoogdieren er op de valreep toch nog even door is geknald.

Datum inwerkingtreding is gesteld op 1 februari 2015.

Deze dieren mogen worden gehouden:

Huiskat (Felis Domesticus)
                                Huishond (Canis Lupus Familiaris)
                                Konijn (Oryctolagus cuniculus))
                                Bruine rat (Rattus norvegicus)
                                Tamme muis (Mus musculus)
                                Cavia (Cavia porcellus)
                                Goudhamster (Mesocricetus auratus)
                                Gerbil (Meriones unguiculatus)
                                Nerts (Mustela vison)
                                Paard (Equus caballus)
                                Ezel (Equus asinus)
                                Varken (Sus scrofa)
                                Geit (Capra hircus)
                                Rund (Bos Taurus)
                                Waterbuffel (Bubalus bubalisl)
                                Damhert (Cervus dama dama)
                                Middeneuropees edelhert (Cervus elaphus)
                                Schaap (Ovis aries)

Er zijn nog 160 dieren die nog voor 1 februari beoordeeld moeten worden. (???)

Van 371 dieren is al zo goed als zeker dat ze niet worden toegestaan, omdat ze niet eens beoordeeld worden.

lijsten voor vogels, vissen en reptielen volgen in 2015.

bron: RTL nieuws.
                                Last edited by rupicola; 30-12-2014, 20:29.
                                Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Working...
                                X