Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Uitleg Positieflijst

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

weet waar u op stemt 3

De leden van de PvdD-fractie hebben kennis genomen van het fokverbod dat zal worden ingesteld voor dieren die niet meer gehouden mogen worden. De leden van de PvdD steunen deze maatregel maar zij wijzen erop dat ook een handelsverbod noodzakelijk is. Is de staatssecretaris ook van plan een verbod in te stellen op de handel in bijvoorbeeld winkels of op het internet van dieren die niet meer gehouden mogen worden? Zo ja, op welke wijze zal dit handelsverbod worden vormgegeven en op welke termijn gaat een dergelijk verbod er komen? Zo nee, waarom niet? De leden van de PvdD-fractie willen graag weten of dit fok- en handelsverbod ook zal gelden voor afnemers buiten Nederland. Kan de staatssecretaris bevestigen dat de dieren die niet op de positieflijst voorkomen ook niet meer voor export gehouden of gefokt mogen worden in Nederland? Graag een reactie. Voorts willen de leden van de fractie van de PvdD graag weten of er voorwaarden gaan gelden voor de fok en handel in dieren die onder voorwaarden gehouden mogen worden. Kan de staatssecretaris daarnaast uitleggen wat er gaat gebeuren met dieren die op dit moment nog verhandeld en gehouden mogen worden, maar per 1 januari 2014 niet meer? Hoe zit het met fokkers en handelaren die bijvoorbeeld nog dieren ten voorraad hebben, of die na de inwerkingtreding van de positieflijst nog dieren ten verkoop aanbieden of zullen afleveren, eventueel aan klanten buiten Nederland? Zullen er op grond van artikel 2.7 van de Wet Dieren regels worden opgesteld over het verhuren van dieren die met de inwerkingtreding van de positieflijst niet meer gehouden mogen worden? Zo ja, hoe zien deze regels eruit? Zo nee, waarom niet?
    Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

En dit mag wel?

En deze shit gebeurt nog steeds,verboden maar gaat gewoon door.
      Vogeljacht,niet voor in de voliere maar om te eten en ze sterven een langzame dood door het vangen met lijmstokken en zijn ze niet dood dan wordt de nek omgedraaid.
      En wij mogen dan misschien binnenkort geen vogels meer in de voliere houden van onze fijne regering?

Mvg,
      Kingfisher.

Opmerking

Als mogelijke aanvulling op wat de overheid doet, niet doet, weet en niet wil weten.

Misschien dat ze de inspanningen van de Nederlandse liefhebbers ooit eens kunnen en willen vertegenwoordigen en het eigen "beleid" tegenover de burgers eens waar gaan maken, dit o.a. door in het buitenland te pleiten voor het behoud van veel vogelsoorten die in Nederland zeer fanatiek worden "beschermd"?

342 Waarom vindt u het noodzakelijk om een positieflijst te ontwikkelen voor vogels, en bent u voornemens om ook nog andere positieflijsten te ontwikkelen? Zo ja, waarom?

Het doel van de positieflijst zoogdieren is het reguleren van het houden van zoogdiersoorten opdat alleen die diersoorten worden gehouden die uit oogpunt van dierenwelzijn en risico’s voor de mens verantwoord gehouden kunnen worden. Dit doel is mede van toepassing op de soorten van alle andere dierklassen waarbij ik mij eerst richt op de dierklassen waarin de meest gehouden diersoorten zijn ingedeeld. Dit zijn vogels en reptielen. Ik streef ernaar om eind 2014 uw Kamer een voorstel te sturen voor een positieflijst voor reptielen en vogels.
        private organisatie
        bron: http://www.rijksbegroting.nl/2014/ka...kst188126.html

Politiek:
        Ieder z'n ding, maar in relatie tot onze hobby is de PVDA (partij voor duurzame armoede?) al niks beter dan de partij voor dieren.
        Stemgedrag politiek (eerste kamer): http://www.eerstekamer.nl/behandelin...epe6ltcwzg.pdf
        Soms kan het beter zijn om op een niet genoemde partij te keizen
        De voorzitter:
        Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van
        de PVV, de ChristenUnie, 50PLUS, D66, GroenLinks, de
        PvdA, de PvdD en de SP voor deze nader gewijzigde motie
        hebben gestemd en de aanwezige leden van de overige
        fracties ertegen, zodat zij is aangenomen.

Opmerking

Tja, en nu??
          Groeten,

-J.J.-

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door ele

Politiek:
            Ieder z'n ding, maar in relatie tot onze hobby is de PVDA (partij voor duurzame armoede?) al niks beter dan de partij voor dieren.
            Stemgedrag politiek (eerste kamer): http://www.eerstekamer.nl/behandelin...epe6ltcwzg.pdf
            Soms kan het beter zijn om op een niet genoemde partij te keizen
            Dit bedoel ik. het wetsvoorstel is dus door de eerste kamer, en daarom mijn vraag: wat nu?
            Groeten,

-J.J.-

Opmerking

Ok
              Die link was vooral bedoeld om mensen alert te maken op de meningen van de diverse politieke partijen.
              Al zijn er binnen een partij vaak ook weer diverse meningen.

Er staat heel wat info over het stemgedrag van politici / politieke partijen op internet.
              http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/31389_wet_dieren (eerste kamer)
              http://www.tweedekamer.nl/ (tweede kamer)

De invoering van de positieflijst voor zoogdieren:

Misschien is het voor de positieflijst voor vogels een klein voordeel dat die lijst voor zoogdieren eerst op het programma staat?

Opmerking

Een klein voordeel: zo zou ik het niet noemen.

Ik zie het meer 'als een opstap tot'. Als de wetsmakers dit bevalt, maken ze binnen de kortste keren een wet, ook voor vogels etc.
                Zitten er haken en ogen aan de 'zoogdieren-wet', dan worden deze snel gladgestreken en komt er een wet voor vogels etc.
                Mochten de wetsmakers op veel tegenstand stuiten, dan ben ik benieuwd hoe ze het aan gaan pakken. Maar ik verwacht wel dat er toch iets gaat komen.
                Groeten,

-J.J.-

Opmerking

Eerlijk gezegd zie ik de volgorde van de gefaseerde inwerkingstelling van de wet dieren als tamelijk weloverwogen.

Hopelijk zie ik het verkeerd, maar de zoogdier-organisaties wekken vooralsnog niet echt de indruk dat ze voor echt felle tegenstand zullen gaan zorgen.
                  Wanneer er daadwerkelijk zwak verweer wordt gevoerd in de eerste fase, kan jurisprudentie ontstaan, die vervolgens heel vervelend kan uitpakken voor de belanghebbenden bij de opvolgende fasen!
                  Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Ik wordt erg depressief als ik dit alles lees over die "positieflijst". Wat een minne figuren daar in Den Haag. Maar wat ik me nu afvraag, ik lees dat er zo'n 6-7 soorten op de "groene lijst" komen, dus die je gewoon mag houden, en zo'n 30-40 onder voorwaarden en de rest gewoon verboden. Moet ik soorten lezen als "de zebravink, de kanarie enz enz." of worden hiermee families bedoelt?

Hoe dan ook, beter wordt het er niet op.

Opmerking

Duidingen in de wet zullen in principe per soort worden gedaan.

Welke specifieke soorten (en hoeveel) straks als 'vrij te houden' of 'houdbaar onder voorwaarden' zullen worden aangemerkt moeten we op dit moment simpelweg afwachten. Deze informatie staat vooralsnog gepland voor eind 2014.

In eerste instantie staan nu eerst 'de voorwaarden' aangaande de categorie 'houdbaar onder voorwaarden' op de agenda.

Dat mag ook wel want de wet dieren is vorig jaar al in werking getreden en verwijst dus naar die voorwaarden.
                      Punt is dat niemand verder nog weet wat die voorwaarden precies inhouden!

Half werk zou je kunnen stellen en dat is blijkbaar slechts voorbehouden aan hoge functies, want ieder ander zou daar al snel en onverbiddelijk op afgerekend worden!!!
                      Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Wat ook interessant gaat zijn is hoe de huidige staatssecretaris om zal gaan met een toezegging van een van haar voorgangers (Verburg), welke toezeggingen heeft gedaan dat de soorten welke gebruikt worden in Surinaamse zangwedstrijden buiten schot zouden blijven onder het mom van het respecteren van een culturele activiteit.

Opmerking

Jaaaah, een van de punten als het gaat om het gelijkheidsbeginsel!
                          Amigo de los Psittacidos

Opmerking

In afwachting van nadere publicatie van 'de voorwaarden' waaronder een specifieke groep diersoorten straks eventueel gehouden mag worden lijkt het momenteel even rustig omtrent de ontwikkelingen van de nieuwe wetgeving.

dan valt je oog wel eens op wat andere zaken zoals bijvoorbeeld dit voorbeeld van 'houding en drive' onder lieden die we naar mijn mening wel mogen beschouwen als tegenpartij!

gewoon even ter kennisgeving dus. . . . . of eigenlijk meer ;(
                            Amigo de los Psittacidos

Opmerking

En hier maar moeilijk doen over een positieflijst

Ze zouden beter hier hun energie in steken ipv verspillen aan die positieflijst.
                              Let op niet voor tere zieltjes.

Mvg,
                              Kingfisher.

Opmerking

Bijvoorbeeld!
                                Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Working...
                                X