Mededeling

Collapse
No announcement yet.

stress

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• stress

Welke factoren zouden kunnen leiden tot stress bij onze vogels?
    Kort of langdurig.

Zelf kom ik op o.a.:
    - momenten van uitvangen
    - in gezelschap van de verkeerde vogels misschien
    -

mvg. Eelke

Oorspronkelijk geplaatst door ele
    Welke factoren zouden kunnen leiden tot stress bij onze vogels?
    Kort of langdurig.

Zelf kom ik op o.a.:
    - momenten van uitvangen
    - in gezelschap van de verkeerde vogels misschien
    -

mvg. Eelke
    - transport

- tt's/tafelkeuringen.

- muizen/bloedluis/ongedierte

- roofvogels/marters

- weeromstandingheden/storm/regen/hagel

- vuurwerk
    Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Een zekere spanning ook wel stress genoemd hoort nu eenmaal bij het leven.

In het algemeen wordt er echter pas van stress gesproken als het gaat om
      een voortdurende negatieve spanning of een spanning die te groot is.
      In het laatste geval is de spanning natuurlijk ook negatief.

Gezonde vogels kunnen de spanning van uitvangen en opkooien
      wel aan.

Voorzichtigheid is uiteraard wel geboden.
      Vr.groeten van
      Antoni

homepage:
      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Opmerking

Naast het bovenstaande, denk ik aan:

onrustige verlichting, ( bijvoorbeeld een defecte starter van een tl )
        onnatuurlijke geluiden. ( bijvoorbeeld een piepend scharnier )
        Met vriendelijke groet:
        Henk.

Opmerking

Klein type foutje Josly?

ik krijg WE'RE SORRY, THIS PAGE NO LONGER EXISTS

te zien.
          Met vriendelijke groet:
          Henk.

Opmerking

Deze bedoeld Josly: http://www.vetwest.com.au/pet-librar...s-in-your-bird
            Groeten Michael

Opmerking

ok thanks
              nu even mijn engels opschroeven.
              Met vriendelijke groet:
              Henk.

Opmerking

Geeft niks Josly, gezondheid gaat voor

Het beste er mee.
                Groeten Michael

Opmerking

ik weet niet meer in welk nummer maar er is eens een groot stuk geschreven over stress in Onze Vogels

Opmerking

Inderdaad Van Tuijl, in het aprilnummer stond een leuk artikel van Alois van Mingeroet.

De Domeinnaam kvvv.nl wordt nog niet gebruikt en is te koop voor 70,00 euro. Heeft u interesse om deze mooie domeinnaam van ons over te nemen?

Als het leven zwaar is, blijven sommige vogels relaxt. Dat verkleint hun overlevingskansen, maar is beter voor de jongen. Wetenschappers bestudeerden de

Van de site van A. Vogel (gaat over mensen):
                    Bij stress gaat het lichaam meer stresshormonen produceren.
                    Dit is een natuurlijke reactie om het lichaam in staat van alertheid te brengen om snel te anticiperen op dreigende situaties.
                    Van oorsprong is stress dus heel nuttig. Maar als het lichaam langdurig stresshormonen blijft produceren, wordt de gezondheid er op lange termijn door belast.
                    De lichaamsdruk kan gaan stijgen, er kunnen problemen met de lichaamsmotor en spijsvertering ontstaan, de weerstand gaat achteruit en het geheugen wordt minder. En op korte termijn ontstaat vaak een groot verlangen naar ongezond eten, zoetigheid en nicotine.
                    Langdurige stress kan in die zin heel wat gezondheidsproblemen en ook overgewicht tot gevolg hebben. En juist dat blijken grote veroorzakers van stress te zijn.
                    Kunnen we bij vogels ook overgewicht en afwijkend eetgedrag waarnemen / verwachten bij stress?

mvg. Eelke

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door ele
                      Kunnen we bij vogels ook overgewicht en afwijkend eetgedrag waarnemen / verwachten bij stress?
                      Ik heb stage gelopen bij onderzoek naar invloed van stresshormonen bij vogels en daar zagen we wel dat de vogels meer gingen eten en (mede?) daardoor ook in gewicht aankwamen.

Maar bij mensen heb je ook personen die juist minder gaan eten bij stress en erg afvallen. Dat verschil zal er bij vogels misschien ook wel zijn?

Opmerking

Overgewicht en afwijkend eetgedrag bij cultuurvogels is een gevolg van een foutief gegeven voeding en te weinig lichaamsbeweging, lees, vlieginspanning. Dan praten we over een vetzucht-pathologie.

Langdurige stress en een blijvend verhoogd voorkomen van corticosteron, inclusief de biochemische afgeleiden, in het lichaam van een cultuurvogel, veroorzaakt een vervetting van de lever. Dat is een totaal andere pathologie, dewelke weinig gelijkenissen vertoont met de vetzucht, hiervoor genoemd.

Stress bij vogels is een samenraapsel van een heleboel factoren, die er aanleiding kunnen toe geven.

Bij gouldamandines bv. is het meer agressieve gedrag van de roodkoppen t.o.v. de zwartkoppen, een gekend voorbeeld van stressintroductie bij deze zwartkoppen, inzonderheid bij overbevolking.

Maar zo zijn er nog vele andere voorbeelden in verband met stress door agressie.

Het is heel belangrijk dat je, binnen uw eigen kweeksysteem, gaat bepalen : wat kan er stress veroorzaken bij mijn vogels, in gevangenschap, en hoe kan ik daar een oplossing voor bieden. Dat zal voor elke liefhebber anders zijn, in detail, omdat iedereen een eigen systeem heeft.

Opmerking

Ik heb stage gelopen bij onderzoek naar invloed van stresshormonen bij vogels
                          Kan je dit onderzoek eens beschrijven, in detail.

Vogels ? : cultuurvogels, wilde vogels, trekvogels...?

Opmerking

Deze misschien?

mvg. Eelke

Opmerking

Opmerking

Working...
                              X