Nijlgans, een soort die helaas meer en meer voorkomt in Nederland en Belgie
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Zomaar mooie foto
Collapse
X
-
ik moet zeggen Daniel, ik heb jou best hoog zitten maar ik ben het toch niet geheel met je eens.
de nijlgans is, net als de turkse tortel, op eigen kracht naar ons kikkerlandje gekomen.
daarnaast ik heb nog niet veel berichten gehoord van een negatieve invloed op de nederlandse inheemse soorten. al gaat er op de lange termijn toch een concurrentie ontstaan over beschikbare (nest)ruimte e.d.
ps. Henk, kende jij de nijlgans niet? valt me van je tegen
Opmerking
-
Tja, foto van mijn werkplek en ik ben met meerdere mensen, en 1 noemde het zelfs gekscherend drijfsijsie, dus tja.
Maar mijn beroep vereist plantenkennis en hun wetenschappelijke namen, en zelfs die ken ik niet allemaal ( meer ) uit mijn blote hoofd.
Maar nu ken ik ze toch?
Maar concurrerend met de lokale fauna of niet, ik vond ze wel mooi, iets aparts.
Maar ja over een jaar of 2 die beesten gezien te hebben, is het aparte er ook wel weer af.
Met vriendelijke groet:
Henk.
Opmerking
-
Opmerking
-
Volgens de vogelbeschermingsite zijn er eens een paar ontsnapt van die Nijlganzen. Het zijn meestal nog erg schuwe gasten ook. Echt ganzen want die dingen draaien je gelijk hun achterste toe en dan beginnen ze al te lopen.Oorspronkelijk geplaatst door van Tuijlik moet zeggen Daniel, ik heb jou best hoog zitten maar ik ben het toch niet geheel met je eens.
de nijlgans is, net als de turkse tortel, op eigen kracht naar ons kikkerlandje gekomen.
daarnaast ik heb nog niet veel berichten gehoord van een negatieve invloed op de nederlandse inheemse soorten. al gaat er op de lange termijn toch een concurrentie ontstaan over beschikbare (nest)ruimte e.d.
http://www.vogelbescherming.nl/vogel...na/q/vogel/149
Zelf denk ik dat die beesten best zelf in staat zijn om hier naar toe te vliegen.
De afgelopen jaren heb ik hier ook een stel van die lawaaimakers op het land zitten.
-
Leuk bezig weer met foto's plaatsen mensen.
Opmerking
-
Boerenganzen.
Opmerking
-
Je zit er zelf naast heer van Tuijl . Sinds het einde van de jaren 1960 is de nijlgans langzamerhand een gewone verschijning geworden.Enkele ontsnapte exemplaren wisten zich prima te handhaven. In beperkte mate is er concurrentie met inheemse soortren.Oorspronkelijk geplaatst door van Tuijlik moet zeggen Daniel, ik heb jou best hoog zitten maar ik ben het toch niet geheel met je eens.
Je kunt dit verhaal checken op de site van Vogelbescherming Nederland.
Opmerking
-
Vrijwel alle soorten ganzen zijn in de broedperiode sterk territoriaal, maar de Nijlgans spant hierbij -met afstand zelfs- de kroon.
Ze zijn zeer goed in staat om talloze inheemse soorten (niet alleen ganzen) van hun plek ter verdrijven en gedijen de laatste jaren bovenmatig effectief.
Sterker nog ze deinzen niet terug om grote zoogdieren aan te vallen en effectief te verdrijven.
Ze zijn ook bepaald niet zeldzaam meer, maar overal in het land te vinden.
Op sommige plekken kun je ze al in groepen van vele tientallen en ook al honderden aantreffen.
Ze zijn prachtig om te zien, maar hun explosieve expansie heeft beslist gevolgen!Amigo de los Psittacidos
Look deep into nature and you will understand everything better
Opmerking
Advertentie
Collapse

Opmerking