Mededeling

Collapse
No announcement yet.

de kleine graspakiet

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

kleine grasparkiet

je ziet maar weer hoe "veel"er weer gereageerd wordt door de andere liefhebbers als het hun vogels niet betreft, ze slapen rustig verder, en toch vinden ze altijd maar dat het moet veranderen binnen de vogelsport. ze hebben hun mond vol over de jeugd, maar zetten ze zich er voor in ,
    nee dus!
    je moet eens zien hoeveel belangstelling een nieuwe mutatie meteen krijgt, hoe mooi of lelijk dan ook, als het maar dik poen opbrengt dan is men als de kippen erbij.
    het is toch een kleine moeite om positief te reageren ook al zijn het niet de vogels die je zelf heb, iedere vogel maakt deel uit van een liefhebberij en dit is op zijn beurt weer onderdeel van de vogelsport en van de NBvV.

Opmerking

kleine grasparkiet

Ik heb de verschillende pleidooien voor de kleine grasparkiet gelezen.
      Ik begrijp ook dat erkenning door de NBvV zou moeten betekenen dat er standaardeisen zouden moeten komen. Inzending naar een tentoonstelling kan dan gepaard gaan met een objectieve keuring aan de hand van die eisen en een dito toekenning van punten.

Mijn vraag is hoe zouden die standaardeisen er dan uit moeten zien. De kleine grasparkiet komt voor in heel veel kleurscharkeringen. Moeten al die kleuren dan ook weer gaan worden beschreven of zou je kunnen volstaan met de gebruikelijke standeisen t.a.v. grootte, model, kop,poten, bevedering enz. en algemene opmerkingen over de kleur?
      Als deze kleine parkietjes voor een belangrijk deel door beginners worden gehouden dan moeten we die naar mijn gevoel niet afschrikken met allerlei ingewikkelde eisen en kleurformuleringen.

Ben benieuwd naar de reactie.

Henk, moderator

Opmerking

kleine grasparkiet

de kleurstandaard is het zelfde als die van de nu huidige grasparkieten, de kleuren zijn totaal het zelfde, zo ook de kleurstoffen. maar wat wel totaal anders moet zijn dat is het postuur en natuurlijk het formaat. de kleine grasparkiet zal denk ik rond de 16 cm zijn, de meesten van de nu voorkomende "kleine grasparkieten" zijn tussen maten ergens tussen de grote en de kleine in. dit is dus absoluut fout. er moet niet naar gestreeft worden om op deze vogels lange bevedering te krijgen net zoals bij de grote vogels nu. het moeten kort bevederde vogels blijven, welke een strak aaneensluitend verenpakje moeten hebben. we moeten dus hier puur een kleurvogeltje creeren, waar dus ook de meeste punten voor kleur gegeven moeten worden. laten we het maar gewoon de kleurgrasparkiet noemen net zoals de kleurkanarie. ik denk dat het keurbriefje ook erg veel op het keurbriefje zou moeten lijken op die van de kleurkanarie, de grote grasparkiet zoals die nu gevraagd wordt is al puur een postuur cq houding vogel, welke en formaat heeft van 21 cm, dit formaat verschil moet ook heel duidelijk blijven tussen beiden. ze moeten dus een klein kopje hebben en geen brede kop zoals die nu gevraagd wordt. het enige waar wat discussie over zal zijn dat is over de snavelstand, moet deze vooruit blijven steken wat nu vaak het geval is bij de kleine of moeten we in de toekomst toch wel gaan eisen dat de snavel ietsje meer naar binnen komt te staan als dat nu het geval is. mijn advies is ook om als er standaardeisen gemaakt worden omdat geen huidige grasparkieten keurmeesters te laten doen omdat hun kwa denken zich teveel laten beïnvloeden door de grote graspakiet en die richting moeten we juist niet op. en postuur cq houdingrassen keurmeester bemoeit zich ook niet met kleurkanaries. standaardeisen maken is dus voor de kleine grasparkiet een fluitje van een cent, alleen moet er een wil zijn en dat is in deze de belangrijkste factor

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door henk
          Ik heb de verschillende pleidooien voor de kleine grasparkiet gelezen.
          Ik begrijp ook dat erkenning door de NBvV zou moeten betekenen dat er standaardeisen zouden moeten komen. Inzending naar een tentoonstelling kan dan gepaard gaan met een objectieve keuring aan de hand van die eisen en een dito toekenning van punten.

Mijn vraag is hoe zouden die standaardeisen er dan uit moeten zien....
          Nou, even een kleine nuancering, er worden legio vogels ter keuring aangeboden waar geen standaardeisen van zijn.
          Dus het is niet noodzakelijk om een standaard te maken.
          Het enige wat er beschreven moet worden is dat er een bepaald (klein, slank) model vereist is en een beperking in de lengte, zodat een 'slechte' postuur grasparkiet bij de kleurparkietjes kan meedoen en andersom.
          Verder heeft Louis Polane het heel aardig weergegeven hoe het zou moeten cq zou kunnen.
          Waar een wil is, is een weg.
          kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

Opmerking

Louis geeft het naar mijn idee wel aardig goed weer. De nadruk moet liggen op de kleur, en het postuur en formaat van de vogel mag vooral niet te grof en groot zijn. Voor het maken van een standaard zou je de kleurslagen rechtstreeks over kunnen nemen van de standaard voor de engelse parkieten/grote grasparkieten. Er hoeft natuurlijk niet van het een op het andere jaar een standaard te zijn. Je zou kunnen beginnen op de manier die hans vd weerdhof beschrijft, de vogels keuren in 2 formaatklassen.
            Aangezien de kleine grasparkiet het meest op de in het wild levende grasparkiet lijkt zou het leuk zijn om ook het kweken van de kleine grasparkiet in z'n oorspronkelijke groene wildkleur te stimuleren.
            Wat een leuke hobby hebben wij toch!

Opmerking

hoe nu verder?

hoe krijgen we het voor elkaar dat deze leuke, mooie vogel er komt?
              http://members.home.nl/maurice.pieper

Opmerking

Dit forum kan helpen, maar ik denk dat als veel afdelingsbestuurders hier aandacht voor vragen op de districtsvergaderingen, dat het ook wel op de agenda komt.
                Ik zal het in elk geval opnemen in ons clubblad en de mening van onze leden polsen. Bij een redelijke respons zal ik tzt een voorstel doen.

De reden dat ik zelf lang geleden gestopt ben met grasparkieten, is omdat ik ze veel te groot vond worden. Smaken verschillen nu eenmaal, ik vind van heel veel vogels de "wilde vorm" het mooist. Vind nu nog eens een mooie wildkleur grasparkiet van origineel formaat. Ik zou dat graag weer willen proberen.

Ton Koek
                Vogelvereniging Haarlem
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

Opmerking

Welke ringmaat moeten ze dan hebben?

@ ton ook ik zal bij ons op de vereniging vragen om het mee tenemen naar de districtvergadering.
                  http://members.home.nl/maurice.pieper

Opmerking

ringmaat

4 mm is genoeg voor deze kleine vogels

Opmerking

Waarom geen Speciaalclub opgericht,of eventueel een aparte tak gecreeerd van een speciaalclub.
                      De weg langs de bonden afdelingen districten enz is een lange die zeer lange tijd in beslag neemt,als een speciaalclub zich erover heeft ontfermt zou alsnog de weg naar de bond ingeslagen kunnen worden.
                      Ger.

Opmerking

speciaal club

ik ben er van overtuigt dat als er een speciaalclub kleurgrasparkietjes wordt opgericht dat het een fluitje van een cent is om met deze vogel aanvaard te worden. omdat er altijd geschermd wordt dat speciaalclubs in feite de behoeften aangeven welke er binnen de bond is. de speciaalclub grote en grasparkieten heb ik al eens op dit punt aangeschreven, maar als reactie heb nog niet eens een brief bevestiging gehad, laat staan antwoord. neem van mij aan dat de grote grasparkieten mensen dit alleen zullen tegenwerken als je het probeerd vanuit de huidige speciaalclub grote-en grasparkieten. ik heb dit nl al een aantal jaren geleden overlegd met met collega's grasparkieten keurmeesters en deze waren er resoluut tegen om dit soort graspakieten te keuren, ze voelden hier helemaal niets voor om deze vogel te promoten. persoonlijk schakel ik zelf mijn eigen smaak met keuren uit omdat ik altijd objectief wil blijven. en de vogels die terkeuring gebracht zijn, zijn wel vogels van een andere liefhebber die in die vogel wel heel veel plezier heeft en daarom is het toch te doen binnen een hobby? daar hoeft perse het grote geld geen rol bij te spelen. als je grote grasparkieten bij de grote namen in deze wereld wilt aanschaffen zul je heel veel geld moeten meenemen. persoonlijk denk ik dat deze twee vogels absoluut geen concurrenten van elkaar zullen zijn omdat de mensen van deze twee soorten absoluut een andere smaak hebben wat de een mooi vindt, vindt de ander afgrijselijk, maar in een hobby moet dit volgens mij kunnen. onze neus hoeft niet perse de zelfde richting op te staan.
                        en het kan makkelijk een speciaalclub worden omdat kleine kleurgrasparkieten geen onderdeel van de huidige grote-en grasparkieten.
                        de ned. forpussen club kon geen speciaalclub genoemd worden maar studiegroep omdat zo oordeelde men de forpussen onderdeel zijn van de grote parkieten binnen de speciaalclub en dus niet haar eigen speciaalclub mocht oprichten. hier ligt het dus totaal anders, ze willen die kleine kleurgrasparkiet niet anders hadden ze mij een paar jaar geleden wel antwoord gestuurd met de redenen waarom niet, maar niets laten horen was de weg van de minste weerstand.

Opmerking

grasparkiet

Kijken jullie dan eens op :
                          http://www.bush-budgies.net , daar willen we weer gaan proberen om de originele australische grasparkiet terug te kweken.
                          Maar daar hebben we heel veel liefhebbers bij nodig.

gr. Ankie

Opmerking

kleine grasparkiet

het is prima als de kleine groene grasparkiet gevraagd wordt en dit dan de oervorm wordt. maar het is absoluut te weinig om alleen groenen te vragen. de groene kun je betietelen als wildkleur, maar alle overige ontstane kleuren kun je moeilijk negeren. juist dit is de charme van dit vogeltje om dus heel goede kleuren te kweken, dit is nl bij de grote grasparkiet ondergeschikt, ondanks dat dit op het keurbriefje de hoogste rubriek is, is de kleur bij de keuring totaal bijna onbelangrijk. het is nl een postuurvogel. en hier moet dus de kans liggen voor de kleine.
                            daarbij denk ik dat juist de mensen deze vogels houden omdat hier een hele grote kleur variatie in is, er zijn meer gangbare kleuren als bij de groten, mn de regenboog kleuren, welke je bij de groten nooit tegen komt.

Opmerking

Budgerigars

Jammer dat deze discussie op twee plaatsen gevoerd wordt: jeugd en grasparkieten.
                              De NBvV is inderdaad nogal star. Maar de ANBvV en de Parkieten Societeit niet. De Nederlandse Grasparkieten Club is wat terughoudend. Euro Parrot wacht af.
                              Zie voor mijn reactie de site van de originele Budgie-kwekers: www.bush-budgies.net. Daar gaat het niet om kleine parkietjes in allerlei kleuren, maar speciaal om de 'wildvorm', dus wel een ander uitgangspunt. En niet om keuring en wedstrijden.

Opmerking

kleine kleurgrasparkiet

ik ben deze post begonnen. met het doel er een serieuze tt vogel bij te krijgen en in alle kleuren. nu er mensen zich sterkmaken voor alleen de wildvorm (bij ons de lichtgroene genoemd) vind ik prima dat ze mee willen varen in de wind van deze zeilboot die ik probeer te laten varen. maar ik wil er nadrukkelijk erop wijzen dat ik alleen maar bezig ben er een mooie tt vogel bij te krijgen met andere kwaliteiten dan de nu aanvaarde grote postuur grasparkiet. de mensen die alleen maar de wildvorm willen vind ik prima, maar is niet mijn opzet mij alleen hiervoor sterk te maken omdat ik van mening ben dat hier alleen interesse voor is bij een heel klein groepje mensen.
                                ik ben van mening dat deze mensen het recht hebben om hun mening te verkondigen maar mijn opzet is dit niet. ik probeer een heleboel mensen gelukkig te krijgen als deze vogels gevraagd gaan worden op shows. daar zijn hun eveneens bij welkom, maar je moet wel begrijpen als er kleurgrasparkieten gevraagd gaan worden dat er in een aantal jaren ook een bepaalde ontwikkeling zal gaan plaats vinden. mn in de kleuren en tekeningsvelden. ik wil gewoon een tegenhanger creëren zoals de kleurkanarie een echte showvogel dus.

Opmerking

Working...
                                X