Als dit uw eerste bezoek is bekijk dan de veel gestelde vragen. U moet zich registeren voordat u zelf berichten kunt plaatsen en bijlage kunt bekijken.
Je hebt er weer iets moois van gemaakt, alleen de manoeuvreerruimte in het sas is naar mijn bescheiden mening langs de kleine kant. Deurtje openen van nachthok brengt problemen met zich mee. Er komt van boven uit genoeg licht, zou het niet praktischer zijn als de deur van nachthok uit 2 delen zou bestaan waarbij je het onderste deel naar boven kan schuiven ? of brengt dit andere problemen met zich mee?
Je hebt er weer iets moois van gemaakt, alleen de manoeuvreerruimte in het sas is naar mijn bescheiden mening langs de kleine kant. Deurtje openen van nachthok brengt problemen met zich mee. Er komt van boven uit genoeg licht, zou het niet praktischer zijn als de deur van nachthok uit 2 delen zou bestaan waarbij je het onderste deel naar boven kan schuiven ? of brengt dit andere problemen met zich mee?
Qua maatvoering heb ik me een beetje gehouden aan de 100*150 cm die Arb opgaf. Als je idd vrij 'gezet' bent is de 50-60 cm vrij smal maar dan dus 10-15 cm van de voliere afsnoepen zou ik zeggen.
De basis van de tekening is natuurlijk het laten zien wat je allemaal kunt doen met een vrij bescheiden ruimte;
1. 3 broedkooien, die je tevens als quarantaine ruimte annex ziekenkooi kunt gebruiken
2. binnenhok 100*50*120 cm
3. kwartelhok 60*80*80
4.opbergkist 150*45
5. sluis 55*55*220
en dat allemaal in een ruimte van 100*150 cm. Met andere woorden; slim omgaan met de ruimte leidt tot veel oplossingen.
De basis van de tekening is natuurlijk het laten zien wat je allemaal kunt doen met een vrij bescheiden ruimte;
...............................
en dat allemaal in een ruimte van 100*150 cm. Met andere woorden; slim omgaan met de ruimte leidt tot veel oplossingen.
Op blad 9 laat je zien dat je de frontjes van buiten af kan openen dit lijkt mij niet echt een handig idee.
Zelf zou ik van binnen uit dit doen. Afgezien van inbraak gevoelig etc. kan een vogel af en toe nog eens
door een voerbakje glippen als het voerbakje niet goed zit of zomaar op een rare manier. Of het frontje pak je perongeluk eruit. Ik zelf zou proberen alles van binnen uit te doen.
Zo!! Wat een ontwerp Peer! Zo wordt het binnenhok wel erg nuttig benut.
Ben zwaar onder de indruk! Wat is het toch handig om zoiets uitgetekend te zien.
Peer benoemt alleen mijn grootste probleem al: ik ben geen klusser... Mijn vader komt me een paar dagen op gang helpen en zelf maak ik het af. Ik zal het toch wat meer basic moeten doen, ook vanwege tijdgebrek.
Daarnaast heb ik aan de andere kant van de tuin nog een redelijk grote schuur, waarin ik nog een aantal broedkooien ga plaatsen. En nee, de voliere kan ik helaas niet tegen die schuur aanbouwen, met het nachthok binnnen. Het overgrote gedeelte van die schuur ligt op terrein van de buren.
Ik zie nu wel dat ik het binnenhok iets kleiner zou kunnen gaan maken, dus niet 1 meter breed. Hoe groter de buitenvlucht, hoe beter dit voor de vogels is.
Pak er die zaken uit die voor jou, Arb, van toepassing kunnen zijn.
Idd als je geen 'echte' klusser bent is dit ontwerp als getekend denk ik een maatje te groot.
Belangrijk, ik heb het al eerder vermeld;
1. bezint eer gij begint....goed nadenken, veel lezen, alle materialen verzamelen, slim inkopen, een goede schets etc maken voor het begin
2. gebruik goede materialen, hout, kleinmateriaal, schroeven etc.
3. goed gereedschap....maakt het werk!
4. neem je tijd bij de bouw...beter een weekje langer erover doen als in 1 weekend vlug klaar en niet tevreden.
5. denk aan de details, ; voer mogelijkheden, stroom in de voliere (water in de winter), bodembedekking-muizenoverlast
6.koop|gebruik kwaliteitsgaas
'WBP' verdient wel de voorkeur....zeker voor de delen die nat kunnen worden. Bijvoorbeeld een meranti multiplex. De binnendelen kunnen bijvoorbeeld in fins vuren gemaakt worden en goed schilderen.
watervast verlijmd betekent dat de lijm watervast is, het maranti, of welke houtsoort ook is nooit watervast. voor de delen die nat kunnen worden, zou je beter een kunststof kunnen gebruiken. of geimpregneert hout.
Hoewel, Ton, je helemaal gelijk hebt bij de stelling dat idd de verlijming watervast is en niet het hout plaats ik wel de kanttekening dat bepaalde (hardere bijv. meranti) houtsoorten beter geschikt zijn voor buitengebruik als de zachtere (bijvoorbeeld fins vuren, beuken) etc.
Voor allemaal geldt bij buitengebruik, en eigenlijk ook binnengebruik in de hokken dat ze vanzelfsprekend afgewerkt dienen te worden. Dit kan met een dekkende lak of een beits.
In acht nemende dat een voliere geen 'huis' is wat > 50 jaar moet staan ben ik van mening dat deze materialen in de basis dus zeker geschikt zijn.
Voor wat betreft kunststof heb je zeker een punt...op zich goed materiaal alhoewel ik persoonlijk het vaak niet zo mooi vind, het meestal lastiger te verwerken is en dat het bijna allemaal zeer snel verkleurd.
Geimpregneerd hout is zeker goed, echter in plaatmateriaal niet verkrijgbaar en dus zit je vlug met naden en dergelijke, daarnaast is het vele malen duurder als het om 'vlakken' gaat.
Tot slot is er natuurlijk nog de zogenaamde 'volkern' plaat, deze is uitermate geschikt voor buitengebruik. Bijvoorbeeld Trespa wordt veelvuldig toegepast in boeiboorden, en dus bijvoorbeeld ook voor volieres. Nadeel vind ik toch wel; kostprijs, verkleuring van het materiaal en de moeilijk verwerking.
Opmerking