Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Houdbaarheid ivermectine?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Houdbaarheid ivermectine?

Ik heb niet zo goed opgelet gister ... Ik heb een catharinaparkiet een druppel ivermectine in de nek gegeven omdat ik hem verdacht van het hebben van parasieten. Nu zag ik net alleen dat ik een oud flesje gebruikt heb ipv de nieuwe! Het spul was goed tot mei 2010. Wat is nu wijsheid? Werkzaam bestanddeel is waarschijnlijk een stuk minder maar dat weet ik natuurlijk niet zeker dus als ik vandaag nog een keer druppel met het nieuwe spul heb ik kans dat ik overdoseer. Dat wil ik niet. Maar als ik 4 weken wacht zoals de gebruiksaanwijzing zegt heeft de vogel er misschien niks aan en blijft hij bijten en krabben... Wie heeft raad?

Oorspronkelijk geplaatst door Pippa Bekijk Bericht
    Ik heb niet zo goed opgelet gister ... Ik heb een catharinaparkiet een druppel ivermectine in de nek gegeven omdat ik hem verdacht van het hebben van parasieten. Nu zag ik net alleen dat ik een oud flesje gebruikt heb ipv de nieuwe! Het spul was goed tot mei 2010. Wat is nu wijsheid? Werkzaam bestanddeel is waarschijnlijk een stuk minder maar dat weet ik natuurlijk niet zeker dus als ik vandaag nog een keer druppel met het nieuwe spul heb ik kans dat ik overdoseer. Dat wil ik niet. Maar als ik 4 weken wacht zoals de gebruiksaanwijzing zegt heeft de vogel er misschien niks aan en blijft hij bijten en krabben... Wie heeft raad?
    Dat is wel heeeeeel veel over de datum. Dat je dat niet al weggegooid hebt in de afgelopen 4,5 jaar dat het overtijd is.
    Misschien even een dierenarts bellen wat je nu het beste kunt doen?

Groetjes, Chantal
    http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Opmerking

volgens mij is het verder niet heel schadelijk omdat de vogel verder niets heeft binnen gekregen.
      ik zou even wachten met het nieuwe spul geven en dat over een maandje ofzo doen.
      groeten gijs

Opmerking

Nieuwe ivermectine kopen (kan gewoon in de betere dierenwinkel)en nog 1 druppel in de nek. Geen probleem asl je 1 druppel hebt gegeven wel als je een "flinke streep in de nek" hebt gegeven. Overdosering is dodelijk als je het ineens geeft. 1 dag ertussen kan bij een druppel zeker wel. Overigens geef ik alleen ivermec als ik een parasiet kan aantonen...

ALs je niet weet of het dier een parasiet heeft kun je ook doen wat hiervoor is opgemerkt: wacht een paar weken en dan kun je het opnieuw geven als de druppel niet heeft geholpen. Ivermec is instabiel in water maar stabiel in de bewaarvloeistof.

Opmerking

En als je geen 10 liter tegelijk koopt zoals ik, houd het dan in de koelkast en in het donker.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Opmerking

Bedankt voor jullie reacties. Ik maak me ook geen zorgen dat het schadelijk is voor de vogel omdat het oud is, dat zal wel meevallen gelukkig. Maar in hoeverre het nog werkt is een tweede natuurlijk. Was ook stom dat ik dat flesje bewaard had! Ik kijk het vandaag even aan hoe het gaat, vogel zit al apart vanwege wat wondjes en af en toe bolzitten. Als hij vandaag enorm blijft bijten geef ik hem straks nog wel een druppel nieuw. Oude flesje is al weg en het nieuwe gaat de koelkast in!

Opmerking

flesje ook in een doosje zetten, dan blijft het ook donker als de koelkast open gaat.
              Uit gouden korenaren schiep GOD de Goirlenaren
              uit het restant de rest van het land.

Opmerking

Flesje zit ook in het doosje.....staat alleen op het doosje dat het bewaard moet op kamertemperatuur??

Opmerking

Dan beschrijving opvolgen. Als er niets op staat is het meestal het beste koel en donker bewaren.
                  Uit gouden korenaren schiep GOD de Goirlenaren
                  uit het restant de rest van het land.

Opmerking

Working...
                  X