Mededeling

Collapse
No announcement yet.

help jonge gould beide ogen dicht.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• help jonge gould beide ogen dicht.

momenteel loopt een jongen gould alleen nog op de grond.

Beide ogen zitten dicht en kan dus niet zien Gould is geboren in Mei.

Ik heb al op het forum gekeken maar daar leek meer sprake van ontsteking van 1 oog.

Wat me op valt dat het in de buurt van het oog een gebied is wat erg droog overkomt.
    Weet iemand wat het kan zijn en vooral wat ik er tegen kan doen.

Rob Koppen

Boorwater halen bij de apotheker en de uitspoelen. Hoe is verder de gezondheid van de vogel?
    Geen te dun borstbeen, ontstoken lever zit de vogel bol ofzo want dan is er meer aan de hand.

Ontstokken ogen kunnen verder komen van vervuilde zitstokken ik zeg niet dat het bij u zo is.
    Kan ook een mijt zijn die rond de ogen zit daar kan je een druppel bogena anti luchtpijpmijt in de hals doen op de blote huid.

mvg
    www.sngn.nl
    http://www.gouldamadines-putters.be/...ines/index.htm

Opmerking

Hallo Spits,

Boor water is een idee ga ik morgen doen. Luchtpijpmijt sluit ik niet uit had laatst een Gould die ik heb moeten behandelen.

Maar als ik luister aan mijn oor hoor ik geen vreemde geluiden en dat is toch kenmerkend voor luchtpijpmijt.

Jong ziet er verder goed uit, zelfs 1 van mijn mooiste jongen. Ik kan hem wel zo vangen want hij ziet bijna niets.

Ik heb nu voer en water op de grond gezet.

Mijn dierenzaak zegt je zult het niet geloven maar druppel wat melk in de ogen. Iemand wel eens van gehoord?

Opmerking

Spits heeft het over mijten rond de ogen niet over luchtpijpmijt.

Te bestrijden met Bogena anti luchtpijpmijt of Bogena parasita.

Nooit luisteren wat men in de dierenwinkel zegt, het zijn kwakzalvers.

Schoonmaken met idd. Boorwater of contactlenzen bewaar vloeistof, dus niet waar men lenzen mee schoon maakt
        Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Bedankt voor de toelichting was te snel met mijn oordeel.

Voor de snelle actie kies ik dus voor boorwater en druppel Bogema antiluchtpijpmijt( heb ik in huis)

Is er nog een belangrijk verschil met het gebruik van parasita

Zodat ik dat mocht eerste behandeling niet helpen dat nog toepas

Ga toch ook op zoek naar een dierenarts voor het geval ik geen vooruitgang zie

Groeten en bedankt
          Rob Koppen

Opmerking

Beste Rob,

Het gaat nu om de ontstoken oogjes, die moet je eerst maar eens schoon gaan maken voor je naar anti luis producten grijpt, zelf gebruik ik die spullen haast niet meer en al helemaal niet op jonge vogels en vogels in de rui.

Dus nu naar de apotheek voor een flesje boorwater en herhaaldelijk schoon maken die oogjes, dan gaan we verder kijken wat we nog kunnen doen.

Bogena anti luchtpijpmijt of Bogena parasita hebben dezelfde werking nl luizen/muiten bestrijding, Bogena parasita is eigenlijk voor duiven en dus sterker, je hoeft er dus minder van te gebruiken.

Succes!
            Groeten Michael

Opmerking

Oke Micheal,

Ik heb boorwater gehaald en aangebracht. Ga ook proberen een foto te maken om beter te laten zien. 1 oog is open andere zit dicht. Is vermoedelijk de reden dat vogel niet meer vliegt. Poging gezien en hij vliegt dan tegen de muren. Kan denk ik met 1 oog geen diepte zien

Groeten

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door rkoppen
                Bedankt voor de toelichting was te snel met mijn oordeel.

Voor de snelle actie kies ik dus voor boorwater en druppel Bogema antiluchtpijpmijt( heb ik in huis)

Is er nog een belangrijk verschil met het gebruik van parasita

Zodat ik dat mocht eerste behandeling niet helpen dat nog toepas

Ga toch ook op zoek naar een dierenarts voor het geval ik geen vooruitgang zie

Groeten en bedankt
                Rob Koppen
                jongen vogels nooit behandelen met luchtpijpmijt de kans is groot het spul te sterk is het jong komt te overlijden
                kwa de oogjes betreft ik gebruik zelf altijd kamile thee thee zetten koelkast zetten wanneer het af gekoeld is het oogjes behandelen ermee ik doe meestal beiden oogjes niet met zelfde stukje keukenrol de kans is groot dat je dan andere oogje aan steekt makkelijk kan ik het niet meer uitleggen succes

Opmerking

Groeten Michael

Opmerking

Rob, ik heb u enkele weken geleden als eens gezegd dat ge een "sluiper" hebt tussen uw jonge vogels. Ik denk dat ge het toen niet begrepen hebt. Met een "sluiper" bedoel ik een virus, bacterie of schimmel dewelke langzaam

Opmerking

Hallo Alfons en andere forumleden,

Dat had ik inderdaad niet begrepen. Dat betekent neem ik aan,dat ik toch naar een goede dierenarts moet om te bepalen welke schimmel het is.

En alhoewel de jongen die op stok zijn gekomen er goed uit zien. Ben ik toch bang dat je gelijk hebt en er iets niet goed zit.

Ik stuur hierbij een foto op van het jong. Ben niet zo,n goede fotograaf ziet er een beetje raar uit, rest van de vogel is normaal.

Maar mogelijk is er toch iets over op te merken.

Dit is het oog wat meer open is na behandeling boorwater ander oog is nog dicht. Het is mij natuurlijk duidelijk dat als het geen alleenstaande infectie is, boorwater niet de oorzaak weg neemt

Wat betreft het schoonmaken ik maak de buitenkooi schoon met een hogedrukspuit. binnenkooi warm water met gewoonschoonmaak middel. Ook gebruik ik eucalyptis.

Wat kan ik gebruiken bij het schoonmaken om schimmels te bestrijden?

Groeten
                      Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

Wat kan ik gebruiken bij het schoonmaken om schimmels te bestrijden?
                        Gewoon zoals je nu doet : warm water, maar het schoonmaakmiddel zou ik vervangen door een afwasmiddel zoals bv. dreft, dat tevens goed ontvet. Schimmels en vetten leven in harmonie met mekaar.

Een echt ontsmettingsmiddel zoals bv. Dettol of Hibitane gebruik je eigenlijk bij de zware aantasting van schimmels in broedkooien of binnenhokken.

Een professor aan de universiteit van Leuven zei mij destijds : gewoon regelmatig reinigen met de traditionele middelen is nog altijd beter dan eens om de zoveel weken, ontsmetten.

Opmerking

Hallo Alfons,

Ik ben altijd onder de indruk hoeveel jij weet mijn dank daar voor.

Even voor de zekerheid de stappen die ik nu onderneem.

De oorzaak is duidelijk het is bekschimmel. Moet helaas toegeven had ik nog nooit van gehoord. Maar stemt overeen met je eerdere suggestie

- Ik ga door met boorwater
                          - Plek gedurende circa drie weken behandelen met tea tree olie
                          - frequentie schoonmaken voliere opvoeren met toevoeging Dreft in schoonmaak water

Tijdens de kweekperiode aarzel ik steeds wat betreft het schoonmaken met volle nestkastjes om dat het schoonmaken veel onrust veroorzaakt.

Voor volgend jaar heb ik besloten dat ik meer nestkastjes ophang maar een kortere kweekperiode aanhoud. Deze periode was te lang ( eind april tot nu)

Groeten en nogmaals bedankt

Opmerking

Tijdens de kweekperiode aarzel ik steeds wat betreft het schoonmaken met volle nestkastjes om dat het schoonmaken veel onrust veroorzaakt.
                            Kan ik begrijpen en je mag gerust de frequentie minderen tijdens de kweekperiode, omdat broedende vogels vooral rust nodig hebben en je moet ze niet onnodig storen. Zo is dat ook hier in mijn systeem. Als ik wil kuisen, dan blijft ik weg uit de directe omgeving van nesten met jongen en zeker als de jongen pas uitgekomen zijn uit het ei.

Voor volgend jaar heb ik besloten dat ik meer nestkastjes ophang maar een kortere kweekperiode aanhoud. Deze periode was te lang ( eind april tot nu)
                            Voor mij is dat een normale periode. Ik ben nu begonnen en dat duurt ongeveer tot de maand februari volgend jaar. Mijn eerste jongen zijn er al en de rest is een nest aan het maken of is de eieren aan het uitbroeden.

De oorzaak is duidelijk het is bekschimmel. Moet helaas toegeven had ik nog nooit van gehoord. Maar stemt overeen met je eerdere suggestie
                            Vele liefhebbers weten dat niet en daar kunnen een aantal agressieve soorten tussen zitten die uw jonge vogels kunnen doen sterven, op termijn. Kweken met oudervogels die aangetast zijn, is eigenlijk uit den boze. Nochtans is bekschimmel te vermijden met de juiste voeding en inzonderheid met een goede hoeveelheid vitamine A, D, E en K, gecombineerd met omega-vetzuren.

- Ik ga door met boorwater
                            - Plek gedurende circa drie weken behandelen met tea tree olie
                            - frequentie schoonmaken voliere opvoeren met toevoeging Dreft in schoonmaak water
                            info@trigenio.be

Neem even kontakt op en vraag dat hij u een potje van 100 gram wil toezenden met de post.

Uitsluitend toe te dienen via het eivoer of een ander zachtvoer, gedurende minstens veertien dagen en volgens de richtlijnen op het etiket. Met die Megabac moet je wel al uw vogels behandelen, want er zullen er nog wel zijn die besmet zijn.

Nu, een gouden raad voor de toekomst bij de aankoop van nieuwe vogels : bekijk eens eerst de bek en de poten, en daarna de rest van de vogel.

Bekken die niet mooi egaal van structuur en kleur zijn, laat die vogels maar zitten. Poten met overdreven schubvorming, laat die vogels ook maar zitten. Aan de bek en de poten kan ik de (algemene) gezondheidstoestand van een vogel aflezen. De rest zie ik wel aan de bevedering en de oogring.

Rob, als je nu de ganse behandeling hebt voltooid en we zijn drie maanden verder : laat eens iets weten of er nog sterfgevallen voorkomen, zoals je deze zomerperiode er wel al een aantal gehad hebt.

Opmerking

Hallo Alfons,

Helaas het jong is vandaag overleden. Kan daar nog altijd niet aan wennen.

Ik ga wel je advies opvolgen aanschaf megabac bij Dr. Coutteel want er is iets niet goed in mijn bestand.

Mijn laatste nest vijf jongen zijn er drie overleden de laatste twee groeien bijna niet terwijl ze volle kroppen hebben en de ouders zeer zorgzaam zijn.

Ben nog even wezen googelen naar bekschimmel.Buiten het bericht van jou kom je weining tegen over bekschimmel bij vogels.Meeste gaat over vissen. Valt op dat daar vaak als oorzaak wordt genoemd slecht water.

Ik heb bij de dagen dat het erg warm was het water slechts 1 keer per dag ververst. Eduard V wees me er op dat bij hitte het water snel vervuild.

Zou dat een reden kunnen zijn? Je aankoop tips zal ik voortaan ter harte nemen. Uiteraard houd ik je op de hoogte van het resultaat. Dat wordt pas volgend seizoen. Ik stop nu met kweken. Ondanks mijn moeizame seizoen heb ik nu een bijna overvolle voliere.

Heb vandaag mijn voliere uiterst zorgvuldig schoon gemaakt

Groeten en wederom bedankt voor de adviezen

Opmerking

Working...
                              X