Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Teken!!
Collapse
X
-
carlo ik heb al meer dan 40 jaar vogels, maar wat jij verteld is voor mij nieuw en onbekend, het zou best eens kunnen ik heb er geen ervaring mee, wat ik van teken weet doe je deze op in het bos of in lang gras als je hier door loopt , dat teken zich verplaatsen naar in jou geval vogelnestjes heb ik nog nooit van gehoord, staan jou kooien onder bomen ,of woon je langs een bosrand, weet je wel zeker dat het teken zijn, voor honden heb je druppels die je in de nek druppelt maar dit spul is denk ik te zwaar voor je kapoetsen, misschien zijn er andere forumleden die een oplossing hebben, ik kan je hier voor geen nuttig advies geven.
-
Teken bij vogels komen voor, doch enkel indien er voldoende schuilplaatsen zijn en er voldoende voedsel te vinden is. Dat voedsel kan velerlei zijn, inclusief vogels. Meestal staan er in de omgeving ook veel planten, grassen, zo'n beetje een verwilderd landelijk natuurlijk gebied. Hagen vormen voor teken ook mooie schuilplaatsen, zeker wat betreft de overwintering. Barsten en scheuren in tuinhuisjes zijn ideale schuilplaatsen.
Opmerking
-
Borrelia burgdorferi de bacterie die de ziekte van Lyme kan veroorzaken.
Recent is een voor NL nieuwe bacterie B. miyamotoi aangetroffen, die vooralsnog bij 4% van de teken voorkomt.
Mensen met een goed gezond gestel zullen hooguit koorts en griepachtige verschijnselen ondervinden, maar verzwakte individuen kunnen serieuze neurologische klachten en/of hersenvliesontsteking ontwikkelen.
Wat te doen bij een tekenbeet (op de mens):
1. Geen paniek, maar wel handelen.
2. De teek snel (binnen 24 uur) verwijderen. Lukt dit niet of pas aanzienlijk later . . . overleg met huisarts.
3. Datum noteren en de plek ongeveer 3 maanden goed in de gaten houden.
4. Als de beetplek gaat verkleuren naar de huisarts.
5. Bij andere onverklaarbare klachten naar huisarts en de beet melden.Amigo de los Psittacidos
Look deep into nature and you will understand everything better
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking