Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Schurft bij mozambiquesijs, bestaat dat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Schurft bij mozambiquesijs, bestaat dat?

    Om maar met de deur in huis te vallen, ik heb 2 mozambiquesijzen terug gekocht. De man en de pop zijn niet echt in conditie. Beiden hebben een gebroken vleugel sinds een jaar en vliegen dus redelijk maar niet optimaal. De man heeft daarnaast last van kalkpoten, maar wat nog veel erger is, hij heeft een snavel die helemaal naar de knoppen is. Dat zag ik pas toen ze een paar uur bij mij zaten. Het ziet er voor mij identiek uit aan scaly face van grasparkieten. De snavel is woekerig, wittig uitgeslagen en vergroeid. Ik dacht eerst dat de snavel beschadigd was. Dus ik heb het even aangekeken en de vogel bij mij tot rust laten komen na de verhuizing. Echter nadat ik zag dat de punt ook langer werd besloot ik de vogel meteen te vangen en te bekijken. Ook om de snavel bij te knippen. De snavel is totaal aangetast en ruw en beschadigd. Ik heb de vogels nu 3 weken en het werd erger in die korte tijd.

    Inmiddels heb ik het diertje tegen mijn zin in gedruppeld met ivermectine. Iets wat ik niet graag doe. Vervolgens heb ik de poten en de snavel ingesmeerd met wondzalf speciaal tegen mijten.

    Ik heb nog nooit gehoord van schurft in cini's.

    Toch lijkt dit dier last te hebben van schurft. En ik denk dus dat ik er goed aan gedaan heb te druppelen met ivermectine en de aangetaste delen in te smeren met epithol-zalf. Wel vind ik het vreselijk om deze kleine kwetsbare dieren zo aan te moeten pakken. De snavel gaat er echter langzaam aan als ik niks doe en dat zal zijn doodvonnis zijn.

    Heeft iemand eerder schruft gehad bij cini's of heb ik hier toch met iets heel anders te maken? En wat moet ik doen om dit dier nog te redden? Hij heeft voor mij emotionele waarde omdat ik dit dier jaren heb gehad, terug heb gekocht en nu dus weer heb om een mooie oude dag te bezorgen. Beestje is ongeveer 5 jaar oud en ik hoop toch echt nog wat jaren plezier van hem te mogen hebben.

  • #2
    Ik heb de vogel overigens gister behandeld en vandaag was hij net zo druk en actief als normaal. Dus die behandeling heeft hij in elk geval doorstaan Ze worden er echter niet makker van helaas

    Opmerking


    • #3
      Het lijkt erop dat degene van wie je ze gekocht hebt ze flink heeft verwaarloosd.

      Schurft komt bij alle dieren en dus ook bij vogels en Cini's voor. Bestrijding: Ivomec 0,1% of Ivermectine. Om de zuurstof voor de mijten af te sluiten kan je inderdaad zuurvrije vaseline of plantaardige olie gebruiken.
      Bekijk mijn vogels op:

      http://papegaaiamadine.webnode.nl/

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door HansV
        Het lijkt erop dat degene van wie je ze gekocht hebt ze flink heeft verwaarloosd.

        Schurft komt bij alle dieren en dus ook bij vogels en Cini's voor. Bestrijding: Ivomec 0,1% of Ivermectine. Om de zuurstof voor de mijten af te sluiten kan je inderdaad zuurvrije vaseline of plantaardige olie gebruiken.

        Opmerking


        • #5
          Schurft is besmettelijk, dus je handen goed wassen. Daarbij is het beter om het koppel apart te houden van andere vogels.

          En vliegen doet een vogel altijd goed, dus 2 a 3 meter is mooi. Welke draadkooien ga je aanschaffen?
          Bekijk mijn vogels op:

          http://papegaaiamadine.webnode.nl/

          Opmerking


          • #6
            Hallo Marc, misschien helpt Scaly face zalf http://www.bol.com/nl/p/dierendrogis...0000010744076/
            Groeten Michael

            https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

            Opmerking


            • #7
              Ik was mijn handen altijd heel goed. Ik heb 2 tomen kippen, een tamme mozambiquesijs en dit koppel. Alles ver van elkaar en nooit contact met het ene setje dieren zonder handen wassen. Dus de onderlinge besmettingskans zal minimaal zijn. Dit koppel zit boven en heeft een eigen kamer.

              Ik ga draadkooien kopen van 45 x 45 x 100 cm ongeveer. Daarvan wil ik er 3verbinden en daarin komt kunstgroen met takken van haagbeuk. Die zijn ideaal. Lange nagels zijn meteen weg en ze kronkelen mooi voor het effect. Ik heb mijn huiskamervogel die takken gegeven en de nagels zijn binnen een maand mooier dan van een jonge vogel. Perfect tegen lange nagels.
              Welk merk weet ik nog niet. Kan ik niks vinden dan maak ik zelf een vlucht.

              Met verlichting omdat ze vanaf oktober pas broeden en dan de dagen erg kort worden.

              @ Populier, ik heb die zalf al Niet precies die maar ik gebruik wondzalf van Beaphar met epithol. Ook speciaal tegen scaly face en kalkpoten.

              Naar hoor, nu moet ik die beestjes kwellen met zalf en vangen. Zonde, maar het moet.

              Opmerking


              • #9
                Oorspronkelijk geplaatst door populier
                Ik hoop ook dat het aanslaat. We zullen zien.

                Mooie kooien. Wel duur om er 3 te kopen want dan zit je zo op 300 euro. Zelf maken zal denk ik toch zijn waar ik op uit ga komen. 2 frontjes en een grote rol gaas met wat latten kost een stuk minder. Dan kan ik ze ook nog eens 60 cm hoog maken want die hoogte winnen ze dan alleen maar. Bij een of andere discount 5 dienbladen halen en ik heb meteen lades om de kranten op te leggen

                Opmerking


                • #10
                  Even een update. Ik heb de vogels een tweede maal gedruppeld met Ivermectine. Ook heb ik de snavel nog enkele malen met een kwastje tot ver op de neusgaten ingesmeerd met wondzalf. En wonder boven wonder gaat het beter!

                  Hij zingt weer, de pop wordt broeds en de ene helft van zijn snavel groeit schoon bij. Dus aan 1 kant is de schruftwoekering er uit gegroeid en afgevallen. De snavel die er onder zit is schoon en intact. Een dezer dagen gaan ze in een flinke broedkooi van 1 x 0,7 x 0,5 meter. Goed bekleed met kunstgroen en extra verlicht met LED.

                  Ik zal hem komende tijd nog 1 a 2 keer insmeren in de hoop dat ook de andere helft van zijn snavel schoon wordt. Dat is wel nodig als ze gaan broeden. Zou een wonder zijn als ik uit dit koppel nog jongen krijg. Pop is vleugellam kwam ik achter. Zij is ontsnapt en vloog 30 cm. Zij kan dus helemaal niet meer vliegen. De man vliegt 2 meter. Zij moeten dus helaas de rest van hun leven samen opgekooid blijven. Zonde, maar ik zal er iets moois van maken voor ze. Het is niet anders.

                  Maargoed, in elk geval worden ze weer gezond zoals het er nu uitziet. Daar ben ik erg blij mee!

                  Opmerking

                  Working...
                  X