Mededeling

Collapse
No announcement yet.

nieuwe regels papagaaieziekte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #16
    Op straat

    Het probleem in deze discussie is dus allang niet meer alleen "de papegaaienziekte". Je BSN voor een paar ringetjes van bastaardputters, je BSN voor een ringetje om een isabelivoorsijsje te kweken. De eerste de beste medewerker van de plaatselijke dierenwinkel weet dat zo'n vogeltje niet uit de natuur is gevangen.

    Ton vond het geen probleem om allerlei gegevens aan de overheid te verstrekken;

    Ik snap niet waarom zoveel mensen ageren tegen elke vorm van registratie.
    Simpel hoor, omdat de overheid er te vaak een zooitje van maakt..... en de politiek in het algemeen, zo betrouwbaar is als een Trabant.

    Groet,

    Rob.



    PS. Ik nodig iedereen uit om meer van dit soort berichten te vinden.

    Opmerking


    • #18
      hier een deel van de richtlijnen voor veldwerkers:

      Ornithose/Psittacose beter bekend als Papegaaienziekte is een vorm van longontsteking en wordt doorgaans geassocieerd met exotische vogels, maar kan echter ook bij veel inheemse vogelsoorten voorkomen. *
      De besmetting van dier op mens kan plaatsvinden door direct contact met besmette vogels en met name door het inademen van geinfecteerde stofdeeltjes.
      Besmetting van mens op mens is uiterst zeldzaam.
      Incubatieperiode is 1 tot 2 weken.
      Symptomen: plotselinge (hoge) koorts, hoofdpijn, hoesten, weinig sputum en spierpijn.
      Mensen kunnen wel geinfecteerd zijn, maar toch niet ziek worden.
      Behandeling: Tetracycline

      *) . . . . . . . misschien ook maar een registratieplicht voor mensen die een versuft raamslachtoffertje in een struik hebben gezet of een jong vogeltje hebben opgepakt en op de schutting geplaatst?


      MAAR!

      Hoewel deze ziekte relatief erg weinig voorkomt mag deze echter niet worden onderschat!
      Er zijn gevallen bekend van geinfecteerde mensen die zo snel ziek werden dat zij niet in staat waren de behandelend geneesheer in kennis te stellen van hun omgang met vogels!
      Dientengevolge wordt geadviseerd om uw huisarts op voorhand in kennis te stellen van uw omgang met vogels.
      Amigo de los Psittacidos

      Look deep into nature and you will understand everything better

      Opmerking


      • #19
        Natuurlijk mogen alle vormen van misstanden de vogelwereld uit!
        Het mag alleen niet ten koste gaan van liefhebbers die dagelijks zoveel plezier uit hun hobby halen. Hobby, dat is het nog steeds en dat moeten we proberen zo te houden. We lijken te vergeten dat het overgrote deel van de vogelhouders liefhebbers zijn die slechts het allerbeste met hun dieren ophebben. We mogen deze groep mensen niet de dupe laten worden van deze drang tot overheidscontrole.
        Ik hoop dat het allemaal niet zo ver komt en dat we nog normaal een hobby kunnen uitoefenen.
        Ruud.
        www.strekervogelvrienden.nl

        Opmerking


        • #20
          Ik ben absoluut niet tegen elke vorm van registratie. Wel tegen elke vorm van misbruik van registratie. En dat is uiteindelijk wel waar het op uit draait.
          In zekere zin zijn alle geringde vogels al geregistreed en daarnaast nog de bedreigde soorten die niet vrij verhandeld mogen worden nog eens extra.
          Waarom dan nog eens die extra registratie. Wat hier ook al veel wordt gezegd, het is geld klopperij.
          Moet dan ook mijn oma die gezellig een paar vogeltjes in huis heeft gaan registreren?
          Honden bezitters die 1 van hun honden niet geregistreerd hebben staan kunnen een flinke boete verwachten, katten bezitters mogen er zo 10 in huis nemen. Maar katten lopen vrij rond, laten overal hun uitwerpselen achter, de meeste honden bezitters ruimen tegenwoordig alles netjes op. Maar mocht je dan perongelijk niet een keer zo'n zakje bij je hebben, krijg je een boete, wordt meteen even gecontroleerd of je wel hondenbelasting betaald, nee? nog een boete.
          Als het zo gaat met onze vogels dan denk ik dat het snel berg afwaarts zal gaan.
          Waar gaat het toch heen met dit land?

          Opmerking


          • #21
            Honden hoeven helemaal niet geregistreerd te zijn .
            Hondenbelasting is in alle gemmente anders ,en er zijn zelfs plaatsen waar het niet is.
            Ook heeft die belasting niks met registratie te maken.

            Opmerking


            • #22
              hoe actueel!

              vandaag is bekendgemaakt dat de Euopese toezichthouder bezwaar maakt tegen de wijze waarop ons huidige kabinet omspringt met privacygevoelige informatie.


              Ten aanzien van registratieplicht bij honden ben ik met Animal eens dat hiervoor geen Landelijke dekking geldt, (mooi staaltje inconsequent beleid als gevolg van eigen invulling door kleinere overheden) maar ik kan een ieder verzekeren dat er in Nederland wel degelijk sprake is van situaties waarbij in feite klantgegevens van dierenartsen worden misbruikt!
              Een en ander heeft destijds ook nogal wat voeten in de aarde gehad, omdat er dierenartsen waren die hun medewerking hieraan aanvankelijk hebben geweigerd.
              Amigo de los Psittacidos

              Look deep into nature and you will understand everything better

              Opmerking


              • #23
                Voor we we gaan verdwalen in de wereld van de viervoeters....

                Rupicola geeft een waardevol advies:

                Hoewel deze ziekte relatief erg weinig voorkomt mag deze echter niet worden onderschat!
                Er zijn gevallen bekend van geinfecteerde mensen die zo snel ziek werden dat zij niet in staat waren de behandelend geneesheer in kennis te stellen van hun omgang met vogels!
                Dientengevolge wordt geadviseerd om uw huisarts op voorhand in kennis te stellen van uw omgang met vogels.


                Ik heb jaren geleden papegaaienziekte gehad en dankzij mijn toenmalige huisarts - naast voortreffelijke arts ook vogelliefhebber - was de diagnose snel gesteld.

                Sindsdien heb ik een 'handleiding' stand by voor het geval dat de ziekte onverhoopt weer eens mocht opdagen.

                Een kleine paragraaf hieruit:
                Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                Opmerking


                • #24
                  Oorspronkelijk geplaatst door RobK
                  Het probleem in deze discussie is dus allang niet meer alleen "de papegaaienziekte". Je BSN voor een paar ringetjes van bastaardputters, je BSN voor een ringetje om een isabelivoorsijsje te kweken. De eerste de beste medewerker van de plaatselijke dierenwinkel weet dat zo'n vogeltje niet uit de natuur is gevangen.

                  Ton vond het geen probleem om allerlei gegevens aan de overheid te verstrekken;



                  Simpel hoor, omdat de overheid er te vaak een zooitje van maakt..... en de politiek in het algemeen, zo betrouwbaar is als een Trabant.

                  Groet,

                  Rob.



                  PS. Ik nodig iedereen uit om meer van dit soort berichten te vinden.


                  Zelfs bedrijven willen dat je je ID-kaart inleverd voor een testritje.

                  Opmerking


                  • #25
                    Even de dicussie van registratie terzijde.
                    Ik heb vorig jaar papegaaienziekte gehad en heb me er sindsdien wat meer in verdiept.
                    Ten eerste wil ik zeggen dat je deze ziekte niet mag onderschatten. Ik werd na 2 weken hondsberoerd te zijn geweest in zwaar verzwakte toestand naar de spoedeisende hulp van het ziekenhuis gebracht waar de diagnose papegaaienziekte gesteld werd (huisarts had geen flauw idee wat ik kon hebben en ik al helemaal niet). Uiteindelijk mocht ik na een driedubbele antibioticakuur en 9 kilo lichter weer naar huis.
                    We moeten niet vergeten dat papegaaienziekte voor mensen dodelijk kan zijn en zowiezo voor onze dieren.
                    Enten is niet mogelijk aangezien je geen weerstand kan opbouwen tegen deze bacterie (ook na het doorlopen van de ziekte verdwijnt de immuniteit na enkele weken).
                    Hoewel ik vind dat verplicht 2 keer in het jaar testen en registratie van een en ander de doodsteek van onze liefhebberij kan zijn ben ik wel van mening dat er door de liefhebbers serieuze pogingen moeten worden gedaan om de ziekte te controleren.
                    Hoe een en ander zou kunnen worden uitgevoerd is de vraag en ik heb daar ook geen volledig en sluitend antwoord op.
                    Standaard jaarlijks kuren bijvoorbeeld zou een oplossing kunnen zijn maar levert het gevaar op dat de bacterie resistentie opbouwt tegen de gebruikelijke medicijnen zoals doxicycline waardoor deze ziekte verandert van betrekkelijk eenvoudig te behandelen naar lastig te bestrijden.
                    Ik denk dat je als papegaaien of parkietenkweker ondanks dat het ook bij andere vogels voorkomt wel de risicogroepen vormen.
                    Behandelen of kuren tegen papegaaienziekte zou de kweker geen windeieren leggen omdat de bacterie ongemerkt in je vogelbestand voor kan komen en daardoor verminderde vruchtbaarheid onder de vogels kan veroorzaken.
                    Misschien is het een beter plan om als kweker maar een keer alle vogels te laten nakijken op deze ziekte. Eventueel behandelen waar nodig en nieuwe vogels in quaranteine te zetten en te laten testen (en waar nodig ook weer behandelen).
                    Het is echter wel zo dat testen van ontlasting geen 100% garantie geeft, ook bij een 1/2 jaarlijks onderzoek.
                    Bij plotselinge sterfte onder de vogels moet zowiezo een belletje gaan rinkelen aangezien papegaaienziekte bij papegaai achtigen een zeer acuut verloop kan hebben.
                    Mijn adviezen in zovere: maak jezelf in ieder geval bewust van het bestaan van deze ziekte en wees daar ook allert op. Bescherm jezelf bij het schoonmaken van kooien en draag een mondkapje (vooral bij papegaai- parkiet- en duifachtigen). Houd kooien netjes schoon en bewaar je voer in afgesloten tonnen, in ieder geval niet in dezelfde ruimte als de vogels. Zorg voor goede ventilatie. Heb je koorts, knallende hoofdpijn en houdt dit langer dan 5 dagen aan, ga dan eens naar de huisarts en meldt dat je vogels houdt. Dat had bij mij een hoop ellende kunnen voorkomen.
                    En dit: wees niet zo stomme idioot als ik en ga geen dooie parkiet of wat voor vogel dan ook open snijden zonder hand en mondbescherming! (zo ben ik besmet geraakt bij een bevriend liefhebber die plotselinge sterfte had bij zijn parkieten).
                    Make birds not war.

                    Opmerking

                    Working...
                    X