Mededeling

Collapse
No announcement yet.

luis, luizen, bloedluis, mijt, mijten

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

even een vraag tussendoor: Is het de bedoeling dat je vogels preventief behandeld, bv met anti-luchtpijpmijt, zoals eerder in dit topic is genoemd?
    Ik noem deze, omdat het het enige middel is dat ik ken van alle die er zijn genoemd, gebruikte het voor ratten tegen mijt preventief; 2 -3 druppels in de nek, nooit mijten gehad.

En bij die hele lange lijst aan het begin staat niet bij alles hoe het te doen. Ik neem aan dat spiritus enzo niet in het drinkwater gedaan moet worden.
    is dat allemaal enkel om de kooi mee schoon te maken tegen mijt?

lekker... Ik heb 9 nestkastjes hangen, een ondergepoepte buddleia en pas gelapte ramen, die alweer wit zien van de dames en heren sproeipoepers.
    'Vliegde ik?'
    -'Nee, je valde.'

Opmerking

Mijn manier is dat ik alle nieuw aangekochte vogels probeer te ontdoen van ongedierte. (denk aan mijten op veren en poten of snavel)
      Het werkzame middel in anti-luchtpijpmijt is ivermectine (=ivomectine / ivomec), hier gaan vele soorten mijten van dood (zelfs wormsoorten)
      Het is dus een tamelijk breed werkend middel, maar niet geheel ongevaarlijk.
      Overdosering is mogelijk, echter in de anti-luchtpijpmijt zit maar een zeer klein percentage van deze werkzame stof.
      Het is zelfs mogelijk om ivomectine als injectiemiddel te krijgen, echter doseren is bij onze kleine gevleugelde vriendjes nagenoeg onmogelijk omdat er zeeeeeer kleine hoeveelheden nodig zijn en het middel niet op de veren zal komen.
      Een manier is om 1 ml injectiemiddel op te lossen in 1 liter water en dit als drinkwater te geven elke dag vers verstrekken en niet langer dan 3 dagen achtereen. (Nogmaals overdosering schaadt zeer)
      Deze behandeling kan 1 maal herhaald worden na ca. 2 weken.

Elk middel heeft z'n eigen gebruiksaanwijzing, is die niet bekend vraag er dan naar bij de verkoper.
      Ook op bijv. dit forum kun natuurlijk je vragen stellen daarover, maar elk zal zijn eigen ervaringen daar in hebben en zo kun je meerdere doseringen als advies kunnen krijgen.

Spiritus is indd bedoelt als schoonmaakmiddel.

Enige wetenschappelijke informatie welke men ook gebruikt om boeken over bloedmijten te schrijven:
      http://www.levendehave.nl/files/Bloe...praktijk_0.pdf of zelfde verslag andere link: http://edepot.wur.nl/35928

Leuke sites over de bloedmijten:
      Voorkom omzetverlies door nietszeggende online marketing // Zorg dat je niet wegzakt in Google // Verlies nooit meer een klant aan je concurrent // Maak van je website een Money Maker!

Opmerking

Wie het weet mag het zeggen.

1 druppel Ivermectine in de kale nek.
        Wat gebeurt er dan eigenlijk?
        Gaan dan alle bloed- vedermijten dood.
        Vr.groeten van
        Antoni

homepage:
        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Opmerking

ivermectine

In druppel in de nek, dit wordt via de huid in de bloedbaan van de vogel opgenomen, de mijt of luis drinkt van het bloed, wordt vergiftigd en gaat dood!
          Zo wordt het middel ook (in andere dosering) gebruikt bij rundvee, varkens en schapen tegen o.a. schurft(mijt), luizen en wormen.
          Kweker van Border, Crest, Fife fancy en Glosters!

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Crest
            In druppel in de nek, dit wordt via de huid in de bloedbaan van de vogel opgenomen, de mijt of luis drinkt van het bloed, wordt vergiftigd en gaat dood!
            Zo wordt het middel ook (in andere dosering) gebruikt bij rundvee, varkens en schapen tegen o.a. schurft(mijt), luizen en wormen.

Bedankt. Ik dacht nog bij mezelf waar blijven al die mijten dan.
            Dus er wordt volledig mee afgerekend.
            1 ding begrijp ik alleen nog niet.
            Je zou denken probleem opgelost. Vogels blij,baasje blij.
            Maar opeens verschijnen er toch weer een paar bloedmijten.
            Het zijn overlevers. Dat kan niet anders,want normaal zouden ze
            zijn uitgeroeid.
            Vr.groeten van
            Antoni

homepage:

Opmerking

Alleen de luizen die de vogels hebben gestoken gaan dood.
              Maar ze zullen ook vast ergens eitjes hebben gelegd ,,en als die uitkomen heb je weer nieuwe luizen die ook weer eerst een vogel die behandelt is moeten bijten voor ze dood gaan.
              Alle aanwezige luizen moeten eerst een vogel bijten ,,lijkt me voor de vogels tochniet echt fijn.
              Je zult dus behalve de vogels behandelen ook andere maatregelen moeten treffen.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Animal
                Alleen de luizen die de vogels hebben gestoken gaan dood.
                Maar ze zullen ook vast ergens eitjes hebben gelegd ,,en als die uitkomen heb je weer nieuwe luizen die ook weer eerst een vogel die behandelt is moeten bijten voor ze dood gaan.
                Alle aanwezige luizen moeten eerst een vogel bijten ,,lijkt me voor de vogels tochniet echt fijn.
                Je zult dus behalve de vogels behandelen ook andere maatregelen moeten treffen.
                Ik weet niet hoe lang het duurt eer dat de eitjes bloedmijten zijn.
                Maar zeg 3 a 4 weken. Ergens las ik dat het middel 6 weken werkzaam is.
                Als de volgende generatie mijten dus ook op bezoek gaat bij de vogels,
                sterven die dus ook.
                Op een andere site las ik dat iemand die zijn vogels met Ivermectine
                behandelt (het bekende druppeltje in de nek) nooit meer last heeft
                van bloedmijten in het hok c.q. vogels.
                Ik ga bijna geloven dat wonderen bestaan.
                Vr.groeten van
                Antoni

homepage:

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
                  Ik ga bijna geloven dat wonderen bestaan.
                  Zou dat kunnen komen omdat jij het middel net hebt ondekt en je daarin hebt verdiept?

Resistentie van ongewenste diertjes als wormen en mijten, tegen ivermectine is ook al vastgesteld.
                  Overdosering is voor de vogels niet goed, zelfs gevaarlijk en niet alle vogelsoorten kunnen er even goed tegen.

mvg. Eelke

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door ele
                    Zou dat kunnen komen omdat jij het middel net hebt ondekt en je daarin hebt verdiept?

Resistentie van ongewenste diertjes als wormen en mijten, tegen ivermectine is ook al vastgesteld.
                    Overdosering is voor de vogels niet goed, zelfs gevaarlijk en niet alle vogelsoorten kunnen er even goed tegen.

mvg. Eelke

Hahaha!
                    Ik kende het al langer,Eelke,maar heb het nooit gebruikt.
                    Omdat ik heel voorzichtig en soms ook wat wantrouwen heb,bleven
                    er nog een paar vragen.

Dus toch geen wondermiddel. Valt me weer tegen.
                    Vr.groeten van
                    Antoni

homepage:

Opmerking

Voor Ajo:
                      De 1%'s oplossing is bedoeld voor injectie.
                      Injectie is niet te doen bij vogels, omdat er zeer weinig nodig is en dus niet te doseren.

De ivomec / ivermectine welke als werkzame stof in anti-luchtpijpmijt zit is verdikt met een middeltje voor een geleidelijke afgave en dat het beter hecht aan de huid.
                      Het pure spul is niet aan te raden om op de huid te doen.

Vanaf 1 juli 2008 is de levering van o,a, ontwormingsmiddelen en middelen tegen huidparasieten (de URA-middelen) alleen nog mogelijk na overleggen van een (jaar)recept, welke door een dierenarts moet worden uitgeschreven. Levering van deze middelen mag door de Erkende Vakhandel, o.a. de Wolfederatie plaatsvinden. Om U van dienst te zijn heeft de Wolfederatie samenwerking gezocht met een dierenarts die een grote affiniteit heeft met de schapenhouderij. De medewerkers van de Wolfederatie kunnen samen met u en deze dierenarts een bedrijfsbehandelplan samenstellen om uw schapenstapel zo gezond mogelijk te houden. Met behulp van dit behandelplan en het (jaar)recept wat hier uit voortvloeit kunt U effectief en goedkoop een gezonde en rendabele kudde houden. De effectiviteit van de behandelingen tegen wormen, leverbot of coccidiose kunnen eventueel gecontroleerd worden d.m.v. mestonderzoeken. Aan de hand van kennis van uw bedrijf en eventuele uitslagen van mestonderzoeken kan deze dierenarts een aanvullend (jaar)recept uitschrijven, waarmee U de benodigde middelen bij de Wolfederatie kunt kopen voor de gunstige prijs die U als vanouds gewend bent bij ons. Het opstellen van het behandelplan en het uitschrijven van de (jaar)recepten is geheel vrijblijvend. U bent niet verplicht alle op het recept staande middelen af te nemen. Vraag naar de voorwaarden bij uw cantactpersoon van de Wolfederatie.

Opmerking

Nog een oud middel

Vroeger gebruikten we in strijd tegen de bloedluis Haarlak.
                        Wel de goedkoopste natuurlijk. Aanwezige luis wordt direct gedemobiliseerd.
                        Idd. Goedkoop en effectief.
                        Vr.groeten van
                        Antoni

homepage:

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door ele

mvg. Eelke
                          Ivermectine wordt ook bij honden gebruikt tegen wormen, mijten, luizen e.d. Sommige hondenrassen (waaronder het ras wat ik zelf heb) zijn overmatig gevoelig voor ivermectine ; het gebruik van kleine hoeveelheden ivermectine kan bij de hond leiden tot verlamming, coma en zelfs de dood. Knap link spul dus!
                          Groetjes Karin

Opmerking

ik heb 3 mnd terug dutchies laten komen en uitgezet in mijn hok. ben nu bezig met de grote schoonmaak . en wat denk je ? volop bloedluis ! ik ga vanmiddag alles bespuiten met een mengsel van groene zeep en spiritus . dat schijnt te helpen en is milieuvriendelijk . hierna mijn vogels behandelen met een druppel ivermectine in de nek . overigen lees je vaak dat de luis overdag niet op de vogel zit is dat waar ?

Opmerking

overigen lees je vaak dat de luis overdag niet op de vogel zit is dat waar ?
                              Voor bloedluis geldt dat inderdaad, tenzij er echt een extreem zware besmetting is.
                              Bloedluzien zijn normaal lichtschuw.
                              Groet Ton,
                              www.allevogels.nl

Opmerking

probeersel

Als voorbereiding op de kweek was ik van plan om vaseline te gaan kopen voor op de nestkasten ter plaatse van de plekken waar de nestkast contact maakt met de wand en op het schroefje.
                                Bij de automaterialen shop aangekomen bleek dat ze een plakkerig middeltje hadden tegen piepende V-snaren, dit kan zelfs enig water verdragen en blijft dan nog plakkerig.
                                Dit jaar voor mij dus geen vaseline, maar beltgrip om mogelijke mijten "vast te laten lopen".

CRC Belt Grip 300 ml. voor 2,50 euro.

mvg. Eelke

Opmerking

Working...
                                X