Mededeling

Collapse
No announcement yet.

luis, luizen, bloedluis, mijt, mijten

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

luis, luizen, bloedluis, mijt, mijten

een paar kleine druppeltjes frontline in de nek van je vogels doen, let op niet te veel, en je bent van de bloedluis op de vogels af
    frontline is voor honden en katten bestemd dus let op met de dosering die je op je vogels doet
    bij mij werkt het prima

m vr gr Jans

Opmerking

bloedluis in buitenvoliere?

toen ik vanochtend een nestkastje van de wand pakte om een eitje te verwisselen zag ik een rode luis op de wand zitten( Achter het nestkastje ).
      is dit een bloedluis, of moeten er dan meer zitten?
      welk product moet ik gebruiken om het te bestrijden en hoe moet ik het gebruiken?
      want ik zie hier veel namen staan van dingen maar ik heb geen idee wat het is of hoe ik het moet gebruiken.

alvast bedankt.
      mvg davey

Opmerking

Een hele goeie vraag Davey.

Om snel in te grijpen en het beheersbaar te houden zou je een goedkoop middel en bijna altijd voorhanden kunnen gebruiken:
        Maak een zeer sterke zoutoplossing met evt. nog wat afwasmiddel er doorheen en spuit / vernevel dit in alle naden en kieren en achter alle nestkastjes, vergeet ook de zitstokken niet.

Enkele algemene dingen:

-Enkele middelen zijn verboden om verkocht te worden (in Nederland), dus die zul je niet in een winkel tegen gaan komen (zo toch wel, dan is het illegaal).
        -Alle middelen hebben een gebruiksaanwijzing, deze hoort op de verpakking te staan.
        -Het is verstandig om niet alle middelen door elkaar te gaan gebruiken.
        -Zoveel vogelliefhebbers, zoveel manieren.
        -Het is verstandig om bloedmijten constant te bestrijden, pas ook op met nieuwe vogels en oude kooien.

Ga eens naar 1 of meerdere winkels waar jij je vogelspullen koopt en kijk en vraag wat ze hebben op het gebied van luisbestrijding.
        Ook zal een goede verkoper jouw kunnen vertellen wat wel en niet kan met die middeltjes, voor gerichte vragen kun je hier natuurlijk ook terecht.

Mijn manier:

-Vogels regelmatig (ja 1 keer per jaar is ook een zekere regelmaat, maar niet voldoende) observeren en als ze veel pikken en onrustig zijn nog beter gaan onderzoeken of er sprake is van vogelmijt.
        -Onder in nestkastje Fossile Shield vermengd met knoflookpoeder en kamille(onder nestmateriaal).
        -Onder lades of krantje Fossile Shield (ca. eetlepel).
        -Knoflookpoeder door eivoer.
        -Kooien schoonhouden met o.a. een sterke soda oplossing met een flinke scheut dreft en ook wel eens met chloor of dettol.
        -Witte kooien gebruiken zodat eventuele luizen sneller opvallen.
        -1 of 2 Maal per jaar ivomectine (injectiemiddel) in het drink/badwater.
        -Nieuwe vogels apart houden van eigen en enkele malen (met tussenpoos van een paar dagen) benevelen met een luisWEREND middel voor mensen, deze is op basis van olien, ook 2 dagen ivomec (is de werkzame stof in bijv. anti luchtpijpmijt van bogena ofzo)
        -Nestkasten worden na gebruikt te zijn (door de vogels) overgoten met kokend water gedroogd en dan op de raakvlakken me de kooi ingespoten met een chemisch middel en na droging/luchten weer teruggehangen. (de tip van Henk3 vond ik ook een hele goeie om de nestkastje dmv. spijkertjes vrij te houden van de kooi)

Opmerking

hartelijk dank voor je snelle reactie, k ga morgen gelijk even kijken!

Opmerking

Die rode Luis is waarschijnlijk hetzelfde luisje wat Antonie ontdekt heeft:http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=13115

Bloed luis "oogt" niet zo rood, en waar er 1 zit zitten er meerdere .
            Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

afbeelding rode bloedluis

Omdat in hele topic geen afbeelding, bijgaand, met dank; geleend van birdy finect.
              Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

Hierbij het verschil tussen de bloedluis en de fluweelmijt.
                Bijgevoegde Bestanden
                Groeten Michael

Opmerking

Opmerking

de rode ''beestjes'' die ik gezien heb, zijn dan waarschijnlijk hetzelfde als die van antoni hopmann want ik zie ze ook door de halfe tuin lopen. en ze zijn echt knalrood.
                    bedankt allemaal voor de informatie.

Opmerking

Bloedluis, bloedmijt

hallo, ik ben kweker van gouldamadine , en zo heb ik de wanden van mijn vogelverblijf afgewerkt met gipsplaten , van 60 breed , gisteren kwam ik in de vogelshok om te voeren en tot mijn verbazing zag ik bloedluizen lopen op plafond en op de zijnkanten , tussen de naden van de gipsplaten , en nou weet ik als jij ze overdag ziet dan is de probleem grote en ze kunnen overaal zitten , bestrijden zal ik doen , maar wat is de best oplossing betref de plekken waar ze weg kruipen ,de heel wanden vervangen , kiten tussen elk naad van de gipsplat , graag u mening ?
                      De vogels zitten momentel in de rui en ik wil zo weinig mogelijke onrust brengen in de hok,als ik eventuel de wandplaten gaan vervangen.

Opmerking

Misschien de gipsplaten laten stucen(of zelf doen), dan ben je die naden in ieder geval al kwijt.

Of je gipsplaten gaan betegelen, 2 vliegen in een klap, geen naden en de muren goed afwasbaar.

Groeten Michael

Opmerking

naden dicht | weggewerkt?

Oorspronkelijk geplaatst door populier
                          Misschien de gipsplaten laten stucen(of zelf doen), dan ben je die naden in ieder geval al kwijt.

Of je gipsplaten gaan betegelen, 2 vliegen in een klap, geen naden en de muren goed afwasbaar.
                          Dit lijkt me toch niet zo'n goed idee Populier, het probleem is dan niet weg, je hebt het enkel, tijdelijk, weggewerkt.

Ik zou;

1. probeer te lokaliseren waar ze ergens zitten. Hoe? met crepetape....op zoveel mogelijk plaatsen de tape plakken, zodanig dat de beestjes zich erop vastlopen, dus als het ware de plakkant naar boven. Op deze wijze kun je ontdekken waar ze zitten.
                          2. de exacte locatie grondig ontsmetten, dus eventueel plaat eruit en daar gaan spuiten of anderszins, wellicht kan dit heel goed met stoom?
                          3. alle kooien met tape (omgekeerd) waar mogelijk beveiligen zodat je ziet als ze daar komen en je ze tegelijkertijd vangt, ingeval van constatering daar gericht verdelgen
                          4. dagelijkse check, stokken e.d.
                          5.vaseline onder de rand van de nestmandjes aanbrengen (tip Rob!)
                          6. overige zie topic.

Peer

Opmerking

[QUOTE=Hicham;135261] maar wat is de best oplossing betref de plekken waar ze weg kruipen ,de heel wanden vervangen , kiten tussen elk naad van de gipsplat , graag u mening ?
                            QUOTE]

Ik gaf ook alleen antwoord op de vraag wat te doen aan de kieren en naden
                            Groeten Michael

Opmerking

daar heb je een punt!

Heb je wel punt populier .

Pas overigens wel op met stucen van gipsplaat, niet elke gipsplaat is daar namelijk (direct) voor geschikt. Je heb zogenaamde 'stucplaatjes' met afgeronde kanten, veelal voor plafonds gebruikt, meestal 40*200 cm, die kun je goed stucen... de meeste gipsplaten die verticaal worden geplaatst kun je beter zogenaamd; filleren en finishen. Dat wil zeggen dat enkel de naden dichtgezet worden (met gipspasta) en er eventueel een hele dunne laag over de plaat getrokken (kan) worden. De plaat kan daarna direct worden getext. Het is dan niet nodig om voor te lijmen.

Persoonlijk denk ik echter dat geen van beide de oplossing is om het probleem tegen te gaan, simpel omdat je nooit alle gaatjes, kieren en dergelijke dicht krijgt. Bij elke aansluiting op wand, vloer, plafond zal er toch kiervorming blijven bestaan, c.q. door werking ontstaan. Conclusie; na enkele dagen, alle werk voor niks en de eitjes zitten nog gewoon achter de plaat.

Peer

Opmerking

Peer,

Wat vind je dan b.v. een goed opplossing tegen het naden probleem?
                                Groeten Michael

Opmerking

Working...
                                X