Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Split voor wit?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Split voor wit?

Ik heb een koppel zebravinken met de man welke bleegruggrijs is, de pop is maskergrijs.

Nu zijn hier jongen uit gekomen welke volledig wit zijn, wel met oranje/rode snavel en ze hebben rode ogen.

Is hier te achterhalen of de man of pop hier split voor is?

beiden zijn dan split

zeker va de kleuren van de ouders?

Frank4

Opmerking

Bij het eerste nest van vier jongen zaten, nu ze op kleur zijn, 3 bleegruggrijs mannen en 1 witte pop.

Nu bij een tweede nest van ca 4 dagen oud zitten er twee bij met rode ogen en drie met zwarte ogen.
      Die met rode ogen worden weer witte zebravinken denk ik.

Opmerking

witte of maskers zijn bleke jongen en heben soms rode ogen

frank4

Opmerking

Maskers hebben toch altijd nog een lichte staart en oog tekening???
          Plaats eens een foto van het koppel en een van de jongen dat maakt het een stuk makkelijker om er een naam aan te plakken.
          http://michelsfotosite.weebly.com

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Soesje
            Ik heb een koppel zebravinken met de man welke bleegruggrijs is, de pop is maskergrijs.

Nu zijn hier jongen uit gekomen welke volledig wit zijn, wel met oranje/rode snavel en ze hebben rode ogen.

Is hier te achterhalen of de man of pop hier split voor is?
            Hoe oud zijn deze vogeltjes en zijn ze spierwit?

Hans.
            Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

Zoals micheltje al zei, de pop heeft een grijze oogstreek en een lichte staarttekening.

Het witte jong is spierwit, geen oogstreep, geen staarttekening, geen wang of wat dan ook. Enkel een oranje snavel, wat kenmerkend is voor een popje.

Opmerking

Als ie wit is met rode ogen dan heb je een albino, zou je zeggen.
                Maar uit de combinatie van bijvoorbeeld wit x masker bruin kan een witte met rode geboren worden welke dan ten onrechte als albino wordt gezien.....
                Kort gezegd, het is zonder uitgebreide informatie moeilijk hier te beoordelen met wat voor kleur we te maken hebben. En met info bedoel ik dan duidelijke kleurfoto's en de gegevens van de oudervogels: wat voor kleur hadden de wederzijdse voorouders en dan het liefst enige generaties terug. Je oudervogels kunnen factoren bezitten die het verschijnen van een witte met rode ogen best mogelijk maken...

Hans

Opmerking

albino zebravinken

dat zou iets zijn
                  maar er zijn meer zebra kleuren die met rode oogen geboren worden
                  maar die verkleuren al vrij snel

er zijn masker roodogen MAAR dat is een donkere oogkleur

frank4

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door frank4
                    .......maar er zijn meer zebra kleuren die met rode oogen geboren worden
                    maar die verkleuren al vrij snel ......

frank4
                    Precies, bij de masker.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Hans de Vries
                      Als ie wit is met rode ogen dan heb je een albino, zou je zeggen.
                      Maar uit de combinatie van bijvoorbeeld wit x masker bruin kan een witte met rode geboren worden welke dan ten onrechte als albino wordt gezien.....
                      Dat probleem ken ik van witte vogels met rode ogen. Had een keer van iemand een koppel bont grijze gekocht en die op mijn witten gezet, maar daar in die bonte zat Masker grijs in. Een paar jaar later kreeg ik soms nog steeds witte met rode ogen, maar die oogkleur verdween meestal wel weer snel naar donkerder rood. Gelukkig heb ik de masker grijs nu wel uit mijn witten gekweekt, want als je zo'n witte op een bonte of getekende zet kan je er straks zo een keertje weer een bont of getekende masker grijs krijgen, en dat willen ze niet op de show.

mvg,
                      sibrand
                      Vogels vervelen je nooit. Al is het buiten of binnen.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door sibrand
                        Dat probleem ken ik van witte vogels met rode ogen. Had een keer van iemand een koppel bont grijze gekocht en die op mijn witten gezet, maar daar in die bonte zat Masker grijs in. Een paar jaar later kreeg ik soms nog steeds witte met rode ogen, maar die oogkleur verdween meestal wel weer snel naar donkerder rood. Gelukkig heb ik de masker grijs nu wel uit mijn witten gekweekt, want als je zo'n witte op een bonte of getekende zet kan je er straks zo een keertje weer een bont of getekende masker grijs krijgen, en dat willen ze niet op de show.

mvg,
                        sibrand
                        Een heel mooi maar niet makkelijk facet in de vogelliefhebberij die zebravinken...
                        Even terzijde, had jouw vader vroeger ook geen witte zebravinken!

Hans.

Opmerking

Ik ken heel veel mensen die vroeger geen witte zebravinken hadden Hans...
                          Groet Ton,
                          www.allevogels.nl

Opmerking

't Wordt tijd dat ze daar in Haarlem nog veel sneeuw krijgen....

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Hans de Vries
                              Een heel mooi maar niet makkelijk facet in de vogelliefhebberij die zebravinken...
                              Even terzijde, had jouw vader vroeger ook geen witte zebravinken!

Hans.
                              KLopt Hans, mijn vader had vroeger ook witte zebravinken. Alleen toen ik begon met vogels op mijn 5e kreeg ik al zijn witte zodat ik de witte zebravinken heb en mijn pa veel kleuren in het bruin.

mvg,
                              sibrand
                              Vogels vervelen je nooit. Al is het buiten of binnen.

Opmerking

Working...
                              X