Mededeling

Collapse
No announcement yet.

welk gezelschapo voor mannelijke zebravink

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• welk gezelschapo voor mannelijke zebravink

hallo, ik heb al 4 jaar een witte mannelijke zebravink in een kooi van 60*60*120cm zitten.
    hij staat in een kamer waar ik wel vaak kom en ik zet ook de radio aan als ik weg ben.

maar ik vond het toch een beetje zielig dat hij alleen in dat hok zit, dus heb ik hem onlangs een spiegeltje gekocht.

en nu zit hij dagelijks en zelfs 's nachts naast dat spiegeltje (de ijdeltuit)

maar ik vroeg me af of het verstandig is om voor hem wat gezelschap in de kooi te zetten.

probleem is dat hij dus een mannetje is en ik heb geen zin om te fokken, dus een vrouwtje zal wel uitgesloten zijn.
    kan ik er een vogel van een andere soort bij zetten of kan ik ervoor zorgen dat als ik er een popje bij zet dat ze dan toch niet zouden paren?

of kan ik er nog een mannetje bij zetten(ik dacht dat ze dan gaan vehten ofzo?)

veel vragen dus voor mijn dilemma want is het eigenlijk wel verstandig om er na 4 jaar nog gezelschap bij te plaatsen?

alvast bedankt en vriendelijke groet vanwege cornetho

al 4 jaar aleen

zet er dan maar snel even een andere zebravink bij wil je geen jongen dan een man een zebravink is geen vogel om aleen te laten zitten in een kooi

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door andre 44
      zet er dan maar snel even een andere zebravink bij wil je geen jongen dan een man een zebravink is geen vogel om aleen te laten zitten in een kooi
      hallo Andre, gaan ze dan niet vechten?
      ik heb ooit eens 2 mannetjes gehad en ik weet niet of ze homoseksuele gevoelens voor elkaar hadden, maar het leek er wel op.
      is een andere soort vogel erbij ook een oplossing?

Opmerking

gaat wel goed denk ik heb er zelf nog nooit problemen mee gehad er zitten nu ook 2 mannen bij mij in 1 hok omdat ik daar op dit moment geen goeie poppen voor heb wel even 2 slaapnesten er in doen heb ik niet maar die van jou is al 4 jaar aleen

Opmerking

er hangen nu al zo'n 4 nesten, Pieteke (zoals ik hem noem) maakt gebruik van 4 nesten, telkens afwisselend, maar om alles in goede banen te leiden zal ik best de bestaande nesten vervangen door nieuwe als er een vriendje bij komt.

Opmerking

Je kan er ook een andere soort bij zetten..... Japans meeuwtje, zilverbekje, noem maar op. Lijkt me in ieder geval beter dan een spiegeltje.....

Hans.
            Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Hans de Vries
              Je kan er ook een andere soort bij zetten..... Japans meeuwtje, zilverbekje, noem maar op. Lijkt me in ieder geval beter dan een spiegeltje.....

Hans.
              Hallo Hans,
              ik zag gisteren bij de dierenzaak (petsplace) enkele oranje vogeltjes bij de vinkjes zitten, ik heb niet gevraagd maar ik weet niet of het ook vinkjes zijn, maar misschien zet ik er wel zo een vogeltje bij.
              ik heb ergens op een ander forum gelezen dat vogeltjes kijken naar de kleur of de tekening en als ik er bvb een ander volledig wit zebravinkje bij zou zetten er veel minder kans is dat ze elkaar in de veren vliegen dan als ik er een zebravink bij zet die een tekening heeft.

ik ben eigenlijk wel geneigd om als ik er een vogeltje bij zet een nog grotere kooi voor beiden koop want 60 op 60 op 140 cm is misschien toch een beetje stijl, ze kunnen dan niet echt RONDvliegen.
              groet vanwege Cornetho

Opmerking

Kleur, tekening en gedrag zijn erg belangrijk als het gaat hoe vogels met elkaar omgaan. Nu zullen de meeste zebravinken niet moeilijk tegen elkaar doen als we het over de kleur hebben. Het wordt anders als de broeddriften gaan opspelen.
                Mozambiquesijsjes daarentegen kunnen soms erg vervelend tegen vogels doen die geel zijn. En zo zijn er wel meer voorbeelden op te noemen.
                Jij spreekt over oranje vogeltjes in de winkel, bedoel je zoiets:

En wat de afmeting van de kooi betreft; deze is eigenlijk nooit te groot.....

Opmerking

vogeltje lijkt er wel op, maar in de winkel was die helemaal oranje zonder enige tekening.

wat ik wel nog weet over het verleden van mijn zebravink, toen er nog een ander mannetje bij zat hadden ze dus paringsgevoelens voor elkaar, de ene kroop op de andere, maar ik heb ook altijd nestjes in de kooi hangen, dus misschien moet ik dat dan maar laten, maar ja het vogeltje is die nestjes nu wel al gewend.

lijkt een beetje op deze oranje gevederde vriend.
                  groet.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door cornetho
                    toen er nog een ander mannetje bij zat hadden ze dus paringsgevoelens voor elkaar, de ene kroop op de andere, maar ik heb ook altijd nestjes in de kooi hangen, dus misschien moet ik dat dan maar laten
                    Bij gebrek aan beter gedragen twee mannetjes zich als een paartje. Wat geeft dat? Beter dat dan in volledige eenzaamheid leven toch? Die vogel moet je gewoon een zebravink als partner geven. Dat verdient zo'n beestje. Hij wordt gekocht, zit 4 jaar! moederziel alleen en nu zou er een kanarie bij moeten? omdat hij anders evt met een mannetje in een nestje gaat zitten? Die kanarie heeft niks aan die zebravink en andersom is het ook hooguit wat amusement in de vorm van iets van leven. Koop er gewoon 1 of beter 3 zebravink mannen bij, geef nestmateriaal en laat ze lekker hun gang gaan. Dan zijn ze gelukkig en dat wil je toch?

Die kooi is prima zo, niks aan doen, 60 x 60 x 140 is ruim voldoende voor 2 of 4 zebravinkjes

Zebravinken zijn hele sociale groepsdieren.

Als je echt iets goed wil doen neem je een zebravink over van iemand die er ook al een hele tijd een eenzaam ergens heeft zitten. Zijn ze allebei blij

Opmerking

vogeltje lijkt er wel op, maar in de winkel was die helemaal oranje zonder enige tekening.

wat ik wel nog weet over het verleden van mijn zebravink, toen er nog een ander mannetje bij zat hadden ze dus paringsgevoelens voor elkaar, de ene kroop op de andere, maar ik heb ook altijd nestjes in de kooi hangen, dus misschien moet ik dat dan maar laten, maar ja het vogeltje is die nestjes nu wel al gewend.

lijkt een beetje op deze oranje gevederde vriend.
                      groet.
                      Even terzijde: Mooie kanarie, is van Rooie Theo, ook een forumganger....
                      Leuk dat je de foto even van me geleend hebt. Mag best met de Kerst

Hans.

Opmerking

we zijn vandaag een nieuwe zebravink gaan halen. een wit mannetje.
                        een kwartier geleden heb ik hem bij Pieteke in de kooi gezet.
                        ik had eerst het spiegeltje uit de kooi gehaald en ik had deze morgen alle oude nestjes en nestmateriaal weggehaald en alles schoongemaakt.

maar nu was het knokken.
                        de nieuwe vogel (flip) zit op de bodem en als hij op een stokje probeert te zitten dan wordt hij aangevallen door Pieteke.
                        ik hoop dat dze testosterron test maar van korte duur is, ik heb het licht even uit gedaan in hun kamer zodat ze tot rust kunnen komen.
                        ik hoop dat alles goed komt want hier was ik eigenlijk wel bang voor, na 4 jaar eenzaamheid heeft pieteke nu natuurlijk wel zijn teritorium in die kooi.

groet van Thomas Cornelis
                        AKA
                        Cornetho

Opmerking

we zijn vandaag een nieuwe zebravink gaan halen. een wit mannetje.
                          een kwartier geleden heb ik hem bij Pieteke in de kooi gezet.
                          ik had eerst het spiegeltje uit de kooi gehaald en ik had deze morgen alle oude nestjes en nestmateriaal weggehaald en alles schoongemaakt.

maar nu was het knokken.
                          de nieuwe vogel (flip) zit op de bodem en als hij op een stokje probeert te zitten dan wordt hij aangevallen door Pieteke.
                          ik hoop dat dze testosterron test maar van korte duur is, ik heb het licht even uit gedaan in hun kamer zodat ze tot rust kunnen komen.
                          ik hoop dat alles goed komt want hier was ik eigenlijk wel bang voor, na 4 jaar eenzaamheid heeft pieteke nu natuurlijk wel zijn teritorium in die kooi.

groet van Thomas Cornelis
                          AKA
                          Cornetho
                          kan je pieteke ( ) niet even in een ander kooitje zetten ?
                          Zo dat flip even kan wennen en dan zal het wel beter gaan denk ik ....

Opmerking

1 slapeloze nacht verder.
                            ik had gisteren niet zomaar een vogelkooi op voorraad.
                            Flippie mag van Pieteke wel al aan het voederbakje, Pieteke zit flippie nog wel achterna, maar het is al iets minder dan gisteren, misschien ook omdat flipie steeds meer z'n weg in de kooi kan vinden.
                            enkel het vogelbadje is nog verboden toegang voor flippie.

maar wat ik vandaag heb gezien is toch wel hoopvol.
                            ik denk dat Pieteke zijn spulletjes altijd wel zal blijven beschermen.
                            maar ik ga straks even naar de dierenzaak, kijken voor extra voederbakje en mischien zelfs een extra badje (met douchegordijn ) voor flippie.

misschien kan ik de kooi nog iets anders inrichten zodat Pieteke ook z'n weg moet vinden.

ik twijfel dus nog even of een extra kooi om Pieteke even in te steken wel echt nodig is.

Ik weet dat het er in de natuur hard aan toe gaat ivm territorium van mannelijke vogels, maar ik vond het gisteren enorm zielig voor Flippie.
                            groet van Cornetho

Opmerking

meerdere voer en drinkbakjes zijn een goed idee

Opmerking

Working...
                              X