Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nog nooit gezien

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Nog nooit gezien

Hallo,

Ik heb een nestje met 4 jonge zebravinken. de 1e 3 waren al uitgevlogen. Maar de 4e bleef nog een paar dagen in het nestje. Nu was deze gisteren eindelijk uitgevlogen maar deed heel raar. ik zag hem op de grond zitten met zijn kop tussen zn vleugels. ik kon deze zo oppakken zonder dat hij bewoog. Ik wist niet wat ik zag! dit jong heeft geen ogen!

het is geen incest dus ik zou niet weten hoe het komt.

Iemand ooit zoiets meegemaakt?

Vreemd, ik had er nog nooit van gehoord. Na even googlen, kwam ik hierop uit:
    http://www.vogelproblemen.nl/forum/v...ic.php?id=1434
    Met vriendelijke groet, Jeroen

www.jeroenhubert.nl

Opmerking

Deze vogel moet je euthenaseren. Ik heb ooit een grasparkiet gehad die ook zonder ogen was uitgevlogen. Hij had wel iets van ogen maar dat leken meer op kraaltjes dan ogen. Hij zag er dus niks door en ik liet hem leven. Hij moest in een heel klein kooitje. Maar dat was een grasparkiet, een klimmer. Een zebravink doet alles springend dus die gaat totaal niet prettig leven. Nu leefde die grasparkiet al totaal niet prettig want hij had gewoon een rotleven in dat kooitje en blind. Maar goed, ik was nog een kind en kon geen vogels doodmaken.

Dus bij mij kreeg deze vogel een verlossing uit zijn lijden. En daar is niks zieligs aan.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door JB88
        Hallo,

Ik heb een nestje met 4 jonge zebravinken. de 1e 3 waren al uitgevlogen. Maar de 4e bleef nog een paar dagen in het nestje. Nu was deze gisteren eindelijk uitgevlogen maar deed heel raar. ik zag hem op de grond zitten met zijn kop tussen zn vleugels. ik kon deze zo oppakken zonder dat hij bewoog. Ik wist niet wat ik zag! dit jong heeft geen ogen!

het is geen incest dus ik zou niet weten hoe het komt.

Iemand ooit zoiets meegemaakt?
        Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

Kijk hier eens

Verschillende manieren om vogels te euthanaseren. Ik vind de 'ether-manier' het beste voor de vogel en voor jou. Het is natuurlijk heel spijtig voor dat beestje, maar ja, zo is het leven
          Matsje <3

Opmerking

Het klopt bij de wang serie's komt blindheid heel vaak voor bij jongen. Het kan zijn dat de oudere vogels dan split zijn voor wang en het zo oververerft hebben aan het jong.
            Je hoeft die vogel helemaal niet te euthaniseren. Is nergens voor nodig. Een zebravink kan gewoon in leven blijven en nog een leuk leven hebben ook als het blind is. Ze kunnen zelfs nog vliegend op een stok komen.

mvg,
            sibrand
            Vogels vervelen je nooit. Al is het buiten of binnen.

Opmerking

1. Dit jong is, als ik goed gelezen heb, niet blind, maar heeft geen ogen! Wel hetzelfde resultaat natuurlijk, maar toch een belangrijke nuance. Euthanasie is niet de leukste oplossing, maar voor mij persoonlijk wel de beste. Een zebravink is geen mens die je via communicatietechnieken kan aanleren om zich te beredderen in het dagelijkse leven.

2. De wangmutatie is dominant, dus wil dus zeggen geen mogelijke splitten.

3. Mogelijks (een kleine kans, maar ze is er) is dit te wijten aan de genen die beide ouders in zich dragen en geeft deze koppeling een percentage jongen met deze tekortkoming. Dit stammetje (ouders, broers, zussen) zou ik niet langer inschakelen voor nakomelingen.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door sibrand
                Het klopt bij de wang serie's komt blindheid heel vaak voor bij jongen. Het kan zijn dat de oudere vogels dan split zijn voor wang en het zo oververerft hebben aan het jong.
                Je hoeft die vogel helemaal niet te euthaniseren. Is nergens voor nodig. Een zebravink kan gewoon in leven blijven en nog een leuk leven hebben ook als het blind is. Ze kunnen zelfs nog vliegend op een stok komen.

mvg,
                sibrand
                Ach Sibrand....waarom zou je zo'n vogel laten leven? Vliegend op een stok komen? Dan is hij eerst 450 keer met zijn kop ergens tegenaan geknald eer hij weet waar die stok precies zit. Probeer eens geblinddoekt door je huis te lopen. En dan moet je je voorstellen dat je alleen kan vliegen en dus heel hard gaat en overal ook heel erg hard tegenaan knalt als het mis gaat. Beest is binnen no time bont en blauw. Maar mijn gevoel zegt dat hij net als mijn grasje gewoon niks meer zal doen. Stil zitten en heel zachtjes een beetje rondscharrelen om niet te botsen. Dat is geen leven voor een vogel

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door barmsijscabaret
                  1. Dit jong is, als ik goed gelezen heb, niet blind, maar heeft geen ogen! Wel hetzelfde resultaat natuurlijk, maar toch een belangrijke nuance. Euthanasie is niet de leukste oplossing, maar voor mij persoonlijk wel de beste. Een zebravink is geen mens die je via communicatietechnieken kan aanleren om zich te beredderen in het dagelijkse leven.

2. De wangmutatie is dominant, dus wil dus zeggen geen mogelijke splitten.

3. Mogelijks (een kleine kans, maar ze is er) is dit te wijten aan de genen die beide ouders in zich dragen en geeft deze koppeling een percentage jongen met deze tekortkoming. Dit stammetje (ouders, broers, zussen) zou ik niet langer inschakelen voor nakomelingen.
                  Ik ben het op alle punten met je eens....
                  Ik heb me inderdaad verkeerd uitgedrukt, i.p.v. blind bedoel ik ook hier 'zonder ogen geboren'.

Hans.
                  Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

Working...
                  X