Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zebravink pootje

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Zebravink pootje

Hoi ik heb een vraagje mijn man zebravink pikt heeltijd in een poot en het bloed al wat doe ik daar best aan ik zie niks aan zijn poot van wond en hij vliegt nog goed ook , dank bijvoorbaat
    Mvg Simon

Een citaat waar je wel wat aan hebt:

"Gewonde vogels moeten, net als overigens alle zieke vogels, apart gezet worden. De kans bestaat namelijk dat andere vogels aan de wond gaan pikken.
    Wonden dienen ontsmet te worden. Het ontsmetten kan gebeuren met jodiumtinctuur, jodium zalf (bijvoorbeeld: betadine jodiumzalf) of andere ontsmettingsmiddelen.
    Zonodig en indien mogelijk kan de wond verbonden worden. Om te voorkomen dat de vogel aan het verband of aan de wond gaat pikken kan een halskraag gegeven worden.
    Grote wonden moeten gehecht worden door een dierenarts. Bij grote verwondingen daarom altijd een dierenarts raadplegen."

In jou geval dus apart zetten, ontsmetten en eventueel verbinden.

Opmerking

als jij er niets aan ziet, dan zou ik er een beetje vaseline opsmeren.

misschien dat hij dan er af blijft.
      groeten Ton
      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Heb ook wel eens zoiets gehad, ik kon toen ook niet zien wat het probleem was maar heb toen een rietje om de poot gedaan met wat leukoplast er om heen. Paar dagen later er af gehaald en alles was ok.

Opmerking

Oke bedankt voor de tips ik kijk wat ik kan doen
          mvg

Opmerking

oogzalf is ook zeer goed bruikbaar. en afdekken (met rietje en... lees hierboven)
            parakeetplaza.webnode.be met aansluitend blog i.v.m. de kweek 2017

Opmerking

oei met aandacht las ik het artikel. Toen ik mijn vogeltjes kocht, was er eentje weggevlogen. In de winkel. Het was een zaterdag en ik zei hen dat ik ze de maandag wel zou komen oppikken omdat de vogel waarschijnlijk naar haar kooi zou keren. Maar hier zei de winkelier dat deze vogels dat niet deden. Ik was verrast maar bij nader denken dacht ik ja ze zou voedsel en drinken gevonden hebben want ze hadden papegaaien die los rondliepen. Met een vlindernet gingen ze met twee op jacht. Iedereen in de winkel kon wachten (smile). Maar ze kregen vast. Ze werd onmiddellijk in de doos gestopt. Thuis maakte ik de kooi klaar en liet ze dan in het kooitje rondvliegen en het ontdekken. Ik liet ze verder met rust want dat hadden ze denk ik wel verdiend vooral diegene waarop gejaagd was geweest. Ik had me toch wat zorgen gemaakt want een opgejaagd vogeltje, dat is toch niet zo heel goed voor het hartje.
              De dag nadien ontdekte ik dat ze gewond was. Ze had zo'n donker pootje en zag dat het geronnen bloed was. Ik schrok, ze had dood kunnen bloeden en dacht het ergste is voorbij. Het bloed is gestold en ze leeft nog. Maar ze piepte en ging op een pootje staan. Waarschijnlijk deed haar pootje nog zeer. Ik dacht moet ik nu naar de dierenarts ? Maar ze hupte ook dapper rond om dan even later weer met opgetrokken pootje uit te rusten. Dacht maandag ga ik toch even naar de winkel. Ik zag dat haar nagel afgebroken was. Waarschijnlijk iets te kort en dichtbij de bloedvaten. Maar ik wist ook dat nagels er weer aangroeien. Maar in de namiddag scheen ze al geen zeer meer te hebben en trok haar pootje niet meer in. In de winkel zeiden ze me dat ik ze mocht ruilen. Maar omdat ze bij het ander gewoon was en ze scheen er niet al teveel last van te hebben heb ik ze toch gehouden. Na twee dagen zag het pootje er al minder donker uit. Nu zie je er al haast niets meer van. Het nageltje begint te groeien. Is nog kort maar het groeit. Maar ik had het moeten ontsmetten. Dat wist ik niet.

Opmerking

Working...