Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe kopen jullie je vogels?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Hoe kopen jullie je vogels?

Stel je wil 6 zebravinkjes kopen.
    Hoe doen jullie dat dan?
    Alles bij 1 hobby kweker?
    Of bij meerdere kwekers.
    Want stel je koopt ze bij 1 kwekere de vogels krijgen jonge.
    Is de kans op inteelt niet te groot?

mvg ronald

Wat wil je ermee? Wil je gericht zo nu en dan een kleurslag fokken of wil je ze als een kolonie laten aanfokken en elk jaar een berg zebravinken op MP zetten als slangenvoer of vogelvoer?
    Als je de dieren wat wil laten aanfokken dan kun je best op meerdere plaatsen een koppel halen en dat dan bij elkaar zetten. Zo nu en dan een heleboel mannen uitvangen en die vervangen door mannen uit een andere kolonie.

Wat is dus je doel? Wil je iets of wil je er een muizenhok van maken dat uit zijn voegen barst van de jonge zebravinken? Deze soort is nl niet zo geschikt om maar zijn gang te laten gaan. Binnen het jaar is de hele voliere wit gepoept en zit elke stok van links tot rechts vol met zebravinken. Het tweede jaar vol met inteelt zebravinken.

Als je graag een kolonie vogels wil die vrij mogen broeden zou ik kiezen voor wat moeilijker soorten. Soorten waarbij elke jonge vogel wat waard is in de zin van verkoopbaar.

Bij zebravinken is dat niet zo. Alleen een witte of een hele mooie kleurslag wil nog wel eens vraag naar zijn. De rest is echt slangenvoer en vogelvoer. Ik kom wel eens op reptielenbeurzen..... Ook een Kookaburra kweker is best blij met een doos zebravinken voor een tientje. Goedkoper dan diepvriesmuizen en de vogels hebben nog wat te doen.

Opmerking

Liefst wil ik helemaal geen jongen.
      Maar gewoon mooie/gezonde gezelschap voliere vogels.
      En allen mannetjes zebravinkjes gaat dat goed?
      En aan wat voor vogeltjes dacht je dan Marx?

mvg ronald

Opmerking

Alleen mannen gaat prima. Je moet de vogels nemen die je leuk vind...

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ronaldp Bekijk Bericht
          Liefst wil ik helemaal geen jongen.
          Maar gewoon mooie/gezonde gezelschap voliere vogels.
          En allen mannetjes zebravinkjes gaat dat goed?
          En aan wat voor vogeltjes dacht je dan Marx?

mvg ronald
          Als je een gezellige gezelschapsvoliere wil is het inderdaad een goed idee om bv alleen mannelijke dieren te nemen. Bij zebravinken is niet kweken nl geen optie als je koppels gaat houden. Die kweken als muizen en dat kun je niet voorkomen. Geen nesten geven maakt dat ze overal en nergens gaan broeden. Eieren leggen en ziek en verzwakt raken.

Dus bv mannelijke zebravinken. Mannelijke Japanse meeuwen. Rijstvogels of een mannelijke kanarie en wat andere vredelievende soorten bij elkaar zetten.

Wil je zang? Wil je kleur? Wil je beweging? Je kan het beste je keuze baseren op wat je zelf echt leuk vindt. Eigenlijk wat Joog in minder woorden zegt.

Opmerking

Dan neem je gewoon allemaal mannetjes zebravinken in kleuren die je leuk vindt. Het doet er dan ook niet toe of ze familie zijn of niet, want ze kweken toch niet. Ik koop mijn vogels via het internet of op beurzen. Ik zorg gewoon dat het niet toevallig een handelaar is die ook of het internet of op de beurs staat, omdat ik liever rechtstreeks bij de kweker koop. Als je alleen mannetjes wil kopen, bied ook gerust af, bij zebravinken zijn mannetjes vaak goedkoper dan vrouwtjes en minder gewild (behalve als slangenvoer, zoals hierboven gezegd).

Je kan er bijvoorbeeld ook japanse meeuwen of zilverbekjes bijstoppen, of een kanarieman, die zingt nog mooi, gewoon een kwestie van een extra soort zaad bij te hangen.

edit: lap, ik was vergeten verversen en dit topic stond nog open, ik herhaal dus per ongeluk eigenlijk wat Marx zegt

Opmerking

Working...
            X