Mededeling

Collapse
No announcement yet.

uitvliegen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• uitvliegen

hoi
    ik heb een vraagje
    wanneer vliegen de jongen uit
    13 jaar, neem een kijkje op mijn website : www.vogelsem.nl

Zebravinken vliegen ongeveer met 2 weken uit. Maar als het koud is wachten ze gerust tot 2,5 week hoor.
    'Vliegde ik?'
    -'Nee, je valde.'

Opmerking

Hallo
      Mijn zebravinken zijn uitgevlogen !!!!!
      maar ik heb nog even een paar vraagjes
      Wanneer zijn ze zelfstandig ? En als ze zelfstandig zijn kan ik ze dan van de ouders scheiden?
      Ik wil ook graag met 1 van de 2 verder gaan kweken hoe oud moet dit jong dan zijn ?

Groetjes Sem

Opmerking

Als ze 35 dagen oud zijn zijn en zelfstandig eten kan je scheiden van de ouders. En wil je met 1 van de jongen kweken dan zou ik wachten tot deze minimaal 9 maanden oud is. Beter is langer te wachten.
        Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

Opmerking

Hoi, dit is een site waar je veel kunt lezen over heel veel vogels.

Stukje uit de tekst op die site:
            De eitje zijn heel lichtgroen van kleur en worden 13 tot 14 dagen bebroed. Veelal begint het popje na het leggen van het 3e eitje te broeden. Het mannetje en popje broeden afwisselend, waarbij ze elkaar na 1 tot 2 uur aflossen. Als er eenmaal jongen zijn dan is het erg belangrijk dat er voldoende eivoer aanwezig is. In eivoer zitten namelijk dierlijke eiwitten die van levensbelang zijn voor de jongen. De jongen zijn vleeskleurig en met witte dons bedekt als ze geboren worden. Na een week is de huid zo donker geworden dat hij bijna zwart lijkt. De jongen worden ongeveer 6 dagen door de ouders warm gehouden, afhankelijk van het weer gaan de ouder vogels gedurende langere periodes van het nest af. Op een leeftijd van 3 weken vliegen de jongen uit. Ze worden dan nog enkele weken door de ouders in afnemende mate gevoerd. Na 5 weken zijn de jongen zelfstandig. Een kweekstel dient niet meer dan 2, hooguit 3 broedsels per jaar groot te brengen.
            Jonge vogels dienen niet eerder dan op een leeftijd van 10 maanden ingezet te worden voor de kweek.

Groetjes, Chantal
            http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Opmerking

Ons eerste jong is vandaag uitgevlogen, de andere jongen zullen ook vandaag of morgen wel komen.
              Dat is 2 weken vanaf uitkomen. Misschien staat het fout op die site.

Groetjes, Chantal.
              http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Tal
                De eitje zijn heel lichtgroen van kleur en worden 13 tot 14 dagen bebroed. Veelal begint het popje na het leggen van het 3e eitje te broeden. Het mannetje en popje broeden afwisselend, waarbij ze elkaar na 1 tot 2 uur aflossen. Als er eenmaal jongen zijn dan is het erg belangrijk dat er voldoende eivoer aanwezig is. In eivoer zitten namelijk dierlijke eiwitten die van levensbelang zijn voor de jongen. De jongen zijn vleeskleurig en met witte dons bedekt als ze geboren worden. Na een week is de huid zo donker geworden dat hij bijna zwart lijkt. De jongen worden ongeveer 6 dagen door de ouders warm gehouden, afhankelijk van het weer gaan de ouder vogels gedurende langere periodes van het nest af. Op een leeftijd van 3 weken vliegen de jongen uit. Ze worden dan nog enkele weken door de ouders in afnemende mate gevoerd. Na 5 weken zijn de jongen zelfstandig. Een kweekstel dient niet meer dan 2, hooguit 3 broedsels per jaar groot te brengen.
                Jonge vogels dienen niet eerder dan op een leeftijd van 10 maanden ingezet te worden voor de kweek.

Groetjes, Chantal
                Eitjes zijn lichtgroen??? Over welke vogel heeft hij het? Eieren van zebravinken zijn gewoon wit. Hooguit geel, maar groene eieren zou ik maar meteen weghalen en weggooien.

3 Weken is echt te lang; 2 weken, max nog een paar daagjes erbij als het een stel bange poeperds zijn, of het heel koud is, maar durfallen vliegen met 2 weken gewoon uit.

Met 4 weken zijn ze al min of meer zelfstandig, maar beter is om ze tot een week of 6 bij de ouders te houden; ze leren dan ook nog wat sociale vaardigheden. Plus dat ze dan beginnen te ruien en je de mannen van de poppen kunt gaan oderscheiden.
                Als je zelf jongen koopt moet je ze pas kopen als de snavel geheel oranje is. dan weet je zeker dat je ze niet te jong koopt.

Mannen kan je al met 8-9 maanden inzetten voor de kweek, poppen 9-10 maanden. Liefst wachten tot ze overjaars (=1 jaar oud, dus niet over de datum) zijn, maar als je op kleur zou kweken en je hebt geen andere man of pop, dan deze leeftijden aanhouden.

Succes ermee.
                'Vliegde ik?'
                -'Nee, je valde.'

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Tal

Groetjes, Chantal
                  Eitjes zijn lichtgroen??? Over welke vogel heeft hij het? Eieren van zebravinken zijn gewoon wit. Hooguit geel, maar groene eieren zou ik maar meteen weghalen en weggooien.

3 Weken is echt te lang; 2 weken, max nog een paar daagjes erbij als het een stel bange poeperds zijn, of het heel koud is, maar durfallen vliegen met 2 weken gewoon uit.

Met 4 weken zijn ze al min of meer zelfstandig, maar beter is om ze tot een week of 6 bij de ouders te houden; ze leren dan ook nog wat sociale vaardigheden. Plus dat ze dan beginnen te ruien en je de mannen van de poppen kunt gaan onderscheiden.
                  Als je zelf jongen koopt moet je ze pas kopen als de snavel geheel oranje is. dan weet je zeker dat je ze niet te jong koopt.

Mannen kan je al met 8-9 maanden inzetten voor de kweek, poppen 9-10 maanden. Liefst wachten tot ze overjaars (=1 jaar oud, dus niet over de datum) zijn, maar als je op kleur zou kweken en je hebt geen andere man of pop, dan deze leeftijden aanhouden.

Succes ermee.
                  'Vliegde ik?'
                  -'Nee, je valde.'

Opmerking

Oh en '2 hooguit 3 broedsels' is wat voorzichtig van deze site. 3 Kan makkelijk hoor. Verspreid van april- september zo. Dus 1 per 2 maanden.
                    'Vliegde ik?'
                    -'Nee, je valde.'

Opmerking

Opmerking

Working...
                      X