Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vogelverblijf

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Vogelverblijf

Ik ben bijna klaar met de inrichting van mijn voliere in een schuur.
    Het binnenverblijf is zo'n 3x4 meter met daaraan een rennetje naar buiten van 1.30x2.10.
    Binnenkort zet ik een foto in het fotoalbum.
    Omdat dit geheel nieuw voor mij is zal ik de komende tijd vast nog meer vragen stellen.
    Ik heb het binnenverblijf ingericht met een gemetselde plantenbak met daarin een grote Buxus, en twee soorten Liguster.
    Verder een wand met zitstokken gemaakt van vertakte eikenstammetjes, in de hoek een grote vertakte eikentak.
    Een wandje wil ik gebruiken voor traliekastjes.
    Op de grond heb ik een gedeelte metselzand en op het hoofdgedeelte komen beukensnippers.
    In een hoek staat een tafel waarop ik de vogels wil gaan voeren.
    Ik wil met zebravinken beginnen, hoeveel koppels kunnen hier in gehouden worden?
    Zebravinken zijn nestslapers, slapen ze ook in de traliekastjes of moet ik daar extra nestgelegenheid voor bieden?
    Moet ik ze op de tafel voeren in bakjes en hoe geef ik ze water, met een fles of gewoon in een bakje?
    Kortom, vragen van een beginner.
    Iemand nog meer tips/veranderingen aan te geven?
    Alle tips zijn welkom.

Dat is een mooie grote ruimte!
    Ik zou beginnen met bv 5 koppels en kijken of dat je bevalt. Met een beetje geluk gaan ze broeden en volgen er jongen. Het wordt dan snel voller en voller.
    Tot een vogel of 30 zou denk ik wel moeten kunnen, daarna zal je jongen moeten gaan uitvangen en af toe wat vogels ruilen om inteelt te beperken.

Zebravinken zijn niet zo moeilijk wat slaapplaats betreft, ieder beschut plekje voldoet al gauw. Waarschijnlijk gaan er ook een paar in de boompjes/struikjes zitten.

Voeren op een voertafel is prima, een grote platte schaal bevalt mij het best, dan kunnen er meerdere vogels tegelijk eten.
    In drinkflesjes blijft het water het langst schoon, die kun je her en der neerzetten of ophangen.
    Op de grond zou ik een badschaal zetten, die je na een uurtje weer weghaalt (het water in een badje wordt erg snel vies).

Vergeet niet ook een bakje met grit, maagkiezel en wat kalk neer te zetten, dat kan gemengd of in aparte bakjes. Voor de kalkopname geef ik zelf sepia (zeeschuim), dat kan eventueel ook geschraapt in het bakje.

Voor de afwisseling kun je ook nog wat strengen trosgierst ophangen eens in de week bv. Je zal zien dat ook zebravinken echte acrobaten zijn.

Veel plezier en ik ben benieuwd naar de foto's.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

Opmerking

Voor de geinteresseerden, zie foto album en dan de rubriek zebravinken voor mijn vogelverblijf.
      Heeft iemand nog tips voor me wat betreft de inrichting?

Opmerking

Op de foto niet zo goed te zien, maar hoeveel zitstokken heb je en waar?
        De inrichting is in elk geval al erg leuk.
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

Opmerking

Ik had de eikenstammetjes aan de muur en de twee grotere stammen (schuin tegen de muur en in de plantenbak) en een horizontaal hangende tak aan het plafond bedoeld als zitstok.
          Vind ik mooier dan een paar strakke latten.

Opmerking

Mooie woning

Daar kunnen ze mooi in gaan wonen.

En die natuurstokken vinden ze ook vast wel leuk. Hou het goed schoon dan heb je er vast erg veel plezier van. Succes met je vogelvriendjes!!
            Vriendelijke groeten,
            Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

Working...
            X