Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kleurvoer Kanarie schadelijk voor zebravinken?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Kleurvoer Kanarie schadelijk voor zebravinken?

Vanmiddag zijn er oranje kanaries bijgekomen in onze voliere. Ik had al een koppel gele en 2 koppels zebravinken. Nu begreep ik dat, om de rode op kleur te houden, je kleurstof moet toevoegen aan het voer. Maar geeft dit dan geen problemen voor de Zebravinkjes? Ze wonen immers allemaal gezellig bij elkaar.
    vriendelijke groeten,

Lidy

Er moet natuurlijk helemaal niets .
    Als het slecht voor zebravinken is ,dan is het ook slecht voor de kanarie's.
    Als je niet aan tentoonstellingen mee doet zouw ik geen kleurvoer gebruiken.
    Houw het gewoon bij de natuur ,,dat is ook veel gezonder voor je vogels.

Opmerking

Nee ik doe niet aan tentoonstellingen mee, heb ze gewoon voor de gezelligheid. Ok, ik dacht dat je het moest geven, omdat ze anders hun kleur verliezen. Maar als ze slechts wat minder rood worden, is het ook prima hoor!
      vriendelijke groeten,

Lidy

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door lidy64
        Vanmiddag zijn er oranje kanaries bijgekomen in onze voliere. Ik had al een koppel gele en 2 koppels zebravinken. Nu begreep ik dat, om de rode op kleur te houden, je kleurstof moet toevoegen aan het voer. Maar geeft dit dan geen problemen voor de Zebravinkjes? Ze wonen immers allemaal gezellig bij elkaar.
        het kan niet echt kwaad maar goed is het ook niet.
        zebravinken hebben 3 soorten pigment het enige pigment wat gelijk is aan de rode kleurstof in de kleur van de snavel en poten dus de kans op rode zebravinken is er niet dus in zoverre zou je het kunnen doen.

maar je zebravinken moeten dus wel meer moeite doen om een niet lichaams eigen stof weer uit hun systeem te werken.

als je straks in ongeveer augustus je kanarie,s even in een andere kooi doet dus voor de rui en je geeft dan rood eivoer tot na de rui blijven je kanarie,s dus mooi rood en heeft de rest er geen last van.
        met 1 zebra in de hand ben je nog niet de beste van het land

Opmerking

========
          Uiteindelijk heeft elke vogel er ongemak van.
          De kleurstof belast de lever overmatig.

Minst erge is de lever-vergroting.
          Meest erge de lever-kanker.

Opmerking

Ok, kijk hier leer ik weer van! Ik wacht wel een rui af en dan zien hoe "verbleekt"ze daar uitkomen zonder kleurstof. Misschien valt het wel reuze mee en leuk vind ik ze toch wel!
            vriendelijke groeten,

Lidy

Opmerking

Ok, kijk hier leer ik weer van! Ik wacht wel een rui af en dan zien hoe "verbleekt"ze daar uitkomen zonder kleurstof. Misschien valt het wel reuze mee en leuk vind ik ze toch wel!
              het kan ook op de natuurlijke manier al krijg je ze zo niet knal rood.

voer ze bijvoorbeeld wortels daar zit ook de rode kleurstof in.
              en er is meer maar dat weet ik zo niet meer uit mijn hooft maar kan je zelf opzoeken via google caroteen houdende groente,s
              met 1 zebra in de hand ben je nog niet de beste van het land

Opmerking

Dank voor de tip!
                vriendelijke groeten,

Lidy

Opmerking

Bieten geetf ook rode kleurstof.

maar als je een vogel kunstmatig moet kleuren, wat is daar dan nog leuk aan?

natuurlijk is het niet.

Voor zebravinken moet je trouwens tropisch voer hebben, geen kanariezaad.
                  'Vliegde ik?'
                  -'Nee, je valde.'

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Troetelduifje
                    Bieten geetf ook rode kleurstof.

maar als je een vogel kunstmatig moet kleuren, wat is daar dan nog leuk aan?

natuurlijk is het niet.

Voor zebravinken moet je trouwens tropisch voer hebben, geen kanariezaad.
                    is waar .. zebravinken moeten geen kleurstof . zinloos . eten geen kanariezaad. .

Opmerking

Ze krijgen ook tropisch voer. Ik meng het gewoon met het voer voor de kanaries en ieder pikt zijn eigen voer eruit, gaat prima. De kleurstof, werd mij verteld, moest ik door het eivoer doen. Zoals geschreven, ik geef geen kleurstof en zal wel zien hoe ze eruit gaan zien.
                      vriendelijke groeten,

Lidy

Opmerking

Zebravinken eten ook eivoer. Hebben ze zelf nodig voor rui, broeden, voeden en opgroeien.

Beter is gewoon apart bakje met kanarie voer en apart bakje met tropisch voer te geven en geen kleurstoffen what so ever.

lekker eivoer waar iedereen van kan eten.
                        trosgierst (niet te veel; maakt vet)

Drink water en een grote schaal water waar men zich in kan wassen.
                        sepia, maaggrit, maagkiezel en af en toe een stukje fruit of sla. geen koolsoorten.

Doe daar per koppel vogels 2 nestkastjes en kokosvezel als nestmateriaal bij en je hebt gezonde en gelukkige vogels.
                        'Vliegde ik?'
                        -'Nee, je valde.'

Opmerking

Waarom geen koolsoorten ,,,bij mij krijgen alle vogels al jaren enkele keren per week chinese kool ,,vinden ze heerlijk ,er is niks mis mee ,ook mijn konijnen ,cavia en kippen eten het graag.

Je hoeft ook niet iedere zaadsoort in een appart bakje te doen ,je kunt gewoon een eigen mengsel maken van kanarie zaad en tropen zaad ,of afhankelijk van hoeveel kanarie's er bij de tropen zitten kun je ze ook gemengd volliere zaad geven.

Van trosgierst worden ze vet ??
                          Lijkt me niet ,wordt hier zelfs wel eens beweerd dat er niks in zit.

Opmerking

Van kool ontstaat gas in de darmen.
                            Vogels zijn geen konijnen en cavia's natuurlijk. maar goed, dat moet ieder zelf weten.
                            'Vliegde ik?'
                            -'Nee, je valde.'

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Troetelduifje
                              Van kool ontstaat gas in de darmen.
                              Vogels zijn geen konijnen en cavia's natuurlijk. maar goed, dat moet ieder zelf weten.

Opmerking

Working...
                              X