Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ik dacht dat ik het snapte... zw grijs x zw grijs = ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Ik dacht dat ik het snapte... zw grijs x zw grijs = ?

Ik heb weer eens iets voor elkaar gekregen waar ik NIETS van snap.

Ik kweek al een paar jaar zwartwang grijze zebravinken. Ik ben begonnen met een aantal koppels en ben ondertussen aan mijn 4e en 5e generatie bezig. Iedere keer jongen gepakt van mezelf.

Ik heb nu een koppel wat dus afstamt van zw grijze ouders. En dit 5 generaties lang. Heb nu het 1e nestje 3 eitjes 2 jong en 1 van de jongen is bruin / berge van kleur. Ik ken de kleurslag dus niet precies. Wel zie je dat hij een vage zwarte wang krijgt.

Als 1e is me vraag dus HOE KAN DIT???

En als 2e wat is de kleurslag

Zijn bekje is precies meer zwart dan bruin en de zwarte wang zie je ook goed. Het zal dus een zwartwang grijze zijn met minstens nog een mutatie.

Waarschijnlijk ben je begonnen met een splitvogel en door inteelt komen mutaties boven. Het kan broer x zus zijn maar het kan ook achterneef x achternicht zijn waaruit deze jongen komen.

Of misschien begonnen met 2 onverwante splitten en nu een paring tussen onverwante 2 nakomelingen.

Opmerking

kan er zo nog niet uit halen of het jong een zww isabel of masker is.

maar 1 van de ouders was 5 jaar geleden split voor laten we zeggen isabel.
      de jongen daar uit zijn dan voor een deel ook split.
      dus dit gaat dan 5 jaar zo door tot je 2 split vogels zonder het te weten aan elkaar koppeld en zie het resultaat.
      met 1 zebra in de hand ben je nog niet de beste van het land

Opmerking

Ik heb het goed bijgehouden en nagekeken maar het is geen terugkoppeling op familie. Ik werk met een soort piramide systeem en met 2 verschillende lijnen. Ik heb in de schuur me rechtse lijn en linkse lijn gehad. Dit seisoen heb ik de mannen van me linkse lijn aan de poppen van me rechtse lijn gekoppelt dus het is onmogenlijk dat het een achter achter achter neefje of nichtje is. inteelt is dus uitgesloten.

Het is wel heel erg toeval dat dit gebeurt. En van isabel of masker lijkt me sterk dat het daar splitten ergens voor waren. Het enige wat ik me kan bedenken is dat er blackface of oranjeborst in zou KUNNEN zitten. Is wel heel onwaarschijnlijk maar dat zou ik nog thuis kunnen brengen. Isabel of masker totaal geen idee waar het vandaan moet komen.

Overgens zijn de jongen nog geen 14 dagen oud dus het is allemaal nog wat moeilijker te zien. Ik zal over een week zowiezo nog eens een fototje posten denk dat er dan ook al meer te zien is...

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Bas van Oorschot
          Ik heb het goed bijgehouden en nagekeken maar het is geen terugkoppeling op familie. Ik werk met een soort piramide systeem en met 2 verschillende lijnen. Ik heb in de schuur me rechtse lijn en linkse lijn gehad. Dit seisoen heb ik de mannen van me linkse lijn aan de poppen van me rechtse lijn gekoppelt dus het is onmogenlijk dat het een achter achter achter neefje of nichtje is. inteelt is dus uitgesloten.

Het is wel heel erg toeval dat dit gebeurt. En van isabel of masker lijkt me sterk dat het daar splitten ergens voor waren. Het enige wat ik me kan bedenken is dat er blackface of oranjeborst in zou KUNNEN zitten. Is wel heel onwaarschijnlijk maar dat zou ik nog thuis kunnen brengen. Isabel of masker totaal geen idee waar het vandaan moet komen.

Overgens zijn de jongen nog geen 14 dagen oud dus het is allemaal nog wat moeilijker te zien. Ik zal over een week zowiezo nog eens een fototje posten denk dat er dan ook al meer te zien is...
          bas

de split factor kan er in gekomen zijn van voor dat jij aangekocht hebt dus wel 10 jaar terug.

bij masker is alleen de man split 25% is dan masker 25% is grijs split masker 50% is grijs
          maar jonge maskers hoeven er niet uit te komen.
          dus zonder het te weten en zien kan die split factor in je stam zitten.

voor isabel geld 50% is split 50% niet dus ook hier kan het al wel tien jaar in je vogels zitten zonder dat je het weet.
          met 1 zebra in de hand ben je nog niet de beste van het land

Opmerking

Dat jong is een zwartwang isabel.

Marc

Opmerking

Ik ga met Marc mee. Een zwartwang masker grijze is veel lichter op het rugdek en een stuk egaler.

De toevalfactor t.o.v. masker grijs is verdubbeld. Bij masker dient enkel de vader split te zijn om er masker poppen uit te kweken. Bij isabel moeten beide ouders deze factor in zich dragen. Het voordeel aan een isabel is dat het zowel een man als een pop kan zijn.

Blackface en oranjeborst zorgen niet voor een opblekingsfactor zoals je dat bij deze vogel ziet, dus die invloeden spelen hier geen enkele rol in de verschijningsvorm.

Opmerking

Ik ga van de week nog een foto plaatsen... Hij is nu al wat ouder en wie weet schaft dat meer duidelijkheid

Opmerking

Working...
                X