Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zebravinkman wordt slachtoffer

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

bijna alle jongen zijn nu uitgevlogen, dan haal ik het nest er af voor inspectie.

de man haal ik er niet af, nu blijf hij toch wel doorgaan (hij doet veel meer voor de jongen dan de pop dus ik kan het me niet veroorloven) en of hij nog in conditie is blijk als ze weer eieren gaan leggen

Opmerking

Ik heb zelf al een paar keer gehad dat 1 van de ouders een kaal achterwerk kreeg. Ik heb het de 1e paar keer gewoon laten doen en er gebeurt vrij weinig bij de jongen op negatief gebied.

Wat mij opviel was dat het eigenlijk altijd was bij nesten van 5+. Soms zelfs dat jongen een kale buik hadden. Ook wat mij opviel bij de nesten waar het was dat de nestjes extreem smerig waren. Heel veel ontlasting in het nest.

Ik denk dus dat dat er mee te maken heeft ik ben 2 jaar geleden begonnen met eitjes boven de 5 weg te halen (om meerdere redenen) en ik heb het sinds dien niet meer gehad.

Ik wacht tot het popje uitgelegt is en volop aan het broeden is. Ik markeer door met een merkstift de 1e 5 eitjes met simpel aan te stippen. Deze eitjes zijn meestal ook het grootste.

zoals ik dus al zij sinds dien heb ik er geen last meer van. Mijn theorie is dat 1 van de ouders of de jongen te veel in de ontlasting zitten waardoor de veren aan elkaar plakken en dat ze deze plukken omdat ze er last van hebben. Of dat ze in het nest eruit raken omdat ze aan het nest plakken iets in die trant.

Ik hoop dat je er wat aan hebt~! suc6

Opmerking

een dag voordat het laatste jong definitief zou uitvliegen hebben we de man uitgevangen omdat hij er heel erg slecht uitzag. we lieten hem erbij zitten omdat hij degene was die de jongen zeker 70-80% voerde. na 2 dagen in een kooitje met een lamp erboven. is hij doodgegaan. erg zonde want het was een prachtige vogel. misschien is de oorzaak een combinatie van ouderdom en het niet meer kunnen opbrengen om voor 7 jongen te zorgen. erg jammer maar ik ben ook weer een ervaring rijker. helaas dat dat ten koste moest gaan van die man.

hoe ironisch het ook klinkt maar we denken dat de hoofdreden van zijn doodgaan, verstopping is.

door de natte diaree was er vanalles aan zijn kont blijven plakken (dit heb ik toen verwijderd door met water de poep voorzichtig eraf te ''weken'') en dat zal de aanleiding zijn geweest voor de verstopping

met de 7 jongen gaat het prima 1 van de jongen heeft een paar witte veertjes (heeft hij/zij van zijn/haar vader)

Opmerking

Working...
        X