Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Masker bruin

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Masker bruin

Wat zijn jullie kweekervaringen met de masker bruin? Mijn ervaring met 1 koppel is dat ze bijna niet te kweken zijn. Hieronder de titel van een mooi artikel hierover. Google dit en open het worddocument, het is uit een proefversie van een tijdschrift...

De evolutie van Masker Bruin
    Door Jan Van Looy

Ik zou misschien eens proberen met een 5tal koppels kleine zebravinken op hoop van enige kweekresultaat. Ik vind die kleur zo mooi, maar het is zo zielig dat de jongen steeds doodgaan.

topman die.

Oorspronkelijk geplaatst door bart123
    Wat zijn jullie kweekervaringen met de masker bruin? Mijn ervaring met 1 koppel is dat ze bijna niet te kweken zijn. Hieronder de titel van een mooi artikel hierover. Google dit en open het worddocument, het is uit een proefversie van een tijdschrift...

De evolutie van Masker Bruin
    Door Jan Van Looy

Ik zou misschien eens proberen met een 5tal koppels kleine zebravinken op hoop van enige kweekresultaat. Ik vind die kleur zo mooi, maar het is zo zielig dat de jongen steeds doodgaan.
    heb den jan ontmoet in gent is zeker 35 jaar geleden .
    wat die zegt is waar . was dan al top zebravinkenpiet .
    toffe gast die jan ..

Opmerking

Ik ga eens een kolonie van masker bruin opstarten. Telkens de jongen en goede ouders overhouden en aanvullen met vers bloed en of minder goede ouders.

Maar moet je de dode jongen uit het nestje halen? En haal je na een (mislukte) ronde het hooi uit de nestjes?

Opmerking

Ik haal de dode jongen altijd weg.

Ik start nu het tweede jaar met maskerbruine zebravinken de kweek.
        Nog geen noemenswaardige problemen gehad. Wat ik wel opmerkt is dat de grote TT een stuk moeilijker kweken als de kleinere.

Maar dit is een algemeen gegeven bij zebravinken.

Ik kweek wel bruine zebravinken in. Dit zorgt vor een donkerder type masker. Met ook een duidelijke keeltekening bij de jongen.

Dit is in het verleden een probleem gebleken bij masker bruin. Als de hemeltekening te licht wordt voeden de ouders niet goed.

Wat kan nog helpen
        in plaats dichte nestbakjes traliekootjes of zwembadjes als nest.

Hierdoor wordt de nest lichter en vinden de ouders makkelijker de bekjes van de jongen.

Opmerking

Het is met de kleine zebravinken dat ik het zal proberen. Een mix van maskerbruin met een paar bruine bij.

En die bruine moeten die uit een echt bruine lijn komen of is een pop met vader grijs/bruin ook goed?

Opmerking

Ik heb enkel nog maar met volle bruine gewerkt. Ik probeer steeds zoveel mogelijk splitfactoren uit te sluiten. Wat niet echt makelijk is.

Aangezien je met kleine zebravinken gaat proberen ga ik er even van uit dat je niet echt tentoonstellinggericht gaat kweken.

In dat geval zal het niet echt kwaad kunnen.

Wil je wel richting TT kweken. Zou ik toch op zoek gaan naar formaat vogels.

onder het motto: ne goeie eet maar evenveel als ne slechte

Opmerking

Waar ligt dat dan aan, dat maskergrijs zo makkelijk, maar maskerbruin zo moeilijk kweekt?

(sorry, heb even geen puf om lappen tekst te gaan lezen op google)
              'Vliegde ik?'
              -'Nee, je valde.'

Opmerking

Ik bedoel meer los van het formaat hoe zou je die bruine kiezen? Gewoon een prachtexemplaar uit een voliere van een amateur halen waar er ook grijzen zitten. Of meer bij de gerichte bruinkwekers zoeken zodat de bruinkleur (phaeomelanine) sterker is.

Of is het niet die phaeomelanine die de keelstippen van de jongen iets beter zichtbaar maakt?

Ik heb het meer voor de kleine. Mischien zal er wel een enkeling van bij een TT-kweker komen.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Troetelduifje
                  Waar ligt dat dan aan, dat maskergrijs zo makkelijk, maar maskerbruin zo moeilijk kweekt?

(sorry, heb even geen puf om lappen tekst te gaan lezen op google)
                  De maskerbruine hebben meestal te lichte keelstippen. En die ouders kijken naar de keelstippen om de jongen te voeren. Als ze geen keelstippen zien, voeren ze niet.

Opmerking

Oh, dat is en heel duidelijk en logisch antwoord. Scheelt mij weer lezen. bedankt!

En zouden ze niet bijvoorbeeld door japanse meeuwtjes op te voeden zijn dan? of moeten die ook iets van stippen in de keel zien?
                    'Vliegde ik?'
                    -'Nee, je valde.'

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Troetelduifje
                      Oh, dat is en heel duidelijk en logisch antwoord. Scheelt mij weer lezen. bedankt!

En zouden ze niet bijvoorbeeld door japanse meeuwtjes op te voeden zijn dan? of moeten die ook iets van stippen in de keel zien?
                      Ja die kunnen dat wel, maar in mijn ogen blijf je zo foefelen. De jongen zullen weer hetzelfde probleem hebben. En ik heb alleen soorten die ik zelf mooi vind. En japanse meeuwen vind ik niet zo mooi.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door bart123
                        Ja die kunnen dat wel, maar in mijn ogen blijf je zo foefelen. De jongen zullen weer hetzelfde probleem hebben. En ik heb alleen soorten die ik zelf mooi vind. En japanse meeuwen vind ik niet zo mooi.
                        nee, ik heb ze zelf ook om die reden weggedaan.

maar ik bedoel meer om de soort in stand te houden, want als het zo moeilijk gaat sterft maskerbruin misschien nog eens uit. Of is dat nu te negatief gedacht?
                        'Vliegde ik?'
                        -'Nee, je valde.'

Opmerking

Masker bruin is een van de mutaties die ik op mijn hok heb
                          ik heb een 6tal koppel
                          masker bruin
                          masker bruin roodoog
                          masker bruin /orb
                          orb zwb masker bruin
                          orb zwb bruin /masker
                          De kweek is soms wat lastiger
                          maar geef ze inderdaad badjes of draadnestjes aan de buitenkant van de kooi zodat de jongen goed in het licht liggen

Groet
                          Piet

Opmerking

Working...
                          X