Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Broeden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Broeden

Beste Mensen,

Ik heb buiten in mijn groot uitgevallen kamervoliere verschillende vogels zitten. Heb daar dus ook een koppel zebravinken zitten, zwartwang.
    In mijn voliere heb ik een nestmandje hangen en jawel, ze zijn begonnen met maken van een nest, waarna de pop 3 eitjes heeft gelegd. Maar het volgende probleem is dat ze de eitjes 1 voor 1 legde ( heb begrepen dat dat normaal is ) maar na het 3de eitje is ze pas vast gaan broeden, man wisselt pop af en pop broed de hele dag normaal. De man kruipt er s'nachts lekker bij echt een schattig gezicht. Maar mijn vraag is, hoe zeker is dat deze eitjes uitkomen? En is het bij de zebravink is het toch 12 tot 14 dagen broeden ofniet? En ik heb niet gezien dat de man haar bevrucht heeft. Maar de man werkt zo mee dat ik er eigenlijk vanuit ga vanwel... Graag hoor ik van jullie!
    Met vriendelijke groet, Mark
    De mensen beelden zich in dat het gefluit van de vogels bedoeld is om hen plezier te doen....

-Mark

Wil er nog even bij vermelden dat ze een eigen mengeling tropenzaad krijgen, en elke dag een klein schaaltje eigen mengeling eivoer. ( dit is voor 6 vogels) Waar ze volop van smullen, het is kweek voor de lol en niet voor TT ofzo.
    De mensen beelden zich in dat het gefluit van de vogels bedoeld is om hen plezier te doen....

-Mark

Opmerking

Zebravinken gaan pas broeden na het 3e eitje. Bij mij zelfs pas bij het 5e eitje en nu heb ik jongen in dat nest. Ik geef zelf geen eivoer tijdens het broeden maar pas als de jongen uit het ei zijn.
      Groet,

Geert-Jan

Opmerking

het verloopt vogens plan als ik het zo hoor dus laat ze maar rustig doen en het komt wel goed!!!
        als de jongen uitkomen best dan beginnen met eivoer bijgeven

mvg bart

Opmerking

Hartelijk dank voor de reactie!

-Mark

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door bart henderickx
            het verloopt vogens plan als ik het zo hoor dus laat ze maar rustig doen en het komt wel goed!!!
            als de jongen uitkomen best dan beginnen met eivoer bijgeven

mvg bart
            Vogels hebben het gehele jaar eivoer nodig !
            Alleen als er jongen zijn eten ze er meer van ,,gewoon altijd geven.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Animal
              Vogels hebben het gehele jaar eivoer nodig !
              Alleen als er jongen zijn eten ze er meer van ,,gewoon altijd geven.
              tijdens de broei mag je het niet geven !!
              anders worden de vogels te hevig en gaan ze hun jongen verwaarlozen om een nieuw legsel te beginnen

Opmerking

Die ervaring kan ik niet delen. Eivoer krijgen ze iedere dag kort voordat ze gekoppeld worden en dat gaat op naar dagelijks. Wel zoveel dat er in de avond alles op is. Zijn er jongen dan wat meer zodat de ouder vogels voldoende hebben om hun jongen en hun zelf te voeden. Levend voer is vaak moeilijker omdat dit de broeddrift aanwakkert vooral bij het mannetje. Maar tijdens het voeren van de jongen wat bijgeven van bijv. pinky's geen probleem.
                Jo

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door bart henderickx
                  tijdens de broei mag je het niet geven !!
                  anders worden de vogels te hevig en gaan ze hun jongen verwaarlozen om een nieuw legsel te beginnen
                  maar bij mij staat er 24/7 eivoer en gaat tot nu toe altijd wel goed. daarbij ook moeilijk omdat soms het ene koppel nog broedt, terwijl bij het andere koppel al jongen zijn en bij een derde koppel al de jongen uitvliegen.
                  'Vliegde ik?'
                  -'Nee, je valde.'

Opmerking

Gewoon eivoer verstrekken zowel in de broed periode als wanneer de jongen er zijn.

Het is gewoon het aanpassen van de hoeveelheid eivoer dat je verstrekt in beide perioden.
                    http://dewittn17.skyrock.com/

Opmerking

Working...
                    X