Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voeding tijdens het broeden en erna

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Voeding tijdens het broeden en erna

Ik heb hier inmiddels 1 koppeltje zebravinken die zitten te broeden op 4 eitjes, 1 koppeltje zebravinken hebben net 1 ei gelegd en ik heb nog 1 koppeltje die bezig om een nest te bouwen.

Maar mijn vraag is mag en kan je nu nog wel trosgierst geven aan de ouders?
    Ik geef ze nu gewoon tropen voer en af en toe wat gekiemd zaad en graszaad.

Wat geef je de zebravinken als de eitjes eenmaal uit zijn?
    Ga je dan weer eivoer geven? En kan ik dan gewoon door gaan graszaad en kiemzaad?

Groetjes Suzanne

Oorspronkelijk geplaatst door Suzanne
    Maar mijn vraag is mag en kan je nu nog wel trosgierst geven aan de ouders?
    Ik geef ze nu gewoon tropen voer en af en toe wat gekiemd zaad en graszaad.
    Tijdens het broeden is (tropen)zaad inderdaad prima.
    Trosgierst voegt volgens mij tijdens het broeden weinig toe ...

Wat geef je de zebravinken als de eitjes eenmaal uit zijn?
    Ga je dan weer eivoer geven? En kan ik dan gewoon door gaan graszaad en kiemzaad?
    Als je jongen hebt is het sterk aan te raden, naast zaad, (rul gemaakt) eivoer te geven.
    Daarnaast is trosgierst ook een optie; het heeft niet veel voedingswaarde, maar wel veel ontwikkelingswaarde > de jongen zijn eerder zelfstandig.
    Met kiemzaad zou ik voorzichtig wezen; kiemzaad wordt snel verkeerd en kan fataal zijn voor de jongen ...
    "Wie geluk wil oogsten, moet humor zaaien ... "

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door ErikH
      Tijdens het broeden is (tropen)zaad inderdaad prima.
      Trosgierst voegt volgens mij tijdens het broeden weinig toe ...

Als je jongen hebt is het sterk aan te raden, naast zaad, (rul gemaakt) eivoer te geven.
      Daarnaast is trosgierst ook een optie; het heeft niet veel voedingswaarde, maar wel veel ontwikkelingswaarde > de jongen zijn eerder zelfstandig.
      Met kiemzaad zou ik voorzichtig wezen; kiemzaad wordt snel verkeerd en kan fataal zijn voor de jongen ...
      mijn vogels krijgen nooit trosgierst behalfe als de jongen zijn uitgevlogen.
      trosgierst is een makkelijk te eten zaad voor jonge vogels na het uitvliegen gaan ze daar al snel aan eten en krijgen zo iets extra en leren voor zich zelf te zorgen.
      als ze van de ouders weg gaan hebben ze het even moeilijk met alles vinden in een nieuw hok en dan is trosgierst het bekende element.
      zodra dan de jeugdrui begind stop ik er weer mee.

trosgierst is dus een goed hulpmiddel en niet voeding met toegevoegde waarde.

eivoer ja dat is ook een verhaal broeden kost energie en dat moet aangevuld worden dus eivoer.

maar eivoer zit vol eiwitten en daar kunnen ze verhoogde broeddrift van krijgen zodat je nest mislukt.
      voor de groei van de jongen heb je het gewoon nodig.

ik voer dus altijd eivoer maar als veerplukken of jagen achter de pop begint geef ik stapsgeweis minder tot het ongewenste gedrag ophoud.
      kan dus zo zijn dat er geen eivoer meer word gegeven maar de eiwitten zijn nog wel nodig.
      je kan dan je tropenzaad verrijken met witzaad mengen 50% tropen en 50% witzaad.
      witzaat heeft het hoogst opneembaar eiwit van alle zaden.

een gewoon stukje cake met een drupje tarwe kiem olie zijn ze gek op en kan eivoer vervangen maar eens in de 3 dagen geven.

vogels die zelfs zonder eivoer veel plukken en jagen in de broedkooi gaan bij mij naar de handel want karakter vererft en vogels leren door inprenting het gedrag over nemen van de ouders.
      met 1 zebra in de hand ben je nog niet de beste van het land

Opmerking

Heeft het verstrekken van (diepvries) buffalowwormpjes nog een meerwaarde?
        Eventueel ook als vervanging van eivoer bij hoge broeddrift?

Geef zelf trouwens ook pas trosgierst als de jongen zijn uitgevlogen.
        Maar had net een stukje gelezen met de tip eerder al trosgierst te geven ...

Opmerking

Heeft het verstrekken van (diepvries) buffalowwormpjes nog een meerwaarde?
          Eventueel ook als vervanging van eivoer bij hoge broeddrift?

Geef zelf trouwens ook pas trosgierst als de jongen zijn uitgevlogen.
          Maar had net een stukje gelezen met de tip eerder al trosgierst te geven ...
          hoi erik

pinky,s en meelwormen zijn juist goed dat zijn zamen met een gekookt ei dierlijke eiwitten die worden zeer goed en bijna volledig opgenomen maar er is altijd een maar.
          je verhoogt wel enorm de broed drift hier mee dus jagen jongen uit het nest en plukken.

maar zolang de ouder zich gedragen is het alleen maar goed zij het met mate.

ik gebruik kant en klaar eivoer de goedkope in zakjes als basis.
          maar steeds genoeg voor 4 dagen en wissel de toevoegingen af dus de ene keer groenvoer er door dan weer een gekookt ei of een keer piky,s en tarwekiemolie maar wel altijd een stukje cake er door voor de smaak en vitamine en mineralen

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door zwartwang
            pinky,s en meelwormen zijn juist goed ...
            Even voor de goede orde ... buffalowormen, uit de diepvries, dus ook?

Voerde namelijk bij mijn eerste 2 nesten buffalowormen (door eivoer gemengd),
            maar de jongen gingen in die periode achter elkaar dood.
            Ben toen gestopt met de buffalowormen en de jongen van de andere nesten groeien prima ...

Opmerking

Even voor de goede orde ... buffalowormen, uit de diepvries, dus ook?

Voerde namelijk bij mijn eerste 2 nesten buffalowormen (door eivoer gemengd),
              maar de jongen gingen in die periode achter elkaar dood.
              Ben toen gestopt met de buffalowormen en de jongen van de andere nesten groeien prima ...
              had ik even overheengelezen sorry.

buffalowormen voer ik nooit dus ook geen ervaring mee maar weet dat een vriend dit ook door het eivoer doet en nooit dooie jongen gehad.

Opmerking

Inmiddels zijn we een paar dagen verder en heb ik toch weer een paar vragen.

In nest 1 zitten ze gewoon rustig op 4 eieren te broeden maar die zitten pas een week en kan niks geks nog ontdekken.

In nest 2 heb ik 4 eieren gehad waarvan ze er inmiddels 2 eieren van hebben opgegeten en 1 ei is gisteren uitgekomen. Hopelijk dat het laatste ei vandaag ook nog uitkomt.

Het laatste nest heb ik er maar uitgehaald want het vrouwtje heeft 2 dagen heel moeilijk op de grond gezeten lusteloos en duidelijk legnood. Ik heb de laatste 2 dagen daar 2 hele kleine eitjes gevonden die kapot en leeg waren.
                Dus met hun wacht ik nu een paar maanden want dit is al de 2e keer dat dit gebeurd is en ik heb geen zin in dat mijn vogel dood gaat door een ei.

Wat doe ik hierin fout dat ik nu al minimaal 4 onbevruchten eieren heb of is dat gewoon de natuur en hoort dat zo? Ik heb voor het eerst nestjes hangen dus het kan best dat ik wat over het hoofd zie.
                Ik bied mijn vogels ook een sepiaschelp en los daarbij nog grit aan.

Groetjes Suzanne

Opmerking

Inmiddels zijn we een paar dagen verder en heb ik toch weer een paar vragen.

In nest 1 zitten ze gewoon rustig op 4 eieren te broeden maar die zitten pas een week en kan niks geks nog ontdekken.

In nest 2 heb ik 4 eieren gehad waarvan ze er inmiddels 2 eieren van hebben opgegeten en 1 ei is gisteren uitgekomen. Hopelijk dat het laatste ei vandaag ook nog uitkomt.

Het laatste nest heb ik er maar uitgehaald want het vrouwtje heeft 2 dagen heel moeilijk op de grond gezeten lusteloos en duidelijk legnood. Ik heb de laatste 2 dagen daar 2 hele kleine eitjes gevonden die kapot en leeg waren.
                  Dus met hun wacht ik nu een paar maanden want dit is al de 2e keer dat dit gebeurd is en ik heb geen zin in dat mijn vogel dood gaat door een ei.

Wat doe ik hierin fout dat ik nu al minimaal 4 onbevruchten eieren heb of is dat gewoon de natuur en hoort dat zo? Ik heb voor het eerst nestjes hangen dus het kan best dat ik wat over het hoofd zie.
                  Ik bied mijn vogels ook een sepiaschelp en los daarbij nog grit aan.

Groetjes Suzanne
                  niet bevruchten kan van alles zijn van onervaren dus wel paren maar net mis of te veel losse bevedering te korten ergens aan en dan nog de vraag is het de man of de pop die niet vruchtbaar is.
                  altijd een lastige dit.

je kan tarwekiemolie door het eivoer doen en exrta vitamine e door het water dat lost meestal de problemen wel op.

je kan ook bij de man en pop de veertjes rond de tap weg knippen maar pas op dat je niet de veertjes op de tap(poepgaatje) weg knipt alleen maar daarom heen

Opmerking

Groetjes Suzanne
                    Wat kan ik nog meer doen om dit vrouwtje helpen?

IMG_7279.1.jpg

Ik heb na de laatste legnood ronde alles eruit gehaald wat ook maar iets met nesten maken, paren ed te maken had. Ik gaf ze express ook al geen eivoer mee maar desondanks werd er door hun rustig verder gepaard.
                    Ik had nu niet het idee dat ze eieren zou leggen maar sinds gisteren zit het voruwtje weer zielig op een stok, dik te zitten. En net zat ik naar haar te kijken en toen kwam er weer een kapot, onbevrucht ei naar buiten, waar ze gewoon heel veel last van heeft.
                    Hoe kan ik dit voorkomen? Want dit is gewoon heel zielig om te zien en al de derde keer binnen korte tijd.

Opmerking

Wat kan ik nog meer doen om dit vrouwtje helpen?
                      Haar allereerst apart zetten in bijvoorbeeld een TT kooi (met bijvoorbeeld trosgierst en water) en in een verwarmde ruimte plaatsen; dan heeft ze minder energie nodig om warm te blijven en kan ze dat gebruiken om haar ei(eren) kwijt te kunnen. Bovendien, als ze apart zit zal ze ook minder snel weer nieuwe eieren gaan leggen. Verder kun je niet zoveel voor haar doen naar mijn weten ...

Opmerking

Working...
                      X