Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kweek

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• kweek

wie kan mij adviseren betreft kweek zebravinken wat betreft broedblokje
    met rondje of broedbakje en of in voliere( vlucht ) of in broedkooi bvd

Oorspronkelijk geplaatst door kees54
    wie kan mij adviseren betreft kweek zebravinken wat betreft broedblokje
    met rondje of broedbakje en of in voliere( vlucht ) of in broedkooi bvd
    kees

dan zal je ons eerst moeten vertellen hoe en waarvoor je wil gaan kweken.

is het voor de lol dan zijn wat nestjes in een voliere genoeg zebra,s kruipen bijna overal in.

maar ga je voor de tt of kleur gericht kweken word het een heel ander verhaal.

dus voor we hier hele verhalen neer kliederen wat is jou idee hier bij
    met 1 zebra in de hand ben je nog niet de beste van het land

Opmerking

hoi

ik wil graag op kleur kweken niet perse voor tt

groetjes Kees

Opmerking

Voor TT kweekt men, zo heb ik gemerkt, in broedkooien, met nestkastjes. Voor 'gewoon' op kleur kweken heb ik in mijn kleine voliere gewoon leuke nestkastjes opgehangen, waar ze vanzelf inkruipen.

Ik ga die overigens wel overzichtelijker hangen, want ik ben niet zo groot en kan het dan moeilijk overzien. (Ik kijk met een buigzaam tandartsspiegeltje in de nesten waar ik moeilijk bij kan.)

Dus dat is misschien ook iets om rekening mee te houden. Tenzij je 2 meter bent, dan kan je ze wat hoger hangen.
        'Vliegde ik?'
        -'Nee, je valde.'

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door kees54
          hoi

ik wil graag op kleur kweken niet perse voor tt

groetjes Kees
          Als je echt op kleur wil kweken zou ik ze per koppel in een kweekkooi doen, want dan houd je het beste overzicht, en heb je ook niet het probleem dat de verschillende kleuren / kleurslagen door elkaar komen.
          Groetjes,

Freek

Opmerking

Ruimte

Hallo,
            mijn ervaring is, omdat de jongen steeds groter worden, om maar zo groot mogelijke nestkasten te plaatsen.

Omdat mijn zebravinken die nu bijvoorbeeld 5 jongen hebben
            (van de 6 was er al een verstikt)groot worden in een kastje van 12x12x15 cm. En naar blijkt wordt dit al behoorlijk krap.

Een nestkast van 15x15x20 cm lijkt mij beter.

P.S. Of, wat misschien nog beter is: een nestkast die ligt, zoals van een gouldamadine.

groet Henk.
            Met vriendelijke groet:
            Henk.

Opmerking

henk,

bedankt voor je tip,,groeten

Kees

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Troetelduifje
                Voor TT kweekt men, zo heb ik gemerkt, in broedkooien, met nestkastjes. Voor 'gewoon' op kleur kweken heb ik in mijn kleine voliere gewoon leuke nestkastjes opgehangen, waar ze vanzelf inkruipen.

Ik ga die overigens wel overzichtelijker hangen, want ik ben niet zo groot en kan het dan moeilijk overzien. (Ik kijk met een buigzaam tandartsspiegeltje in de nesten waar ik moeilijk bij kan.)

Dus dat is misschien ook iets om rekening mee te houden. Tenzij je 2 meter bent, dan kan je ze wat hoger hangen.
                troetel voor kleur ook in broedbakken hoor

als je 3 verschillende mannen in voliere hebt zitten met 3 poppen weet je nooit wie de vader van de jongen is

je kan wel 3 broers pakken van de zelfde kleurslag

dus kees de standaard kweekkooien zijn goed met de toebehoren die je wel vind in de winkel en dan zal de kweek wel lukken

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Troetelduifje
                  Ik ga die overigens wel overzichtelijker hangen.

Klopt wat Troetelduifje schrijft, daarom dat de mijne op ongeveer 1.40 meter hangen. Voor mij een ideale hoogte om in de nesten te kijken.

Opmerking

jij hebt ze voor de lol denk ik toch??

zo weet je nooit wie met wie paart.

Opmerking

@barmsijscabaret
                      Ziet er grappig uit! Maare, hoe raak je al die jongen kwijt?
                      Met vriendelijke groet, Jeroen

www.jeroenhubert.nl

Opmerking

Ook voor de lol, maar ik kweek van oktober tot april en dan mogen ze "rusten" in een ruime vlucht. Daar komen natuurlijk ook jongen van, maar daar kiezen de vogels zelf voor. Ik kweek in kweekkooien en vind dat de vogels ook eens wat plezier mogen hebben nadien en hun vleugels eens deftig dienen uit te slaan en niet altijd van het ene stokje naar het andere stokje dienen te wippen dat maximaal 60 cm verder staat.

Vermits ik in deze vlucht enkel vormen van minstens zb in plaats rollen bij eventuele kweek er zebravinken uit van zb tot ob zb blfc isabel.

Die schotel die je in de vlucht ziet staan staat daar ook met een speciale reden. Hier zit namelijk een barst in (zie je ook aan de natte grond). Dit is mijn badje voor de vogels. Na een kwartiertje is al het water uit deze schotel gelopen en kunnen de vogels ook niet meer van het vervuilde badwater drinken. Het is dus snel een badje nemen of wachten tot de volgende keer dat ik langskom.

Opmerking

Ik heb er een paar weggegeven in de buurt aan kennissen en buren van familie. Enkele weken geleden kwam er nog eentje langs die erg tevreden was, hij had een hele oranje gekweekt uit twee grijze Toen ik hem wou uitleggen dat hij een koppel zb grijs / ob x zb blfc grijs / ob in zijn bezit had en dat hij gelukkig een man ob zb blfc grijs had gekweekt was ik hem na mijn tweede zin van mijn uitleg kwijt

De rest verkoop of ruil ik en van dat geld koop ik mijn voer en benodigdheden.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door barmsijscabaret
                            Ook voor de lol, maar ik kweek van oktober tot april en dan mogen ze "rusten" in een ruime vlucht. Daar komen natuurlijk ook jongen van, maar daar kiezen de vogels zelf voor. Ik kweek in kweekkooien en vind dat de vogels ook eens wat plezier mogen hebben nadien en hun vleugels eens deftig dienen uit te slaan en niet altijd van het ene stokje naar het andere stokje dienen te wippen dat maximaal 60 cm verder staat.

Vermits ik in deze vlucht enkel vormen van minstens zb in plaats rollen bij eventuele kweek er zebravinken uit van zb tot ob zb blfc isabel.

Die schotel die je in de vlucht ziet staan staat daar ook met een speciale reden. Hier zit namelijk een barst in (zie je ook aan de natte grond). Dit is mijn badje voor de vogels. Na een kwartiertje is al het water uit deze schotel gelopen en kunnen de vogels ook niet meer van het vervuilde badwater drinken. Het is dus snel een badje nemen of wachten tot de volgende keer dat ik langskom.
                            ja in de voliere met ze,n allen dan doen ze het beter dan in kweekkooien.
                            maar dat is niet op rust, rust is mannen en poppen gescheiden zodat ze kunnen bijkomen van het broeden en jongen voeren zodat ze hun reserve,s weer kunnen aanvullen en goed door ruien zonder dat er jongen bedelen enz enz.
                            en die rust moet toch minstens een maand of 3 a 4 duren.

wat jij doet is de broedperiode verlengen op een manier waarbij vooral de man het nog drukker krijgt namelijk zijn nest en pop verdedigen en beschermen tegen de rest.
                            ook de groter afstanden vliegen kosten meer energie dan in een broedkooi dus nog meer eten nog drukker.

als je ze laat gaan broed een zebra door tot hij/zij er bij neer valt.

hier zit alles gescheiden behalfe de jongen die zitten doorelkaar in een vlucht ik haal alleen de mannen er uit als ze 4 maanden zijn.
                            de vogels kunnen zo leren met het andere geslacht om gaan.
                            de rest van hun leven brengen ze gescheiden door tot ze in de broedkooien gaan en daar mogen ze zolang ze in conditie blijfen 3 ronde broeden en bij hele grote nesten maar 2x.

zo verg je niet het uiterste van je vogels en krijg je ook voldoende jongen want het aller belangrijkste van onze hobby is niet de hoeveelheid jongen of de prijzen die je wint maar het welzijn van de vogels want die zijn afhankelijk van ons

Opmerking

Wel, mijn ervaring is anders, het zijn vaak de poppen die geen goede kweekronde achter de rug hebben die het vaak wel goed voor elkaar krijgen in deze ruime vlucht. Van mannen die hun nest dienen te verdedigen heb ik nog niets gemerkt en ik zit toch vaak met een tuinstoeltje te kijken. Wel met z'n allen in de opgehangen trosgierst of onkruidzaden neuzen of massaal een bad nemen.

Je doet me wel even lachen ... vogels die te ver dienen te vliegen in mijn vlucht Mocht ik eumo's kweken zou ik nog iets in zo'n uitspraak kunnen vinden, maar nu ...

Dit is nu eenmaal mijn manier en ik & ik denk ook mijn vogels voelen zich hier het best bij. In de vrije natuur vormen zebravinken buiten de kweekperiode ook een vlucht met zowel mannen als poppen.

Maar ieder zijn manier hoor.

Opmerking

Working...
                              X