Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Geplukte jongen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Geplukte jongen

Hallo iedereen.
    Ik heb 20 jonge mannen in een vluchtje,nu word er iedere keer eentje kaal geplukt.
    Tot nu toe is het al mijn derde jong die is geplukt.
    Wat kan ik hier tegen doen???????

Oorspronkelijk geplaatst door Bert62
    Hallo iedereen.
    Ik heb 20 jonge mannen in een vluchtje,nu word er iedere keer eentje kaal geplukt.
    Tot nu toe is het al mijn derde jong die is geplukt.
    Wat kan ik hier tegen doen???????
    om te beginnen geen eivoer en badwater meer geven.
    meestal is er 1 dader die de zwakste er uit pikt dus op een stoel voor je vlucht gaan zitten en de boosdoener uitvangen.

je zou ook alle zitstokken op de zelfde hoogte kunnen plaatsen zodat ook daar geen ruzie over gemaakt kan worden.

nest materiaal in je vlucht kan ook helpen of een paar draatjes ergens vast binden om ze bezig te houden.
    met 1 zebra in de hand ben je nog niet de beste van het land

Opmerking

Het gebeurt ook wel dat een grote groep donkere vogels een of twee lichte vogels niet moet en deze probeert te elimineren.
      Ruud.
      www.strekervogelvrienden.nl

Opmerking

hey

zoals zwartwang zegt er een tijdje bij blijven zitte en de boosdoener eruit vangen en elimineren.

Opmerking

Hallo

wasknijpers op de zitstokken klemmen, zodat ze gescheiden van elkaar kunnen gaan zitten, vorig jaar ook probleem gehad, alle staarten werden uitgetrokken, probleem heb ik met de wasknijpers kunnen verhelpen

succes

mvg
          kris

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door kris79
            Hallo

wasknijpers op de zitstokken klemmen, zodat ze gescheiden van elkaar kunnen gaan zitten, vorig jaar ook probleem gehad, alle staarten werden uitgetrokken, probleem heb ik met de wasknijpers kunnen verhelpen

succes

mvg
            kris
            kris dat ga ik proberen nooit aan gedacht en zo simpel

heb ook wel eens last van zo,n ettertje
            is me ook opgevallen dat er altijd wel een van de kinderen van zo,n ettertje het ook gaat doen vooral als pa en ma de jongen plukken.
            vaak is het een gevolg van te veel dierlijk eiwit(gekookt ei)maar ook zonder eiwit heb je van die plukkers.
            zinds een jaar of 3 sluit ik die uit van verdere kweek en het is op dat gebied nu aardig rustig geworden.

Opmerking

Goed zo, zwartwang, zo hoor je ook te kweken.

Want op die manier zijn bepaalde rassen van bijvoorbeeld honden juist stuk gekweekt; staffordshires bijvoorbeeld en pitbullen: de agressiefste eruit halen en daarmee doorkweken en zo een eigenlijk leuk ras kapotkweken.

Dus heel goed van je dat je niet alleen naar kleur kijkt, maar ook naar goed gedrag, ook al gaat het dan om zoiets kleins als een zebravinkje.
              'Vliegde ik?'
              -'Nee, je valde.'

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Troetelduifje
                Goed zo, zwartwang, zo hoor je ook te kweken.

Want op die manier zijn bepaalde rassen van bijvoorbeeld honden juist stuk gekweekt; staffordshires bijvoorbeeld en pitbullen: de agressiefste eruit halen en daarmee doorkweken en zo een eigenlijk leuk ras kapotkweken.

Dus heel goed van je dat je niet alleen naar kleur kijkt, maar ook naar goed gedrag, ook al gaat het dan om zoiets kleins als een zebravinkje.
                helemaal waar troetel

maar er is meer om bij te houden zoals bevruchting aantal eitjes broedgedrag nestbouw enz.

dit alles kan je sturen
                als je dat door de jaren heen bij houd zie je echt een opwaartse lijn in positief gedrag en aantal jongen.

maar makkelijk is dat niet het zijn niet altijd je beste vogels die goed gedrag vertonen

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door zwartwang
                  helemaal waar troetel

maar er is meer om bij te houden zoals bevruchting aantal eitjes broedgedrag nestbouw enz.

dit alles kan je sturen
                  als je dat door de jaren heen bij houd zie je echt een opwaartse lijn in positief gedrag en aantal jongen.

maar makkelijk is dat niet het zijn niet altijd je beste vogels die goed gedrag vertonen
                  Ja, okee, voor een goede lijn moet je naar meer dingen kijken. Zoals bij ratten; komen er tumoren in een familie voor of niet.

En dan kan het, na een paar jaar bezig met een goede lijn nog wel eens tegenvallen en een afwijking de kop op steken, zo ook bij Zebra's.

maar goed; karakter is toch wel belangrijk, vind ik.
                  'Vliegde ik?'
                  -'Nee, je valde.'

Opmerking

Ik zette al mijn jongen bij elkaar zodat ik vanuit daar verder kon selecteren. Maar Ik kreeg dus idd een probleem dat er een aantal agresievelingen die de rest aanviel. Resoltaat, kalle koppen, staarten die uitgetrokken werden en soms zelfs vliegpennen.

Ik heb een kweekblok gepakt van 80cm lang 40cm diep en 40 cm hoog. Paar zitstokken ingedaan op verschillende hoogtes. ALLE AGRESIEVE VOGELS heb ik er ingezet. Ik heb het ze gewoon uit laten vechten en na een paar weken was het helemaal rustig en iedere vogel die agresief begon te doen werd afgestraft door de rest of het nu een nieuwe was die er bijkwam of een een die er al inzat maakte niet uit(al deden die er inzaten het niet meer). Wel heb ik gezorgt dat er veel te doen was in de kooi dus nestelmatriaal, spiegeltjes, een touw waar ze aan kunnen hangen dus lekker gevarieerd. Tegen het einde van de kweek heb ik alles weer bij elkaar gezeten. Ze hebben toen totaal 2 mnd bij elkaar gezeten ZONDER 1 INCIDENT. Geen enkele vogel had schade. En de slagtoffers zaten er ook nog steeds in!

Ik heb uit de kooi me selectie gemaakt met wat ik verder wou gaan kweken en wat niet nodig had is weg gegaan naar andere kwekers en opkopers. Tussen deze vogels waar ik mee verder ging kweken zaten ook een aantal agresieve vogels (kon ik zien aan de kleur ringetjes die ik ze gegeven had). Ik heb afgelopen jaar van deze vogels gekweekt en stuk voor stuk prima ouders! En alle jongen weer bij elkaar gezet zoals ik voorheen deed. En ik had 0 agresieve jongen. Problem soved.

Mischien word ik als sadist gezien door enkelen van jullie sorry daarvoor maar reageer dan gewoon niet. De reden dat ik dit zo oploste was omdat er gewoon te mooie jongen bij de agresieve zaten. op de tt scoorde somige gewoon 90 en 91pnt. En nu is het probleem opgelost.

Opmerking

er is altijd een rangorde bij een groep vogels
                      zelfs in de natuur zijn het de agresiefste die verder kweken
                      die doetjes laten hun doen en zijn dus geen goede ouders die opkomen voor hun jongen
                      heb het zelf in de tuin gezien
                      de agressieve merel verdedigde zijn jongen tegen de ekster en ik ging daags nadien kijken en de jongen zaten nog in de nest
                      aan de andere kant van het huis zat ook een merel in de klimop op jongen en die zijn jongen waren weg
                      dus de ekster had de gemakkelijkste oplossing gekozen en de jongen gepakt van de merel die vluchte en zijn jongen in de steek liet
                      als zebravinken plaats genoeg hebben zullen ze elkaar niet lang lastg vallen als ze wat afleiding hebben
                      wat wel opvalt is dat vogels met rood in de bevedering hebben(oranje borst) agressiever zijn

Opmerking

Working...
                      X