Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Zebravinkjes,gouldamandines,spitsstaartamandines
Collapse
X
-
Hallo Hanne. Op de eerste plaats welkom op het forum en ik zie dat dit je eerste berichtje is.
Verder maak ik de suggestie dat je mischien een boek leent in een bibliotheek, de zoekmachine gebruikt op dit forum, naar een vergadering gaat bij de plaatselijke vogelclub en daar hele vriendelijke en behulpzame mede liefhebbers ontmoet of mischien de zoekmachine op de computer?
Het is allemaal niet slecht bedoeld maar ik zou graag zien dat mensen zich eerst goed voorbereiden voor ze een dier in huis halen.
en voor de grootte van de kooi. Hoe groter, hoe beter.
Veel succes toegewenst.
Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.
-
Al even wat vragen die je jezelf kan stellen,
Is het de bedoeling te kweken, anders kan je enkel mannen nemen (mooiere kleuren
Ga je een binnenhok maken met een minimum temperatuur van 10 graden (voor sommige soorten noodzakelijk, voor andere minder maar toch aan te raden)
Meestal wordt de waarde van 1 koppel per kubieke meter aangeraden, Indien de mogelijkheid er is ga groter. Kans is kleiner op problemen + er is ruimte moesten er jongen komen/ of toch nog ergens een leuke soor gezien.
Opmerking
-
Hai, welkom.
Als je nog niet zo heel veel verstand hebt van vogels is het misschien aan te raden met een wat makkelijker vogel te beginnen.
Zevbravinkjes zijn leuk en redelijk simpel en gezellig met een koppeltje of 3 tegelijk.
Naarmate je daar kundiger in wordt kun je altijd uitbreiden naar moeilijkere vogels.
Ik hou het zelf voorlopig bij Zebravinken en japanse meeuwtjes en dat vind ik leuk zat; veel kleur en veel gebabbel in de kooi.'Vliegde ik?'
-'Nee, je valde.'
Opmerking
-
Zebravinken en japanse meeuwen
Vroeguh ben ik zo ook begonnen. Leden in mijn Haarlemse cluppie die veel ouder en wijzer waren dan ik vonden dat ik het eerst maar met deze vogeltjes moest proberen om te zien of het wel een langdurige hobby zou worden en geen "overnighter" en om een goede basis te vormen voor wat moeilijkere vogels in een later stadium.
Achteraf vond ik het wel de juiste beslissing van de heren. Toen mischien niet en stond ik te popelen om wat meer exotische vogels te gaan houden.
Zebbies en Japanse meeuwen boeien me trouwens nog steeds en ik vind het hele leuke vogeltjes.
Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.
Opmerking
-
[QUOTE=JelleTom;149728]
Meestal wordt de waarde van 1 koppel per kubieke meter aangeraden
Groter is natuurlijk altijd beter ( in dit geval toch) Maar ik vind dat dit toch al tamelijk ruim is, als het niet de bedoeling is om te kweken, en als het voor binnen is. Ik denk persoonlijk dat je met een koppel goulds en zebravinken of goulds en spitsstaarten zoals je voorstelt, in een kooi van 2 kubieke meter geen problemen zult hebben. Zebravinken zijn inderdaad DE ideale vogeltjes bij uitstek om mee te beginnen kweken, maar dan zou ik eerder geneigd zijn te kiezen voor twee koppels van dezelfde soort, maar in een andere kleurslag. Misschien moet je inderdaad toch eerst maar wat meer info geven zoals binnenvoliere of buiten, kweekambities of niet.
grtjs
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door arickxZebravinken zijn inderdaad DE ideale vogeltjes bij uitstek om mee te beginnen kweken, maar dan zou ik eerder geneigd zijn te kiezen voor twee koppels van dezelfde soort, maar in een andere kleurslag.
Of met 1, of met 3 of meer koppels werd mij aangeraden.
Iets met: "Gaan er 2 heren om een dame tekeer, dan plant een derde daar zijn speer." (humor!!!)
En verschillende kleurslagen is altijd aan te raden, anders is het een saaie boel in je kooi en moet je 10x kijken voor je weet wie wie is.'Vliegde ik?'
-'Nee, je valde.'
Opmerking
-
http://www.zooplus.be/shop/oiseaux/c...montana/168721 )
-zitstokken van hout en met verschillende diktes
-schelpenzand met anijs ( wit zand stuift te veel )
-2 eetbakjes + 1 reserve eetbak
-2 drinkautomaten + 1 reserve drinkautomaat
-zepia
-eivoer (met snoepbakjes)
-mengsel tropische vogels
-trosgierst
-grit/maagkiezel
-borsteltje om drinkautomaten mee schoon te maken
-klepjes/knijpertjes om een stukje appel of andijvie ofzo op te hangen
- 2 stenen schaaltjes
-badje
- nestkastje of nestje
Zo dat was het voorlopige lijstje !
Sorry als ik belangerijke items vergeten ben.
Gelieve mij het dan te zeggen.
Graag jullie meningen en goede raad.
Alvast bedankt !
Grtjes Hanne
Opmerking
-
[QUOTE=arickx;149760]Oorspronkelijk geplaatst door JelleTom
Meestal wordt de waarde van 1 koppel per kubieke meter aangeraden
Groter is natuurlijk altijd beter ( in dit geval toch) Maar ik vind dat dit toch al tamelijk ruim is, als het niet de bedoeling is om te kweken, en als het voor binnen is. Ik denk persoonlijk dat je met een koppel goulds en zebravinken of goulds en spitsstaarten zoals je voorstelt, in een kooi van 2 kubieke meter geen problemen zult hebben. Zebravinken zijn inderdaad DE ideale vogeltjes bij uitstek om mee te beginnen kweken, maar dan zou ik eerder geneigd zijn te kiezen voor twee koppels van dezelfde soort, maar in een andere kleurslag. Misschien moet je inderdaad toch eerst maar wat meer info geven zoals binnenvoliere of buiten, kweekambities of niet.
grtjs
Euh dus de vogels die ik me voorstelde zijn goed?!
Ik heb inmiddels wel besloten de goulds waarsschijnlijk weg te laten wegens mijn weinige ervaring.
Bedankt voor de reactie,ik ga nog eens goed kijken wat ik ermee ga doen.
Opmerking
-
Dat is een heel mooie kooi, vind ik.
Binnenkooien als deze zijn uitermate geschikt voor kleine vogeltjes zoals zebravinken.
aan het lijstje weet ik niets toe te voegen. Ik zou de nestkastjes weglaten tot je zin hebt in een nestje; binnen kunnen ze goed op stok slapen. maar nestkastjes nodigen uit tot.. ja.. nestjes en dat kun je beter niet tijdens de winter plannen (zei zij die in oktober nog een oeps nest had)
Dat zand op de bodem ben ik zelf niet zo weg van, vooral voor binnen; krast lekker op je laminaat, want kneoeien doen ze daar toch erg mee. Je zou ook beukensnippers kunnen strooien.
Ik had binnen altijd gewoon een krant op de grond liggen; makkelijk te verschonen, want je rolt het gewoon op en weg ermee.
Maar hier zijn de meningen misschien over verdeeld.
Succes ermee!'Vliegde ik?'
-'Nee, je valde.'
Opmerking
-
Volgens mij begin je prima zo! Leuk om je enthousiaste berichten te lezen!
En ik vind ook wel dat je je goed voorbereid op deze manier, veel vragen lezen en zoeken van tevoren voorkomt vaak problemen en teleurstellingen achteraf. Respect!
Weet je wat gewoon wel een aanrader is? Om in deze mooie kooi gewoon is lekker te beginnen met drie koppeltjes zebravinken, je steekt er bijv. een mooie wilgetak in, hebben ze wat te spelen en te knabbelen, en je krijgt met de spullen, de ruimte, en de kooi die je opnoemd bijna gegarandeerd ook jongen. En niet te vergeten, je zult zeker geweldig van deze leuke actieve vogeltjes genieten!
Succes met je beslissing, en laat ons ajb eens horen wat je doet!
Groeten, Harm
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door TroetelduifjeDat is een heel mooie kooi, vind ik.
Binnenkooien als deze zijn uitermate geschikt voor kleine vogeltjes zoals zebravinken.
aan het lijstje weet ik niets toe te voegen. Ik zou de nestkastjes weglaten tot je zin hebt in een nestje; binnen kunnen ze goed op stok slapen. maar nestkastjes nodigen uit tot.. ja.. nestjes en dat kun je beter niet tijdens de winter plannen (zei zij die in oktober nog een oeps nest had)
Dat zand op de bodem ben ik zelf niet zo weg van, vooral voor binnen; krast lekker op je laminaat, want kneoeien doen ze daar toch erg mee. Je zou ook beukensnippers kunnen strooien.
Ik had binnen altijd gewoon een krant op de grond liggen; makkelijk te verschonen, want je rolt het gewoon op en weg ermee.
Maar hier zijn de meningen misschien over verdeeld.
Succes ermee!
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door LeergierVolgens mij begin je prima zo! Leuk om je enthousiaste berichten te lezen!
En ik vind ook wel dat je je goed voorbereid op deze manier, veel vragen lezen en zoeken van tevoren voorkomt vaak problemen en teleurstellingen achteraf. Respect!
Weet je wat gewoon wel een aanrader is? Om in deze mooie kooi gewoon is lekker te beginnen met drie koppeltjes zebravinken, je steekt er bijv. een mooie wilgetak in, hebben ze wat te spelen en te knabbelen, en je krijgt met de spullen, de ruimte, en de kooi die je opnoemd bijna gegarandeerd ook jongen. En niet te vergeten, je zult zeker geweldig van deze leuke actieve vogeltjes genieten!
Succes met je beslissing, en laat ons ajb eens horen wat je doet!
Groeten, Harm
Leuke tips ! Ga ik zeker onthouden
Ik ga er verder over informeren en denken over welke vogels maar er gaan zowiso 2 koppels zebravinkjes in.
Opmerking
-
Hallo, dit is een mooie ruime kooi om mee te beginnen. In ieder geval ook de breedte. Want meestal zijn die kooien wel hoog maar niet breed, en de breedte is nu net het belangrijkste (Je vindt de vogels toch meestal terug in de bovenste helft van de kooi). Ik heb ook al kooien besteld bij zooplus en was er tevreden over (als je in Belgie besteld kun je dat op de Nederlandse website, dan is de uitleg in het Nederlands). Ik vind ze persoonlijk wel wat duur, als je een handig iemand in de familie of kennissenkring hebt, kun je met enkele fronten voor kweekkooien en wat hout er een maken voor de helft van de prijs, maar dat terzijde. Een kanarie en twee koppels zebravinken zou in principe geen probleem mogen zijn, maar als je nestkastjes en nestmateriaal verschaft zal je gegarandeerd jongen hebben van de zebravinken. Reken 4 tot 6 jongen per nest, dan wordt het toch al heel krap. Dat familielid van jou had gelijk dat zebravinkjes in principe nestslapers zijn, maar als je er een nestje inhangt zullen ze onvermijdelijk beginnen kweken. Ze zullen ook wel op hun stokken slapen als ze geen nestje hebben. Veel plezier nog met de vogels! grtjs
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door arickxHallo, dit is een mooie ruime kooi om mee te beginnen. In ieder geval ook de breedte. Want meestal zijn die kooien wel hoog maar niet breed, en de breedte is nu net het belangrijkste (Je vindt de vogels toch meestal terug in de bovenste helft van de kooi). Ik heb ook al kooien besteld bij zooplus en was er tevreden over (als je in Belgie besteld kun je dat op de Nederlandse website, dan is de uitleg in het Nederlands). Ik vind ze persoonlijk wel wat duur, als je een handig iemand in de familie of kennissenkring hebt, kun je met enkele fronten voor kweekkooien en wat hout er een maken voor de helft van de prijs, maar dat terzijde. Een kanarie en twee koppels zebravinken zou in principe geen probleem mogen zijn, maar als je nestkastjes en nestmateriaal verschaft zal je gegarandeerd jongen hebben van de zebravinken. Reken 4 tot 6 jongen per nest, dan wordt het toch al heel krap. Dat familielid van jou had gelijk dat zebravinkjes in principe nestslapers zijn, maar als je er een nestje inhangt zullen ze onvermijdelijk beginnen kweken. Ze zullen ook wel op hun stokken slapen als ze geen nestje hebben. Veel plezier nog met de vogels! grtjs
Ik ben nog niet zeker over de kooi maar ik zou graag een in die aard willen maar ik weet niet of je hem in een gewone dierenwinkel kan kopen...
Als ik eruit ben welke vogels enzo laat ik jullie iets weten.
Gtjes Hanne
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking